Solutia CHEP de externalizare a managementului paletilor a fost prezentata companiilor din Romania in urma cu patru ani. Acum, echipa CHEP este formata din 20 de specialisti care asigura servicii atat pentru companii nationale, cat si internationale, printre care se regasesc cele ce genereaza cele mai mari volume de marfa de pe piata. Fiecare solutie propusa de specialistii companiei catre clienti este personalizata si are in spate un studiu atent asupra activitatii acestora. Paletii deteriorati sunt reconditionati si refolositi, iar dupa un ciclu de utilizare indelungat sunt in totalitate reciclati. Grija pentru mediu face ca materia prima, respectiv cheresteaua, sa vina pentru moment din import, de la paduri replantabile ce detin certificari speciale in acest sens. In urmatorii cinci ani, cifra de afaceri este estimata sa creasca in medie cu pana la 20% anual.
Intrarea CHEP pe piata din Romania a avut loc in urma cu patru ani si a coincis cu extinderea companiei in alte sase state: Bulgaria, Serbia, Croatia si Tarile Baltice. Ideea a fost de a dezvolta o piata locala, dar si de a oferi un suport fluxurilor internationale, respectiv clientilor din Romania ce exporta sau importa in toata regiunea. „Avantajul este acela ca putem oferi servicii atat unui client ce expediaza marfa local, cat si unui client ce expediaza oriunde in lume. In Romania, s-a creat o organizatie pe modelul oricarei alte tari dezvoltate, insa cu mai putini oameni. In celelalte sase tari cu un potential mai mic s-au creat organizatii mai mici, ce sunt sprijinite de alte echipe cu experienta. De exemplu, in primii ani, Grecia a sprijinit dezvoltarea Bulgariei, iar Ungaria a sprijinit Serbia, Polonia si Tarile Baltice. S-a plecat de la acest principiu, urmand sa se cristalizeze afacerea pe masura ce se crea portofoliul de clienti“, a explicat Gabriel Andronescu, Country Manager CHEP Romania.
Piata din Romania a fost atent analizata
Piata romaneasca a fost analizata prin mai multe discutii ale reprezentantilor companiei cu potentialii clienti de aici, printre care companii de logistica, de retail, organizatii profesionale. S-a analizat gradul de modernitate al Supply Chain-ului, la randul sau, exprimat prin mai multe caracteristici, dar si valoarea adaugata pe care CHEP o poate aduce. „Concluzia a fost ca Romania se afla intr-un stadiu incipient fata de Europa Centrala si de Vest, dar cu suficiente elemente si cerinte pentru un standard al ambalajului si procese de ambalare care sa justifice faptul ca vom oferi valoare adaugata certa prin serviciile noastre“, declara Andronescu.
Apoi s-a trecut la analiza zonei unde se poate aduce direct valoare si la conversia fluxurilor de Supply Chain la sistemul de reutilizare prin inchiriere. Producatorii si retailerii de aici cunosteau deja serviciul CHEP, deoarece il foloseau si pe alte piete. „A trebuit sa adaptam totul pentru piata din Romania, la specificul ei. Am plecat la drum intr-un balans, pe de o parte cu retailerii si logisticienii, iar pe de alta parte producatorii de bunuri pornind de la international, la zona locala.“
Clientilor li s-a explicat diferenta dintre achizitia de paleti, schimbul lor, respectiv procesul clasic si externalizarea totala a acestora. Rezultatele nu au intarziat sa apara, iar clientii au inteles ca acesta este viitorul, respectiv un circuit modern prin care se garanteaza un serviciu de calitate. „Au fost analizate elementele de Supply Chain, iar zonele de ineficienta precum colectarea, administrarea si stocarea paletilor au devenit puncte forte al ofertei noastre.“ Pe de alta parte, reprezentantii CHEP au explicat ca printre elementele de risc pe care le-au luat in calcul la venirea in Romania a fost legislatia, care se poate oricand schimba si poate influenta planurile companiilor pe termen mai lung. Astfel ca au fost create planuri pentru a minimiza aceste riscuri.
CHEP acopera mai multe industrii
Clientii CHEP din Romania provin din toate domeniile FMCG, din zona de food si de nonfood, de la uleiuri vegetale, bauturi alcoolice si nonalcoolice, dulciuri, margarina, condimente, dar si produse nealimentare precum cosmetice, detergenti, servetele etc.
