Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Scade capacitatea de transport intern

Concurenta acerba intre diferiti producatori i-a determinat pe acestia sa taie in carne vie cand a venit vorba de negocierea costurilor de transport si logistica. Desi majoritatea producatorilor stie cu ce costuri se confrunta furnizorii de servicii – aproape toti incepandu-si afacerile in Romania cu propriile retele de distributie, transport si logistica, la care mai apoi au renuntat, tocmai din cauza costurilor ridicate – supracapacitatea de transport si neprofesionalismul micilor carausi i-au facut pe acestia sa profite de situatie si sa impuna preturi din ce in ce mai mici la fiecare nou contract negociat.
 

La tarifele mici de transport s-au adaugat si penalitatile usturatoare de intarziere, uneori mai mari decat pretul platit pe cursa, si noi indatoriri, cum ar fi incarcarea/descarcarea camioanelor, returnarea paletilor etc. Cererea mare de transport din vestul Europei i-a determinat pe multi transportatori sa iasa cu tot parcul in afara Romaniei, iar criza de soferi care-i obliga pe angajatorii din domeniu sa creasca salariile va aduce o criza severa de capacitate de transport la intern, care, mai devreme sau mai tarziu, ii va determina pe producatori sa isi cumpere din nou camioane daca nu vor sa plateasca pretul corect pentru fiecare transport.

Care este pretul corect am incercat sa aflam in urma unui sondaj de opinie derulat in randul mai multor firme de transport si de expeditii cu capacitati importante de transport intern, unii asumandu-si cele declarate, altora respectandu-le dorinta de a ramane sub confidentialitate.
La transportul intern, cel mai important element in fata clientilor este pretul. Tarifele practicate pentru marfuri generale pleaca de la 2,4 lei/km pentru contractele pe termen lung si pot ajunge pana la 3,7 lei/km sau chiar mai mult. Valoarea acestora depinde de o serie de factori precum relatie, sens, sezon, facturarea catre client, kilometri parcursi sau perioada de timp in care transportatorii isi primesc banii. Insa, potrivit atat caselor de expeditie, cat si firmelor de transport, o cursa efectuata sub 3 lei/km nu are cum sa fie profitabila.
Daca luam in calcul factorul „relatie de transport“, pot exista diferente de pret/km chiar si de 100% intre doua curse, cum ar fi, spre exemplu, Bucuresti-Timisoara, care se plateste cu 2,4-2,8 lei/km, si Bucuresti-Tulcea, unde tariful ajunge la 3,5-4 lei/km sau chiar mai mult.
Cursele care pleaca din zona de est a tarii catre vest se platesc cu sume cuprinse intre 2,6 si 3,8 lei/km, iar cele de la vest la est, cu 3,2-3,4 lei/km. De exemplu, pentru cursele care merg de la Ploiesti la Bacau tarifele oferite in mod normal sunt cuprinse intre 2,8 si 3,5 lei/km. Diferenta este data de volumele de retur ce se gasesc pe aceste relatii.
Insa criza de camioane pe intern face ca, in special vara, plata sa fie aproape la fel in cazul curselor spot. O alta practica in sezon este de a licita o cursa pe care nu o vrea nimeni, cu oferirea de kilometri platiti in plus, ce cresc …

Articole similare

Ad