Temsa si-a completat recent gama de autocare premium cu modelul Maraton. Lansat in urma cu un an la Busworld Kortrijk, vehiculul s-a bucurat de mare apreciere pe piata europeana, dar mai ales pe cea autohtona. Pana la sfarsitul lui 2016 se estimeaza ca nu mai putin de 100 de autocare Maraton sa iasa pe poarta fabricii de la Adana, Turcia. Un model demo a fost adus si in Romania, luna trecuta, cu care am fost la o plimbare pe ruta Bucuresti-Constanta. Vehiculul este o aparitie placuta in trafic, iar la interior poate fi configurat in nenumarate variante, in functie de buget si de aplicatie.
Temsa Maraton a fost conceput special pentru clasa VIP, cu mare cautare in Turcia, intrucat traseele foarte lungi impun utilizarea unor autocare confortabile si bine echipate. Chiar daca pe piata europeana cererea pentru acest segment de nisa este mai mica, producatorul turc este pregatit cu oferte interesante si deja a primit mai multe comenzi pentru Maraton, mai ales de pe piata franceza. Un autocar demo a fost adus si in Romania, cu aceasta ocazie facand un test drive pe ruta Bucuresti-Constanta. Ajuns la malul marii, vehiculul a fost vizionat de mai multi operatori din zona si s-a bucurat de aprecieri pozitive.
La 3,9 m inaltime (inclusiv agregatul de aer conditionat), Temsa Maraton este o prezenta impresionanta. Spre deosebire de modelul HD, noul autocar se evidentiaza prin forme mai rotunjite, iar insertiile metalice, in special in partea din fata, confera o nota de eleganta. Versiunea testata este configurata special pentru piata turca si in conformitate cu standardul operatorilor din aceasta tara, astfel ca echiparea cu cutie manuala, chiar daca vorbim de un autocar VIP, nu este ceva iesit din comun. De altfel, si pe piata romaneasca sunt inca multi transportatori care, in ciuda beneficiilor evidente ale transmisiei automate, inca o prefera pe cea manuala.
ZF EcoShift, cu 6+1 trepte, ofera o maneta tip joystick montata pe bord, la indemana soferului, cu suport de piele si foarte usor de manevrat. De pe cotiera din dreapta, mana ajunge chiar in dreptul manetei, astfel ca pozitia este comoda chiar si la drumuri lungi. De altfel, bordul este mare si aerisit, cu comenzile dispuse inteligent de jur imprejurul soferului, fara a se face insa economie de spatiu. Interesanta este si linia joasa a bordului, care ii confera pilotului o vedere de ansamblu optima asupra tuturor functiilor si butoanelor. Nu lipsesc nici numeroasele compartimente de depozitare. Display-ul de dimensiuni generoase din spatele volanului este o noutate, locul vitezometrului si turometrului clasice fiind luat de indicatoare numerice digitale. Este adevarat ca la inceput am cam cautat cu privirea turometrul, pentru a vedea plaja optima de schimbare a treptelor de viteza, dar in scurt timp te obisnuiesti cu noul sistem.
Performante optime de accelerare si manevrare
Propulsorul DAF MX 11, de 435 CP, confera suficienta putere autocarului de 12,3 m lungime, care este agil in traficul urban, dar si pe autostrada. Intr-adevar, la 100 km/ora, turatia motorului depaseste 1.300 rpm, ceea ce nu este favorabil consumului de carburant, dar aici fiecare operator decide ce este mai bine: un motor mai puternic, care costa mai mult, dar este mai economic la viteze mari, sau un altul mai mic, care consuma mai mult in regim de autostrada. Pentru aceasta configuratie, viteza optima de deplasare este de 80 km/ora, la o turatie a motorului de 1.100 rpm – la noi ideala pentru curse turistice in tara si trafic pe drumurile nationale.
Altfel, Maraton dispune de un pachet complet de sisteme de asistenta, care include AEBS, ASR, EBS si ESP, precum si cruise-control adaptiv. Acesta din urma este cumva nepotrivit in raport cu transmisia manuala, pentru ca daca se impune o decelerare mai puternica, sistemul nu poate regla automat si treapta de viteza, fiind necesara interventia soferului. In regim de autostrada, cu fluctuatii de 10-15 km/ora la viteza de deplasare, treapta de viteza, desigur, se mentine si de fapt acestea sunt cele mai uzuale situatii cand se foloseste pilotul automat.
Nu lipseste nici sistemul de avertizare la incalcarea benzilor de circulatie, care alerteaza prompt soferul printr-o vibratie in scaun.
Vizibilitatea este foarte buna la bordul Maraton. Oglinzile retrovizoare exterioare permit urmarirea optima a traficului, iar oglinda mica din drepta acopera toata partea din fata a vehiculului, astfel incat si cele mai stranse manevre sa fie efectuate in siguranta. Camera de luat vederi pentru mersul cu spatele este, la fel, foarte utila.
Configurat VIP
Temsa Maraton este un autocar apreciat de pasageri inca de la urcare. Intrarea larga pe la usa din fata confera vehiculului un aer primitor, in timp ce la usa din mijloc a fost montata o treapta suplimentara retractabila, pentru ca accesul sa se faca usor.
Suspensia este integral pneumatica, avand sistem ECAS. Scaunele sunt confortabile, cu tetiere incorporate si insertii de piele pe laterale. Deasupra fiecarei perechi de scaune se afla panoul elegant ce include luminile de citit si duzele de ventilatie individuale, iar geamurile sunt cu tenta de culoare, pentru ca pasagerii sa nu fie deranjati de soare.
Sistemul de aer conditionat Spheros, cu o capacitate de 32 kW, si-a dovedit eficienta pe traseul de 260 km pana la Constanta. Acesta are si functie de programare, ca si preincalzitorul.
Sistemul de iluminare interior este integral LED, iar optional se poate alege montarea unui sistem multimedia performant. Un minus l-a reprezentat lipsa luminilor de siguranta de la nivelul culoarului, insa, la fel, acest lucru tine de configuratie si de cerintele de tara. Am apreciat, pe de alta parte, podeaua de lemn atat de la interior, cat si din calele de bagaje de dimensiuni generoase.
Modelul Maraton testat are parcursi 15.000 km si este oferit spre vanzare la pretul de 229.000 de euro, plus TVA, prin dealerul Auto Util SRL.