Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Accent pe eficienta

Presiunea pe pret determina o concurenta tot mai mare pe piata de logistica, motiv pentru care majoritatea companiilor din domeniu investeste in solutii de eficientizare care sa le ajute sa ramana la nivelul pietei. DSV Solutions are oameni angajati special pentru a observa procesele de lucru si a le imbunatati. Cele mai recente investitii in eficientizare au vizat sisteme IT care sa ajute la organizarea muncii din depozit si la folosirea la maximum a tuturor resurselor.
 

Anul trecut DSV Solutions a reusit cresterea cifrei de afaceri cu 12%, de la 176 la 198 de milioane de lei, dar si a profitului, de la 6,3 la 7,5 milioane de lei. Cea mai mare crestere procentuala a cunoscut-o activitatea Air&Sea, care constituie in prezent 17% din volumul total, fata de 10-11%, cat aducea in anii trecuti. Si pentru anul acesta compania se asteapta la o crestere importanta a volumelor de transport aerian, ca urmare a achizitiei la nivel de Grup a UTi Worldwide Inc. Cat priveste evolutia totala, toate diviziile au crescut anul acesta, atat datorita noilor proiecte aduse de clientii existenti, cat si a castigarii de noi clienti. „Pentru a ne mentine ritmul de crestere propus trebuie sa aducem in permanenta clienti noi“, a explicat Sergiu Iordache, director general DSV Solutions.
Profitul inregistrat anul trecut a fost unul dintre cele mai bune pe care le-a avut compania de-a lungul istoriei, fiind in crestere cu 19% fata de 2014. „Din punctul meu de vedere a fost unul din cei mai buni ani de dupa criza.“ Printre clientii noi ai companiei se numara Leroy Merlin, Electrolux, Marionnaud, LPP, Arctic, Casadevall.

Eficientizarea tine preturile sub control
Presiunea pe preturi si calitatea serviciilor continua si anul acesta. „Evident, toata lumea isi doreste servicii de calitate la un pret cat mai performant. La fel si noi si clientii nostri. Acesta este ritmul si presiunea impuse de piata si de aici si selectarea riguroasa a furnizorilor pe care o facem cu totii. In ultimii ani, pe noi aceasta presiune ne-a ajutat, pentru ca am regandit procesele de lucru. Am facut din ce in ce mai multe investitii care sa ne ajute sa crestem productivitatea cu aceleasi resurse. Iar cand spun resurse, ma gandesc la cea mai importanta, si anume oamenii.“
Inca de acum doi ani, compania a inceput implementarea unui sistem IT pentru transportul domestic in Romania si Bulgaria, la care firma mai intentioneaza sa adauge si alte module. Acesta este un sistem care presupune urmarirea camioanelor si calcularea costurilor de transport, dar genereaza si anumite estimari. Sistemul are si module pentru emiterea de POD care se trimit catre clienti si are interfata cu WMS-ul companiei. Prin acelasi sistem pot fi urmarite on-line si camioanele dotate cu GPS sau se pot emite estimari privind ajungerea la destinatie a celor care nu au aceasta dotare. „Astfel de solutii nu presupun costuri mai mari pentru clienti, ci mai degraba sunt utile pentru noi, deoarece atunci cand ajungi la un volum critic de munca este absoluta nevoie de un sistem mai performant. Daca, de exemplu, vreau sa cresc numarul de expeditii cu peste 40%, atunci trebuie sa mai angajez un om, dar cu ajutorul acestui sistem putem depasi acest prag cu acelasi numar de angajati.“
Tot pentru mai multa eficientizare, compania a introdus un modul IT care sa ajute la planificarea activitatii zilnice din depozit. La inceput, datele de baza au fost introduse manual, dupa care sistemul calculeaza zilnic exact de cati oameni sau echipamente este nevoie pentru fiecare tip de activitate. Sistemul este dinamic, astfel ca se poate adapta in timp real in cazul in care apar sarcini suplimentare. Fiecare sef de activitate poate vedea in sistem daca exista o resursa disponibila pe care o poate folosi. Acesta este un soft creat de ingineri din cadrul grupului DSV, care analizeaza si eficientizeaza procesele din depozit. „Noi incercam sa implementam cat mai repede orice inovatie facuta de Grup. Departamentul DSV Continuous Improvement, bine reprezentat si in Romania, ne tine in permanenta la curent cu orice noi procese de eficientizare aparute si cu metoda cea mai buna pentru a le aplica. Pe langa solutiile oferite de Grup, avem si solutii dezvoltate cu parteneri interni, cum ar fi softul pe care l-am creat local impreuna cu Axes Software.“
Un alt exemplu de eficientizare este legat de modul de descarcare a containerelor in depozit. Deoarece in ultima perioada in depozitele companiei se primesc tot mai multe marfuri in containere, responsabilii DSV Continuous Improvement au gandit o metoda de descarcare mai rapida: au plasat un conveior in interiorul containerului. Astfel, acum descarcarea unui container este realizata de doi oameni in loc de patru, iar alti doi preiau marfa si o dau mai departe la scanat. „Desi vazute din afara aceste lucruri par simple, toate adunate aduc productivitate.“
Potrivit lui Sergiu Iordache, investitiile in sistemele de eficientizare nu au determinat o crestere a tarifelor oferite clientilor. La fel s-a intamplat si in alte state unde compania este prezenta. „Clientii te provoaca sa fii din ce in ce mai bun, pentru ca altfel poti pierde proiecte importante. Preturile noastre se mentin la nivelul pietei, datorita analizelor si investitiilor in eficientizare realizate de-a lungul anilor. Colegii nostri din vest nu au tarife mult diferite de ale noastre, poate cu 20% mai mari, in conditiile in care salariile lor sunt de 4-5 ori mai mari decat aici. Diferentele nu foarte mari vin in special de la numarul de lucratori in depozit.“

