Anuntarea de catre Comisia Europeana, in urma cu aproximativ doi ani, a modificarii pachetului rutier si implicit a regulamentului european 1073 privind transportul international de calatori a pus pe jar operatorii romani, vulnerabili in fata carausilor vestici in contextul unei piete interne libere. La „adapostul“ actualului program national de transport, cu toate problemele si disfunctionalitatile lui, transportatorii au incercat sa sensibilizeze cu argumente solide Ministerul Transporturilor in sensul dispunerii unei prelungiri a valabilitatii licentelor de trasee interjudetene dupa iunie 2019, astfel incat si legislatia europeana sa se clarifice.
MT nu a dat niciun moment impresia ca nu ar fi de partea industriei, pana la aparitia proiectului de modificare a ordinului 980, care, daca ar fi sa isi produca efectele, ar duce, din pacate, la distrugerea pietei, printr-o „canibalizare“ a operatorilor disperati sa se mentina in activitate. Cum unicul criteriu de departajare se doreste a fi vechimea parcului auto, investitiile (facute in graba) ar fi mult prea mari comparativ cu nevoile reale din piata si nici nu isi vor atinge in totalitate scopul, pentru ca nu vor asigura automat conditii mai bune si mai sigure de transport. Cel mai grav, nu vor garanta nici succesul operatorilor, din cauza numeroaselor situatii de egalitate care vor aparea. Peste toate, in contextul acestei preudo-liberalizari, ramane obligatia de serviciu public, respectiv de transport al categoriilor sociale defavorizate, care constituie o alta piatra de moara atarnata de gatul companiilor de profil.
La momentul inchiderii editiei, dezbaterile intre patronatele unite din transporturi si reprezentantii ministerului de resort erau in toi, dar fara prea mari sorti de izbanda pentru carausi. In urma discutiilor preliminarii din subcomisiile si comisiile de dialog social nu s-a obtinut mare lucru, urmatorul pas fiind solicitarea dezbaterii publice pe marginea proiectului legislativ. Mai departe, nu se exclude organizarea de proteste de amploare, in paralel cu trimiterea unei scrisori oficiale la Comisia Europeana si atacarea proiectului in contencios administrativ, pentru a opri atribuirea programului interjudetean in formula propusa in prezent de MT.