Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Excelenta MAN la Starachowice

Polonia se poate numi a doua casa pentru MAN, care este prezent aici cu facilitati de productie inca din 1999. Fabrica din Starachowice lucreaza la foc continuu pentru a onora toate comenzile de autobuze urbane MAN Lion’s City si sasiuri pentru tarile emergente, avand un personal bine instruit si produse de calitate.
Text: Cristiana SANDULESCU
 

Istoria fabricii din Starachowice dateaza de mai bine de 100 de ani, cand a fost demarata productia de munitie. Dupa cel de-al doilea razboi mondial, fabrica a fost adaptata pentru constructia de camioane, pana in anii ’90 aici fiind produs modelul Star. Dupa trecerea la capitalism a inceput declinul, salvarea de la faliment fiind achizitionarea fabricii de catre MAN, in 1999. Initial s-a mentinut productia de camioane, dupa care, in 2003, a inceput fabricarea de componente pentru autobuze. A urmat dezvoltarea unei colaborari cu fabrica din Poznan a constructorului german, iar in 2014 s-a decis mutarea intregii productii de autobuze la Starachowice.
Cum in productia de autobuze un element cheie este competenta muncitorilor, au avut loc sesiuni intense de instruire. In prezent, in fabrica lucreaza 2.500 de angajati, dintre care aproape jumatate sunt ingineri responsabili de cercetare si dezvoltare.
Productia anuala este de circa 1.500 de vehicule, dar capacitatea maxima este de 2.000 de autobuze urbane cu podea coborata si 600 de sasiuri (solicitarile pentru acestea din urma vin de regula pentru pietele emergente). Intre cele doua fabrici MAN din Polonia si Turcia se optimizeaza in prezent fluxul de productie, astfel ca se pot transfera comenzi dintr-o parte in cealalta, daca este necesar. Timpul de executie pentru un autobuz este intre 20 si 25 de zile, in functie de configuratie.

Productie integrata
La Starochowice se executa toate elementele utilizate la fabricarea autobuzelor, incepand de la prelucrarea materialelor si constructia profilelor care alcatuiesc scheletul. Sapte masini de taiat cu laser sunt folosite pentru taierea foilor de otel, materialele fiind apoi indoite si modelate in functie de destinatia finala. Toate aceste operatiuni se deruleaza pe durata a trei schimburi.
In aceasta etapa, sudura principalelor sub-componente ale scheletului vehiculului – podea, pereti fata/spate/laterali si plafon – se face manual. Inainte de asamblare se efectueaza o verificare a geometriei si pre-asamblarea, dupa care se trece la sudura finala a scheletului. Aceasta ultima operatiune se deruleaza pe o singura linie de productie, cu 14 statii, la care sunt folositi opt roboti, dar si munca angajatilor. Iar calitatea executiei se realizeaza prin sondaj. Odata cu trecerea la noua generatie de autobuze, care va avea o tehnologie de constructie modulara, se va instala un sistem de sudura robotizat si pentru asamblarea sub-componentelor.

Articole similare

Ad