„Pirateria“ in transportul de persoane este un fenomen binecunoscut, care nu numai ca nu poate fi eradicat, dar ia amploare. Cu prilejul Expo Tranzit problema a fost din nou dezbatuta si au fost creionate niste directii de actiune. Legea 38/2003 modificata confera acum Politiei Romane dreptul de a-i controla si sanctiona pe pirati, in conditiile probarii prestarii serviciului contra-cost si al caracterului repetitiv al faptei, stabilit prin sintagma „in mod repetat“. Ultima ridica insa cele mai mari probleme, pentru ca e dificil ca un vehicul sa fie gasit de doua ori ca face piraterie, iar daca intervalul de timp in care a fost depistat este prea mare, in instanta se poate decide ca nu se dovedeste caracterul repetitiv.
La jumatatea lui aprilie a avut loc o intalnire la Ministerul Dezvoltarii, la care au participat reprezentanti ai MT, MAI si MDRAP, pentru emiterea unui punct de vedere comun vizavi de modificarea legii 38, inclusiv eliminarea „in mod repetat“. Acesta ar urma sa fie preluat de catre Guvern si se va trece la modificarea legii.
Un alt fenomen relativ recent este transportul regulat efectuat sub apanajul curselor ocazionale. Sunt firme care isi fac publicitate pe internet si functioneaza dupa un program stabil, mergand in paralel cu transportul de linie. Solutia recomandata in acest caz este controlul ISCTR la sediul operatorilor, unde se poate face verificarea inregistrarilor tahograf, a comenzilor si a contractelor pentru cursele ocazionale. De asemenea, este simplu de verificat de catre un organism de control financiar daca plata calatoriei s-a facut individual sau prin factura asociata contractului de inchiriere, intrucat contractarea transportului ocazional se bate cap in cap cu achizitionarea biletelor de pe internet. Si cum de regula contractele de inchiriere sunt incheiate intre cararus si o firma de turism, este clar ca ultima trebuie licentiata pentru activitati conexe transportului – face intermediere si presteaza serviciu contra-cost.
Concluzia conferintei este ca tot ce inseamna transport comercial trebuie luat in evidenta, printr-o forma de inregistrare/autorizare, astfel incat ISCTR sa aiba drept de control si sa aplice sanctiunile care se impun. Mai multe detalii pe acest subiect, dar si continutul celorlalte dezbateri din cadrul Expo Tranzit vor fi incluse in numarul urmator al revistei Tranzit.