De zona de automotive se ocupa o divizie CHEP separata. Iar la Sibiu exista un depozit pentru aceasta divizie, unde se lucreaza cu furnizori de materiale componente si cu producatori precum Ford. Depozitul serveste atat clientii locali, cat si pe cei regionali pentru echipamentele de tip ambalaj ce sunt folosite in automotive. Alte divizii CHEP se ocupa de industriile aeronautica si chimica, unde se merge pe acelasi principiu al reutilizarii. Iar de laditele pentru fructe si legume, carne si paine se ocupa o alta companie din grup la nivel mondial. „Sunt multe divizii care au un anumit specific. Putem uni sinergiile pentru a oferi valoare adaugata unor clienti comuni.“
Clientii au primit diferite solutii de optimizare
Potrivit analizei CHEP, daca Germania este o tara foarte eficienta in ce priveste schimbul de paleti generici, in Romania un nivel mediu bun al colectarii acestora de pe piata este de 70-80% din ce se trimite, dintre care, poate, 20-30% nu mai pot fi refolositi sau reparati. Astfel, tara noastra are un grad mare de ineficienta din diferite motive. „Problemele de colectare a paletilor se transforma intr-un punct forte pentru noi pentru ca rezolvam aceasta parte de ineficienta, cu avantaje pentru toti cei din Supply Chain: producatorul de bunuri, furnizorul de materii prime, logistician, transportator, retailer, dar si pentru consumato-rul final.“ Gabriel Andronescu a explicat ca afectati de nerecuperarea ambalajelor pot fi producatorii, distribuitorii sau logisticienii care au aceasta sarcina. Dar nici retailerii nu sunt scutiti de aceasta problema, deoarece trimit marfa pe paleti catre magazine de la depozitul central, pe care trebuie sa-i recupereze. Iar de multe ori acele retururi vin intr-o masura insuficienta. „Cresc datoriile fata de producatorii de paleti, se ajunge la discutii si negocieri interminabile si sunt afectate conditiile comerciale din spatele paletilor. Asa ca externalizarea este un sistem pe care toti retailerii l-au imbratisat ca fiind unul de viitor. Unii dintre ei spuneau acum patru ani ca poate fi un sistem al viitorului, dar ca nu este unul al prezentului. Insa i-am convins de acest lucru si asa putem accelera modernizarea in Romania.“
In momentul in care CHEP a inceput sa analizeze piata din Romania, gradul de centralizare a retailerilor era relativ redus. Doar Kaufland, care a venit aici in 2005, a avut drept model centralizarea, astfel ca numai mici fluxuri de marfa mergeau direct catre magazine, majoritatea produselor fiind trimise catre cele doua depozite centrale pe care le are acum retailerul. Iar alti retaileri, precum Metro sau Carrefour, nu aveau o pondere mai mare de 50% ca fluxuri tranzitate la depozitele centrale.
Insa in ultimii 4-5 ani a existat o tendinta tot mai accentuata a retailerilor de a-si concentra fluxurile de marfa in depozitele centrale, pentru o optimizare cat mai mare. „Acest lucru schimba inclusiv relatiile organizationale ale retailerilor, dar si filosofia logistica. Noi putem ajuta procesul respectiv printr-un flux clar, transparent, standard, de o calitate garantata.“ Iar un astfel de proces poate sa ajute, in opinia lui Andronescu, inclusiv la investitii in linii automate de productie sau in sisteme de rafturi. „Am avut clienti care au vrut sa-si optimizeze si fluxurile logistice ca urmare a ajutorului pe care l-am oferit. Noi suntem un furnizor de paleti cu o calitate standard la nivel mondial, aducem o valoare adaugata clara, care, daca este eficienta din punct de vedere financiar, formeaza un mediu mult mai bun decat sistemul anterior. In plus, oferim consultanta pentru a intelege structura actuala a fiecarui producator si retailer si avem solutii care ii pot ajuta inclusiv in domenii care nu au fost initial gandite.“
Daca pana de curand nu se vorbea de jumatatea de palet, acum cererea pentru o astfel de solutie este tot mai mare, odata cu cresterea numarului de discounteri din Romania. Iar aceasta a fost o provocare pentru producatorii care trebuiau sa gandeasca o metoda de repaletizare, deoarece aveau linia de productie adaptata pentru paletul euro. Potrivit lui Andronescu, linia de productie poate fi readaptata cu un anumit cost sau se poate apela la un repaletizator automat, disponibil in mai multe variante gen invertor sau repaletizator. „Noi lucram cu acesti producatori in toata Europa si putem sa vedem care ar fi cea mai buna solutie adaptata la necesitatile fiecarui client. Eventual, ulterior ii putem pune in legatura cu producatorul de echipamente pentru a gasi o solutie.“ Astfel ca partea de consultanta si de analiza a situatiei prezente este decisiva pentru viitoarele schimbari ale companiei in ceea ce priveste investitiile si timpul acordat implementarii unui sistem.
