Impartirea traseelor judetene in Neamt nu s-a facut cu toate cartile pe masa, nu mai putin de 15 trasee fiind sustrase initial din programul de transport si incredintare catre Transmoldavia, firma aflata in insolventa, prin intermediul operatorului public Troleibuzul SA. In urma scandalului creat si a luarii de pozitie din partea operatorilor afectati de practicile „necurate“, dar si a mediei centrale si locale, 13 trasee au fost scoase la licitatie luna trecuta, doua dintre ele ramanand inca atribuite direct companiei administratiei locale.
La inceputul lui februarie a.c. autobuzele Transmoldavia circulau nestingherite (evident, fara licenta de traseu).
De cand cu descentralizarea transportului judetean de persoane si acordarea de prerogative consiliilor judetene asistam la tot felul de greseli si abuzuri, unele mai grave decat altele, savarsite de persoanele care ar fi trebuit de fapt sa optimizeze transportul in judet. Ca doar sefii din teritoriu sunt cei care cunosc cel mai bine problemele si nevoile cetatenilor si trebuie sa isi dea tot concursul pentru a le apara interesele celor care i-au votat. Desigur, sunt multe judete unde responsabilii cu transportul din consiliile judetene si-au respectat indatoririle, iar ultima atribuire a traseelor judetene, la finele lui 2013, s-a derulat fara obiectii. Au existat insa si situatii unde s-au incercat aranjamente mai mici sau mai mari, menite sa-i favorizeze pe „preferatii“ conducatorilor locali.
In Neamt, in toamna lui 2013, cand s-a facut revizuirea finala a programului de transport, in vederea pregatirii atribuirii traseelor judetene, Consiliul Judetean Neamt a hotarat atribuirea directa a nu mai putin de 15 trasee catre Troleibuzul SA. Compania de transport a administratiei locale a incheiat insa la randul sau un contract cu firma Transmoldavia, motivatia din contract fiind aceea ca Troleibuzul nu dispune de mijloacele de transport necesare pentru a opera pe traseele respective.
„Traseele date in incredintare companiei de transport public Troleibuzul SA erau menite sa completeze incasarile acesteia din urma. In final, au aparut insa probleme de disponibilitate de parc auto din cauza faptului ca nu s-au mai realizat niste proiecte de investitii prevazute initial de Municipalitate. In momentul in care Troleibuzul s-a trezit in situatia ca trebuie sa intre pe trasee, insa nu avea vehicule, s-a incercat o solutie de subcontractare a autobuzelor necesare de la compania Transmoldavia“, a explicat Dan Manoliu, vicepresedintele CJ Neamt.
Atribuirea unor trasee nu se poate face in functie de planuri de investitii, ci de lucruri concrete, deoarece trebuie asigurata continuitatea pe traseele respective, iar flota de transport este intotdeauna o conditie primordiala.
…