Cresterea costurilor de operare, dar si concurenta serioasa din partea serviciilor de transport alternative afecteaza activitatea celor care au ridicat transporturile rutiere de pasageri dupa revolutie, reinventandu-le si modernizandu le. In acelasi timp, numarul calatorilor pe rutier este in scadere, astfel incat operatorii trebuie sa gaseasca solutii pentru a-si mentine rentabilitatea. Desi majoritatea isi doreste mentinerea sistemului actual de organizare, cu care s-a obisnuit de o viata, sunt si voci care sustin necesitatea flexibilizarii serviciului si adaptarea la era digitalizarii.
Piata de transport s-a schimbat mult in ultimii ani, in pas cu tehnologizarea si cu viata cotidiana in general. In acest context, Dragos Anastasiu, presedintele grupului Eurolines Romania, sustine ca liberalizarea transportului national este necesara, chiar daca intr-o prima faza ar fi de dorit o liberalizare controlata. „Se pot face pasi inainte in sensul liberalizarii transportului intern prin permiterea cabotajului pe rutele internationale. Trebuie liberalizat insa maine tot ce inseamna transport ocazional, pentru ca toate aceste ingradiri si obligativitati – cum ar fi anuntarea tuturor curselor – consuma resurse si timp. La fel, transportul de angajati, desfasurat in baza unui contract comercial, nu ar trebui sa mai aiba nevoie de licenta, intrucat reprezinta un contract comercial.“