Daimler raspunde dorintei operatorilor de transport de a fi cat mai eficienti in consumul de carburant prin introducerea sistemului de control predictiv al trenului de rulare (PPC) la noile autocare TopClass seria 500. Sistemul foloseste conexiunea GPS pentru a afla topografia drumului si asigura optimizarea schimbarii treptelor de viteza in functie de aceasta, pentru un plus de eficienta. Iar testele au demonstrat faptul ca se poate obtine o reducere a consumului de carburant cu pana la 4%.
Predictive Powertrain Control va fi introdus in vara acestui an in paleta de echipamente optionale ale noului Setra TopClass 500. Din toamna va fi disponibil pentru Mercedes-Benz Travego, iar de anul viitor, si pentru autocarele Setra ComfortClass 500. Rolul PPC este de a optimiza rularea vehiculului si de a eficientiza consumul de carburant, prin alegerea corecta a treptelor de viteza, in functie de topografia traseului. Pentru aceasta, computerul de bord primeste informatii prin conexiune GPS cu privire la pozitionarea autocarului si la conditiile de drum, actionand in consecinta pentru a elimina schimbarile inutile sau nepotrivite ale treptelor de viteza. Practic, se „comporta” ca un sofer care cunoaste foarte bine atat traseul pe care merge, cat si vehiculul si performantele sale tehnice.
Reprezentantii presei de specialitate au putut testa impactul PPC asupra consumului de carburant pe un traseu de autostrada de 60,3 km, in apropiere de Mannheim (Germania). Regiunea, cu rampe si pante line, reprezinta traseul ideal pentru testarea PPC, intrucat in aceste conditii topografice diferentele de consum sunt cele mai relevante.
Trei autocare TopClass au putut fi conduse simultan de jurnalistii prezenti la eveniment: doua S 516 HDH, cu motor OM 471 de 476 CP, si un S 517 HDH, cu acelasi motor OM 471, insa de 510 CP. Toate vehiculele au avut cutie de viteze automatizata PowerShift GO 250-8.
PPC schimba comportamentul PowerShift
Fiecare ziarist a parcurs traseul de teste de doua ori, prima data fara PPC, iar a doua oara cu sistemul activat. Pentru a avea insa situatii comparabile s-a rulat in ambele cazuri cu cruise-controlul setat la 100 km/ora, insa cu functia de control al proximitatii dezactivata, pentru a elimina decelerarile comandate automat de sistemul de siguranta si a vedea efectiv PPC la treaba. Iar rezultatele sunt impresionante.
In prima etapa, cu PPC dezactivat, cutia de viteze Powershift cuplata in modul automat si cruise-controlul setat la 100 km/ora, computerul de bord a dictat schimbarea intr-o treapta inferioara de viteza ori de cate ori am rulat pe plan inclinat, astfel incat sa asigure suficienta putere pentru mentinerea vitezei de deplasare setata (sau pentru o valoare cat mai apropiata de aceasta). Iar acolo unde rampa era mai inclinata sau mai lunga am coborat chiar pana in treapta a sasea.
…