Temsa HD 12 poate fi folosit deopotriva pentru curse intercity pe distante mai lungi sau excursii turistice, oferind o paleta larga de dotari optionale, dar si o capacitate de depozitare de 9 m3 in calele de bagaje. Autocarul, propulsat de motorul DAF MX11 de 430 CP, a ajuns in Romania la sfarsitul lui martie, parte dintr-un circuit mai lung, care include Franta, Serbia, Polonia si Estonia, si a fost prezentat atat clientilor, cat si reprezentantilor presei. La o plimbare de la Ciolpani pana la Ploiesti, cu traversarea orasului si intoarcere spre Bucuresti pe A3, am putut testa confortul la bordul HD 12, manevrabilitatea si tinuta de drum.
Temsa HD 12 a fost gandit ca un autocar economic si versatil, care sa poata fi folosit pentru o plaja larga de aplicatii. Motorul puternic, DAF MX11, cu sase cilindri in linie si 430 CP (la 1.700 rpm), permite abordarea tuturor tipurilor de drum si de relief, mentinand un regim economic de exploatare. Plaja optima de turatii se situeaza intre 1.300 si 1.700 rpm, cu 200 rpm in plus si in minus evidentiate pe turometru ca fiind, de asemenea, indicate pentru schimbarea treptelor. Cutia de viteze ZF manuala este bine sincronizata cu motorul, iar la viteza maxima de 100 km/ora, pe autostrada, nu a depasit 1.300 rpm. De altfel, doar pe autostrada s-a impus folosirea treptei a sasea, in rest utilizand preponderent treptele a patra si a cincea de viteza. De remarcat ca la cele mai uzuale viteze turatia motorului a fost in general foarte buna: 1.150 rpm la 50 km/ora in treapta a patra sau 1.200 rpm la 70 km/ora in treapta a cincea.
Retarderul electromagnetic Telma are cinci trepte si franeaza eficient, dar in acelasi timp lin. Odata cu trecerea la motorizarea Euro 6, Temsa HD 12 beneficiaza de un pachet complet de sisteme de siguranta, ce include in standard ABS, ASR si ESP. Iar pentru a asigura confort optim la rulare este prevazut cu axa fata independenta si suspensie integral pneumatica.
Conditii optime pentru sofer
Vizibilitatea in oglinzile retrovizoare este foarte buna, astfel incat soferul are o imagine exacta asupra vehiculului. Am remarcat oglinda din dreapta care arata toata partea din fata a autocarului, nu doar zona coltului. De asemenea, parbrizul are degivrare, ca si geamul din stanga, cu actionare electrica.
Pentru o manevrare usoara, HD 12 a fost echipat optional cu camera de luat vederi pentru mersul cu spatele, monitorul fiind amplasat pe bord, in partea stanga, chiar in campul vizual al soferului. Pozitionarea este inteligent aleasa, intrucat la gararea cu spatele se pot folosi concomitent oglinzile retrovizoare si camera „dintr-un foc“, fara ca soferul sa fie nevoit sa faca prea multe miscari cu capul.
De altfel, acesta are o pozitie comoda la volan, spatiul este aerisit si bine organizat. Bordul este simplu, dar intuitiv. Pe partea stanga se gasesc luminile de interior, comenzile pentru parasolare, ASR, blocarea retarderului de pe pedala de frana sau de pe maneta, dar si frana de mana. …