Utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale este obligatorie pentru toti agentii economici inca din 2016, insa, in cazul transportului de calatori, anumite servicii ar trebui sa fie exceptate de la aceasta prevedere. La momentul ultimei revizuiri a OG 27/2011 urmau sa se aduca lamuriri cu privire la tipul caselor de marcat agreate de autoritati, insa acestea nu au mai aparut. Lucrurile au trenat, termenul limita de dotare cu aparate de marcat fiscale a trecut, dar obligativitatea in codul fiscal ramane, astfel ca ANAF a facut deja controale.
Obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, asa cum este ea prevazuta in OUG 28/1999, modificata prin ordonanta 91/2014, este in vigoare inca din 2016, conform calendarului de implementare din normele de aplicare aprobate prin HG 479. Referirea la dotarea cu case de marcat fiscale se face insa si in legea transporturilor, iar normele metodologice la OG 27/22011 ar fi trebuit sa stabileasca modul in care sa se realizeze corespondenta datelor, ce tip de case de marcat trebuie folosite si alte detalii tehnice – pentru ca, cel putin in cazul operatorilor de transport persoane, unii dintre ei aveau deja casele de marcat montate pe vehicule.
Transportul in interiorul localitatilor nu se supune obligativitatii utilizarii caselor de marcat electronice fiscale si nici serviciile regulate speciale sau ocazionale nu ar trebui sa fie vizate, in cazul acestora din urma – cel putin – pretul de transport fiind dinainte stabilit, in baza unui contract.
Transportul international nu este exceptat
Printr-un raspuns oficial – dat in 2015 la o adresa FORT – Ministerul de Finante recunoaste faptul ca transportatorii se supun prevederilor OG 27/2011 (cu completarile ulterioare) si trebuie sa astepte normele metodologice care sa ofere lamuriri din punct de vedere tehnic cu privire la casele de marcat fiscale cu transmitere online a datelor si memorie electronica, pana la adoptarea acestora carausii nefiind in culpa. Trebuie subliniat insa ca OG 27 se refera la fiscalizarea transportului national prin servicii regulate, iar internationalul nu este mentionat. In acest caz, firmele care fac transport international se supun prevederilor din codul fiscal, iar Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a efectuat chiar recent controale la vehiculele de transport calatori care ieseau din tara si a aplicat sanctiuni.