Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Puternic si economic

S 416 HDH este disponibil, in 2011, si in configuratia „Setra 60 de ani“, din care vor fi fabricate 60 de unitati. Cel de-al 18-lea autocar „special edition“ iesit de pe linia de fabricatie a fost destinat testelor cu reprezentantii presei de specialitate, pe care constructorul german le organizeaza periodic. Circuitul cuprinde 12 tari europene, printre care si Romania. Vehiculul a ajuns la Sibiu la jumatatea lunii trecute si de acolo am venit pe traseul Brasov-Cheia-Ploiesti-Bucuresti, iar in ziua urmatoare am plecat spre Pitesti-Rosiori de Vede-Alexandria-Zimnicea-Giurgiu. In total au fost parcursi 642,5 km, iar consumul mediu obtinut a fost de 25,6 l/100 km, in conditiile in care autocarul a fost incarcat aproape de capacitatea maxima.

 
Setra 416 HDH este unul dintre cele mai populare modele ale familiei TopClass. Vehiculul, avand dimensiuni 13.190×2.550×3.860 mm (Lxlxh), ofera un nivel ridicat de confort, gratie configuratiei interioare aerisite, salonului inalt (2.100 mm pe culoar) si echiparilor de top. In acelasi timp, este economic cand vine vorba de consum, iar acest lucru l-am probat cu prilejul testului. Cea de-a treia axa aduce beneficii importante la rulare, iar la modelul de 13 m lungime si trei axe unghiul de viraj este mai mic decat cel al autocarelor de 12 m si doua axe.
Autocarul e echipat cu program de stabilitate (ESP), asistenta la franarea de urgenta (BA), cruise-control adaptiv (ACC) si sistem de avertizare la incalcarea benzilor de circulatie (LGS).

Performante bune pe Cheia
Autocarul a ajuns la Sibiu incarcat aproape de capacitatea maxima (21,3 t). De aici am plecat spre Bucuresti pe traseul Brasov-Cheia-Ploiesti, ales special pentru conditiile dificile de drum: rampe abrupte, viraje ac de par, trafic greu intr-un procent destul de mare. Motorul care echipeaza 416 HDH este OM 457 LA, de 12 l, cu sase cilindri in linie, care dezvolta 456 CP si, in tandem cu transmisia automatizata PowerShift cu 8+1 trepte, ofera o putere optima pentru toate tipurile de drum.
Rampele din zona Cheia au fost negociate foarte bine de softul cutiei de viteze, iar consumul mediu obtinut exclusiv pe aceasta portiune a fost putin peste 32 l/100 km. Astfel, la intrarea in viraje stranse, inclusiv tip „ac de par“, cutia de viteze alege de regula treapta a treia. Numai daca se impune oprirea completa a vehiculului se pleaca din treapta intai. La urcarea rampelor mai inclinate, softul nu comanda trecerea intr-o treapta superioara de viteza decat la o turatie a motorului de 2.000 rpm, pentru a oferi o putere suficienta pentru urcare. De exemplu, am intrat in viraj ac de par cu treapta a patra de viteza, la 30 km/ora si 1.200 rpm. Computerul a schimbat in treapta a treia, pentru mai multa putere, iar apoi, la 1.900 rpm, a schimbat din nou in a patra. Desigur, schimbarea treptelor de viteza depinde si de intensitatea cu care este apasata pedala de acceleratie, astfel incat schimbarea poate fi efectuata la 1.700 rpm sau chiar mai jos, atunci cand se merge in plan orizontal sau putin inclinat.
Pe urcarile mai line, la 50 km/ora, se poate mentine treapta a sasea de viteza, la 1.100-1.200 rpm. Zona optima de schimbare a treptelor este intre 1.000 si 1.600 rpm, dar pentru o conducere cat mai economica, in modul manual se poate seta o treapta de viteza superioara, la o turatie mica a motorului – chiar si 800 rpm. Astfel, in treapta a saptea, modul manual, la 60 km/ora, turatia motorului este de 1.100 rpm. Se poate trece si in treapta a opta, cu 59 km/h, chiar la 750 rpm, atunci cand se ruleaza in plan orizontal. Practic, pe drumurile nationale, cand se traverseaza periodic localitati, iar viteza trebuie redusa, cu 416 HDH se poate obtine un consum foarte bun de combustibil, ruland in cea mai mare treapta de viteza.
Astfel, la finalul primei zile de test, consumul mediu a scazut la 28,2 l/100 km.

