Transportul public urban se bucura de tot mai mare apreciere in randul cetatenilor Uniunii Europene, fapt ce se vede de la an la an in studiile de profil. In aceste conditii, 2014 a fost anul cu cel mai mare grad de utilizare a retelelor de transport in comun de dupa criza economica (2008), fiind realizate in total nu mai putin de 57,9 miliarde de calatorii la nivelul statelor membre, potrivit unui studiu publicat de Uniunea Internationala de Transport Public (UITP). Dintre acestea, 55,8% au fost efectuate cu autobuzele, 16,1% cu metroul, 14,5% cu tramvaiul si 13,6% cu trenul (linii suburbane).
Cea mai mare cerere pentru transportul public in 2014 s-a inregistrat in Germania, Marea Britanie si Franta, dupa ce cu un an inainte in topul cresterii utilizarii mijloacelor de transport se situasera Franta, Italia, Polonia si Marea Britanie.
Este adevarat ca fluctuatiile utilizarii transportului urban au depins in perioada de criza si de nivelul somajului, diferit intre statele membre. Pe perioada de revenire de dupa criza insa s-a constatat ca pasagerii s-au indreptat spre retelele urbane si suburbane in masura in care serviciul a corespuns criteriilor lor de mobilitate si confort. Iar in toate tarile in care s-a inregistrat cresterea gradului de utilizare a transportului public s-au facut investitii importante atat in flota, cat si in infrastructura, cautandu-se optimizarea timpilor de calatorie. Practic, cetatenii europeni au vazut ca utilizand transportul public ajung mai repede la destinatie decat daca stau in ambuteiaje cu masina personala.
Noi din pacate nu stam prea bine nici la capitolul flota, nici la infrastructura. Dar cel putin problema vehiculelor poate fi rezolvata mai usor, cu conditia ca municipalitatile sa se apuce de treaba, sa-si faca proiectele de mobilitate si sa aplice pentru accesarea fondurilor europene pentru investitii. Banii sunt acolo, ne asteapta. Se dezvolta transportul public!