Personalul este tot mai greu de gasit
Cea mai acuta problema pentru DSV Solutions este sa gaseasca oameni, in special pentru activitatea din depozit, compania fiind dispusa sa-i aduca si de la 70 km distanta. Daca la filialele din vest lipsa de personal este suplinita tot mai mult prin tehnologie, in Romania contractele pe termen scurt nu permit astfel de investitii, drept pentru care cresterea volumelor de marfa inseamna si cresterea numarului de angajati. „Angajam oameni din diverse locuri, fara experienta, care sunt calificati la locul de munca. Pe langa salariu, le oferim un pachet atractiv de beneficii – transport, abonament la Regina Maria, cantina, fructe saptamanal, abonamente 7card, programul Back2School prin care oferim rechizite copiilor angajatilor. Incercam sa le cream un loc de munca placut, cu oameni dornici sa discute cu ei, sa-i integreze. Gasim oameni in comunele de langa Bucuresti, insa multi dintre ei nu au mai lucrat nicaieri inainte. Un om care nu are experienta de munca nu stie ce inseamna procese de lucru, lucru in echipa sau o ierarhie. Asa ca investim mult si in calificarea lor.“

Sezonalitatea s-a schimbat
Potrivit lui Sergiu Iordache, in ultimii doi ani sezonalitatea difera fata de ceea ce se intampla in anii trecuti, cand in primul trimestru al anului volumele erau scazute urmand sa creasca in perioada sarbatorilor pascale, apoi sa scada din nou in perioada vacantelor ca sa creasca din nou la finalul anului. Acum pe piata exista o crestere constanta, care stagneaza in perioada de vara si mai urca putin in trimestrul al patrulea al anului. „Si acum transportam multe produse specifice verii, dar dupa ce va trece aceasta perioada diferentele de volume nu ma astept sa fie la fel de mari ca in anii trecuti. Motivul este si piata care s-a asezat altfel. Strategiile companiilor in zona de vanzari s-au schimbat, nu mai pun accent pe atingerea targetului doar la sfarsit de luna. Chiar si timpii de asteptare de la descarcare s-au mai micsorat in perioadele de varf. Retailerii au acum mai multe platforme in tara, care deservesc anumite regiuni, asa ca efortul s-a disipat.“