PowerShift, adaptata la orice drum
Cea de-a doua zi a test-drive-ului a oferit conditii complet diferite. 110 km au fost parcursi pe autostrada. La 92,5 km/ora, in treapta a opta de viteza, turatia motorului a fost de 1.250 rpm. Traficul destul de aglomerat de pe autostrada, cu multe camioane, ar fi facut ca setarea vitezei de deplasare la maximum de 100 km/ora sa nu fie economica nu doar din cauza turatiei mai mari, ci si pentru ca ar fi impus decelerari mai dese. Setarea pilotului automat este foarte utila, pentru ca permite o turatie constanta a motorului. Exista varianta simpla, de mentinere a vitezei de deplasare, si cea a cruise-control-ului adaptiv, care masoara in permanenta distanta fata de obstacolul din fata si franeaza atunci cand este cazul. Folosirea pilotului automat este recomandata si in afara localitatilor, atunci cand traficul o permite, din aceleasi considerente. Iar mici trucuri pot imbunatati si mai mult consumul: decuplarea temporara a pilotului automat chiar si pe portiuni mici, cand se merge la vale, pentru a folosi la maximum inertia autocarului si a nu interveni automat frana de motor.
Daca soferul vrea sa scada treptele de viteza in modul manual, pentru a da frana de motor, cutia scade automat doua trepte, si nu una, pentru a se mentina o turatie crescuta, care sa ofere suficienta putere pentru urmatoarea manevra, oricare ar fi aceasta.
Daca se doreste descresterea cu o singura treapta, atunci sunt doua variante: fie scazi doua si apoi cresti inapoi cu una, fie treci din modul automat in manual si computerul scade singur o singura treapta, dupa care inapoi pe manual si ramane treapta respectiva. Sigur, se poate ca si softul transmisiei sa considere ca trebuie reduse doua trepte, deci varianta din urma nu este mereu sigura. Cel mai important: numarul de schimbari ale treptelor de viteza trebuie sa fie cat mai mic.
La vale, daca transmisia este in modul automat, nu schimba intr-o treapta superioara, chiar daca turatia motorului ajunge la sau chiar depaseste 2.000 rpm. Este o configuratie de siguranta a softului, care previne ca autocarul sa prinda viteza la vale. Inceputul zonei rosii pe turometru nu prezinta niciun pericol daca pedala de acceleratie nu este actionata. Soferul este cel care trebuie sa intervina, in functie de situatie. Si fie alege sa schimbe manual intr-o treapta superioara de viteza, fie atinge foarte putin pedala de acceleratie, iar computerul schimba imediat intr-o treapta superioara. Retarderul Voith VR 115 E este foarte eficient nu numai in panta, ci si in plan orizontal, ceea ce face ca utilizarea pedalei de frana sa fie minima.
Traseul Pitesti-Rosiori de Vede-Alexandria-Zimnicea-Giurgiu a fost o premiera si cu siguranta nu vom mai face un al doilea test acolo. Carosabilul este intr-o stare foarte proasta pe mai multe portiuni. Si cu toate astea tot au fost vreo trei radare, fix acolo unde conditiile de drum erau mai bune si ai fi fost tentat sa accelerezi. Nici in afara localitatilor nu am putut merge cu peste 70-75 km/ora, pentru ca trepidatiile s-au resimtit destul de tare in autocarul care, in mod normal, se remarca prin silentiozitate.
Scaderea vitezei medii de deplasare, in conditiile controlarii turatiei motorului si mentinand un nivel cat mai scazut, a facut insa ca si consumul sa scada, astfel ca la finalul celor doua zile si 642,5 km consumul mediu sa fie de numai 25,6 l/100 km. Pana la intrarea in Giurgiu si chiar si dupa aceea a fost chiar cu 0,1 l/100 km mai mic, dar traficul aglomerat din oras ne-a fost potrivnic. Daca drumul nu ar fi fost atat de accidentat am fi putut obtine un consum mai bun.