Activitatea de consultanta este un proces standard pentru CHEP si poate dura chiar luni de zile. „Derulam in spate un studiu foarte complex, cu implicare redusa din partea clientului. Am avut si situatii unde nu s-a realizat trecerea la sistemul de pooling, dar am creat o punte de colaborare si am demonstrat expertiza noastra in zona de Supply Chain. Pana la urma, decizia finala apartine companiei daca doreste sa aloce mai multe resurse pentru a eficientiza acele procese sau prefera sa le externalizeze. “
Sfertul de palet, o platforma pentru eficienta in-store
Inca de la intrarea pe piata romaneasca, CHEP are disponibile patru tipuri de paleti, respectiv cel standard, cel de dimensiuni industriale, jumatatea si sfertul de palet.
Paletii de dimensiuni industriale sunt folositi mai mult pentru exportul catre Marea Britanie si mai putin de producatorii de fructe si legume de la noi sau de producatorii de bauturi pentru recuperarea ambalajului si, in cateva cazuri, in comertul modern.
Jumatatea de palet a inceput sa fie tot mai solicitata, in special in tari precum Germania, Austria si Spania. Acesta este un produs care ajuta la optimizarea folosirii spatiului acolo unde formatul este mai mic, dar il considera util si firme mai mari, cum ar fi Kaufland in Germania, fiind un produs ce va avea in viitor o crestere semnificativa.
Un alt produs inovator este sfertul de palet din plastic, folosit des in tarile din vest pentru expunerea promotiilor. „Promotiile se creeaza azi pe orice tip de palet, nu exista un standard. Noi aducem modelul de sfert de palet din plastic, care are o tehnologie inovativa, prin care ambalajul se fixeaza mult mai usor pe palet, intr-un timp mai scurt, direct in depozit, urmand a fi livrat la retailer in forma finala.“ Acesta poate fi manipulat direct sau poate fi plasat pe un palet de dimensiune euro. Unul dintre avantajele sale este faptul ca permite realizarea vanzarii incrucisate in zonele de interes din spatiul comercial, de exemplu, o promotie la cereale plasata in raionul de lactate. Acesta ofera atat economii de costuri, cat si o accelerare impresionanta a vanzarilor.“
Eficiente si sinergii de transport
Anul trecut, CHEP si-a extins reteaua de centre service operationale cu depozitul FM Romania de la Timisoara si urmeaza un al treilea in zona Moldova sau Transilvania, printr-o colaborare cu unul din clientii companiei, retaileri sau firme de productie. Locatia aleasa va depinde de aria de acoperire a colectarilor, dar si de cea a livrarilor catre clienti.
CHEP a continuat si colaborarea cu companiile de transport pentru colectarea paletilor, in special acolo unde vehiculul se intorcea gol sau aproape gol de la livrare. „Acum se pot intoarce la anumite intervale cu paletii nostri, optimizand numarul de kilometri, cu o economie de costuri pentru ambele parti. Am inceput sa lucram pe aceasta zona atat cu producatorii de bunuri, cat si cu retailerii.“
Serviciul de colectare este posibil sa fie extins pe viitor si cu un proces de inspectie si reparare a paletilor, in functie de extinderea in al treilea depozit din tara.
Paletii din sistemul CHEP traiesc mult
Paletii din lemn care se intorc deteriorati sunt reparati, iar partile care nu mai pot fi folosite devin deseuri reciclabile. Un palet poate fi utilizat pe piata timp de cativa ani, cu doar cateva elemente inlocuite. Pana la deteriorarea sa completa, respectiv a mai mult de cinci elemente, paletul CHEP are o durata de viata substantial mai mare si suporta mult mai multe cicluri decat un palet generic, deoarece este construit in asa fel incat sa fie cat mai robust si sa aiba costuri de intretinere si reparatie cat mai mici. Mai mult, cheresteaua pentru paletii CHEP este adusa din alte zone, deoarece una dintre cerintele CHEP este ca padurea de unde se aprovizioneaza sa fie exploatata sustenabil si acreditata de FSC si PEFC.
Personalul care se ocupa de paletii CHEP au fost instruiti special si trec prin procese permanente de reinstructie, control si verificare. „Ceea ce oferim noi este garantia ca paletii vor rezista la un ciclu lung de utilizare, in conditii de manipulare corecta.“
Vor fi abordate si alte piete
In prezent, doar pe piata de FMCG, CHEP a ajuns la un flux de peste doua de milioane de paleti, respectiv la marfa existenta la retaileri si la comerciantii traditionali din toata piata. „Uneori, marfa se trimite pe paleti, alteori pe palet tip sandwich sau, deseori, se face picking pentru anumite produse, astfel ca se multiplica frecvent folosirea paletului care ajunge la retaileri. Dar, pe parcursul unui Supply Chain, exista un necesar mult mai mare de paleti.“
Alte milioane de paleti se regasesc in alte industrii, cum este cea a materialelor de constructii. „Pana in prezent, ne-am indreptat eforturile in special spre zona de FMCG si investigam posibilitatea de a oferi solutiile noastre si altor