DSV se extinde in fiecare an
In prezent, DSV opereaza 64.000 m2 de depozitare in Romania, iar ultima extindere, de 8.000 m2, a avut loc in vara acestui an in parcul CTPark Bucharest, extindere care a acoperit nevoile actuale ale companiei. Aditional, este posibil ca in curand sa fie extinsa si platforma de cross-dock de aici cu inca 5.000 m2. In parcul logistic CTPark din Capitala, compania are in prezent inchiriati circa 56.000 m2 de depozit, la care se adauga alti 2.000 m2 la Otopeni, 3.000 m2 la Timisoara si 1.000 m2 la Brasov. Pentru activitatea de la Cluj se apeleaza la parteneri.
Compania isi doreste sa se extinda si la Iasi si Cluj, unde detine cate un birou si un hub pentru cross-docking si are angajati care se ocupa special de partea de dezvoltare. Iar alte doua persoane sunt responsabile de acelasi lucru pentru Timisoara si Bucuresti. „Noi mergem oriunde exista cerere. Din pacate, in prezent nu sunt spatii logistice disponibile in tara. Asa ca, daca ai un partener care vrea sa inceapa activitatea in cateva luni, nu gasesti spatiu liber de cateva mii de metri patrati, trebuie sa construiesti.
Politica DSV – light asset strategy – este de a nu avea depozite proprii, insa in cadrul grupului exista departamentul DSV Property care se ocupa cu achizitia de teren si dezvoltarea de depozite pe care ulterior le vinde unui investitor strategic prin sistemul lease – back.

Taxa de servicii de administrare a depozitului poate afecta serios costurile
Lipsa spatiilor logistice disponibile a dus chiriile la nivelul de circa 4 euro/m2. „Legat de pretul chiriei, noi nu am simtit o crestere a tarifului, deoarece avem deja contracte incheiate pe 10 ani pentru spatiile existente. Insa la acest pret se adauga taxa pentru servicii de administrare, care poate varia destul de mult pe parcursul anului. Toti proprietarii de cladiri fac o estimare a acesteia la inceputul anului, dar la final de an pot spune ca anumite costuri au fost mai mari decat au estimat. Ceea ce nu e foarte confortabil. Nu pot sa merg la client in decembrie sa-i cer bani in plus pentru ca a crescut taxa de servicii. Era mai bine sa stiu de la inceputul anului ca este posibila o crestere a costurilor. Din fericire noi suntem de mult pe piata si am trecut deja prin astfel de situatii. Acum avem experienta si ne facem provizioane lunar, astfel ca la finalul anului sa fim acoperiti.“
Costurile de intretinere pot creste daca, de exemplu, ninge mai mult sau sunt pene de curent si se apeleaza la generatoare etc. Motiv pentru care, in opinia lui Sergiu Iordache, este foarte important sa acorzi o atentie foarte mare alegerii partenerului pentru aceste servicii, iar cladirea sa fie foarte bine construita. Este posibil ca, de exemplu, sa ai estimat un cost pentru taxa de servicii de 0,6-0,7 euro/m2/luna, iar la sfarsit de an acesta sa fie de 0,8-0,9 euro/m2/luna. Diferenta calculata pe intreg anul ajunge la o suma considerabila. „Conteaza foarte mult cum este facut depozitul, cat de bine este izolat sau cum este facut sistemul electric si cat consuma. Mai conteaza si inaltimea depozitului si de ce resurse este nevoie. Toate aceste lucruri sunt importante. De aceea toate cladirile inchiriate de noi in ultimii ani se incadreaza in clasa A de depozitare si au grad inalt de sustenabilitate.“

Articole similare

Ad