Setra special edition
S 416 HDH testat este al 18-lea din cele 60 de autocare Setra „special edition“ planificate pentru aniversarea de 60 de ani a marcii si dispune de echipari deosebite fata de cele standard ale familiei TopClass. Astfel, logo-ul „K“ este colorat in rosu atat pe volan, cat si pe capacele rotilor. Pe pilonul A este montata o mica vaza de flori, asa cum era traditional in autocarele Kässbohrer. Salonul pasagerilor este dotat cu scaune Voyage Plus, foarte confortabile la drum lung, care se regleaza din spatar si spre lateral si, suplimentar, fiecare pereche a fost montata cu un decalaj de 6 cm, ca ocupantii locurilor de la culoar sa aiba vizibilitate mai buna afara. Scaunele sunt prevazute cu suport pentru picioare, cotiera si masuta rabatabila, iar aceasta din urma este modulara, astfel ca se poate plia separat de suportul pentru pahar. Pe viitor, este posibil ca decalajul scaunelor sa fie introdus in configuratia standard.
Podeaua este fabricata din piatra laminata, ca cea folosita in unele regiuni din Germania pentru a servi drept acoperis la case. Pentru a oferi mai multa lumina la interior si a accentua senzatia de spatiu, s-a mers pe panouri transparente pe zona centrala a plafonului si nu pe partile laterale, ca de obicei. In plus, la bord exista convertor 24-230 V, precum si conexiune mobila la internet.
Pe autocarele HDH editie limitata a fost montata toaleta de la versiunile HD, care este pozitionata mai sus si este mai usor de accesat. Acest lucru face insa sa se piarda doua locuri, astfel ca, in configuratia de patru stele, vehiculul are in total 48+1+1 scaune.
Capacitatea compartimentului de bagaje este de 12,7 m3, din care se pierd 1,3 m3 cu toaleta si 1,9 m3 cu cuseta de dormit a soferului.

Confort de top si pentru sofer
Soferului are scaun pe perna de aer cu reglare pe inaltime, care se roteste spre dreapta, pentru a facilita accesul acestuia la volan.
Vizibilitatea de jur imprejurul autocarului este asigurata de cele patru oglinzi, cate doua de fiecare parte, precum si de camerele de luat vederi: una pentru mersul cu spatele, una la usa din mijloc si alta in fata, care capteaza imaginea de pe drum si o poate transmite  pasagerilor. In plus, o camera de filmat pentru sofer este montata pe pilonul A, iar in cazul in care acesta doreste sa comunice cu pasagerii, imaginea poate fi transmisa la interior.
Cele doua oglinzi mici, pentru zona colturilor, sunt foarte utile, pentru ca arata partea din fata pana la roata inclusiv. In plus, bratele oglinzilor retrovizoare se pot plia in fata parbrizului, amandoua sau separat.
In stanga bordului se gasesc butonul pentru faruri, pentru reglarea oglinzilor, cel de contact general, de actionare a geamului soferului, goarna, luminile de interior, pornirea aparatului de cafea, a toaletei, cuplarea functiei 230 V, degivrarea pentru geamul soferului si pentru parbriz – jumatatea superioara (in partea de jos face fata sistemul de incalzire), parasolarul si butonul de cuplare a microfonului pentru sofer. In coltul din stanga este amplasat si aparatul VDO de masurare a consumului de motorina si a altor parametri ai calatoriei (km parcursi, cantitatea de motorina consumata in total si pe fiecare ora, durata traseului etc.). Pe usa din stanga se gasesc mai multe spatii de depozitare, inclusiv trei compartimente generoase pentru acte sau alte obiecte.
Pe dreapta este amplasat controlul sistemului de climatizare, separat sofer-pasageri, butoanele de deschidere a usilor, cel pentru ridicarea si coborarea caroseriei (cu 8 cm), cel de avarii si cel de pornire a internetului mobil. Monitoarele pot fi coborate simultan sau separat, prin comanda de la bord.
Display-ul computerului de bord afiseaza toate informatiile utile soferului: nivelul de motorina si de AdBlue, viteza de deplasare, daca este in functionare pilotul automat si functia ACC, (in acest caz este calculata si afisata permanent si distanta fata de obstacolele din fata), treapta de viteze in care se ruleaza, modul manual sau automat, temperatura exterioara si ceasul.
In zona centrala a bordului este monitorul pentru navigatie, sub care se gasesc tahograful digital si DVD-player-ul. In fata scaunului ghidului este frigiderul, iar langa acesta, cafetiera. Oglinda pentru a vedea salonul pasagerilor este montata in tavan si nu este prinsa pe parbriz, ceea ce asigura o vizibilitate foarte buna la exterior.
La momentul cand a venit in Romania, Setra 416 HDH parcursele deja 21.000 km. La finalul testului vehiculul va putea fi folosit ca demo, fiind disponibil si pentru vanzare.

Articole similare

Ad