Noul pachet legislativ privind TVA, intrat in vigoare la 1 ianuarie 2010, aduce schimbari semnificative in ceea ce priveste taxarea serviciilor, fiind introduse reguli diferite in functie de natura beneficiarului (companie sau consumator final). In timp ce autoritatile sustin ca noua legislatie referitoare la TVA simplifica aplicarea unitara a sistemului de taxare la nivel european, companiile gasesc ca schimbarile sunt complicate si se arata reticente in privinta beneficiilor pe care acestea ar trebui sa le aduca.
Valului de nedumerire provocat de noile reguli de aplicare a TVA i se adauga si unul de ingrijorare, produs de o eventuala marire cu 1-2% a taxei, scenariu tot mai vehiculat de specialistii in fiscalitate. Toate acestea au fost dezbatute in cadrul forumului de legislatie, fiscalitate si contabilitate TaxEU, desfasurat la jumatatea lunii trecute in Bucuresti.
Noile directive europene intrate in vigoare de la 1 ianuarie 2010 prevad reguli diferite in ceea ce priveste aplicarea TVA pentru furnizarea serviciilor catre companii (business to business) si catre consumatorul final (business to consumers). De asemenea, serviciile prestate de companii nerezidente in folosul societatilor romanesti, in Romania, sunt supuse TVA in tara. In cazul serviciilor prestate de persoane impozabile catre alte persoane impozabile, locul de impozitare va fi cel in care beneficiarul isi are sediul activitatii economice, sediul fix, domiciliul stabil sau resedinta obisnuita, acestea fiind situatiile in care se va aplica mecanismul taxarii inverse. Legat de serviciile efectuate de persoane impozabile catre persoane neimpozabile, acestea se vor impozita in locul in care prestatorul isi are sediul activitatii economice, sediul fix, domiciliul stabil sau resedinta obisnuita de la care sunt prestate serviciile. Exista, bineinteles, o multitudine de exceptii de la regulile de baza, iar pentru aceste servicii locul impozitarii va fi stabilit in functie de reguli specifice. Pentru determinarea locului aplicarii TVA in cazul anumitor servicii, precum cele accesorii transportului sau transportul local de bunuri, atunci cand sunt prestate catre beneficiari persoane impozabile din exteriorul UE, se va lua in considerare locul utilizarii si exploatarii efective a serviciilor.
Schimbarile mai vizeaza si procedurile legate de rambursarea TVA, dar si aspecte privitoare la colaborarea si transmiterea de informatii intre statele membre UE. Desi scopul acestor modificari este tocmai simplificarea aplicarii unitare a sistemului de taxare pe valoarea adaugata la nivel european, potrivit unui studiu al companiei de consultanta fiscala Deloitte, cele mai multe companii gasesc noua legislatie referitoare la TVA ca fiind complicata sau foarte complicata. 81% din cei aproximativ 130 de directori financiari si experti fiscali consultati au raspuns astfel, iar pentru 35% dintre respondenti TVA reprezinta cel mai problematic aspect in relatia cu autoritatile.
Se prezice un TVA de 20-21% in acest an
Potrivit lui Emilian Duca, partener la firma de consultanta BDO, TVA este primul impozit care va fi modificat in perioada urmatoare, iar cota unica de 16% din prezent va fi, de asemenea, eliminata pana in 2012, motivul fiind nevoia de a restitui banii imprumutati de Statul roman. Si Gabriel Biris, partener al casei de avocatura Biris-Goran, crede ca Guvernul va cauta sa stranga banii care ii lipsesc tot de la companiile cinstite, marind taxele, in loc sa gaseasca modalitati de a recupera banii de la rau-platnici. De altfel, potrivit unei declaratii a reprezentantilor Directiei de Impozite din Ministerul Finantelor din 2009, Autoritatea Nationala de Administrare Fiscala colecteaza doar 70% din sumele necesare.
Peter de Ruiter, seful departamentului de consultanta fiscala si juridica al PriceWaterhouseCoopers, crede ca Guvernul ar putea aplica o marire de 1-2% a taxei pe valoare adaugata, pentru a spori incasarile la buget. „Cresterea TVA chiar si cu un procent ar avea un impact bugetar urias. Guvernul poate sa ia in calcul aceasta varianta atunci cand va realiza ca nu-si poate indeplini tintele de deficit bugetar stabilite cu Fondul Monetar International”, a explicat re-prezentantul PWC, care considera ca o astfel de masura ar aduce incasari suplimentare considerabile la buget, chiar din luna urmatoare aplicarii, iar efectul negativ asupra companiilor, ca urmare a diminuarii consumului din cauza cresterii preturilor, ar fi doar temporar. Ruiter a mai declarat ca majoritatea statelor din centrul si estul Europei practica un TVA de 20%. In opinia lui Gabriel Biris insa, o eventuala majorare a TVA nu ar face decat sa „ii cocoseze pe cei care platesc deja impozitele”. Acesta crede ca Guvernul ar trebui mai degraba sa se concentreze pe largirea bazei de impozitare, pentru ca un nivel mai ridicat al TVA nu va duce decat la cresterea costului vietii.
Rambursarea TVA, in continuare un cosmar
Cea mai mare provocare a companiilor romanesti in ceea ce priveste sistemul fiscal din tara pare sa fie rambursarea de TVA. Intarzierea recuperarii taxei nu are efecte negative doar asupra cash-flow-ului companiei, ci poate insemna chiar lipsirea acesteia de o resursa esentiala pentru mentinerea pe piata. Un aspect ignorat de companii in legatura cu rambursarea taxei pe valoarea adaugata il reprezinta posibilitatea de a solicita dobanzile de intarziere a platilor. Conform studiului Deloitte, doar 3% din companiile care au cerut rambursarea TVA au solicitat si dobanzile aferente. Desi acestea reprezinta un drept implicit al contribuabililor, companiile prefera, de cele mai multe ori, sa il ignore, de teama unor eventuale repercusiuni din partea autoritatilor, in principal prin intarzierea si mai mare a rambursarii TVA.
Potrivit lui Daniel Anghel, lider al departamentului de impozite si taxe din cadrul PWC, in perioada februarie-noiembrie 2009, mai mult de 50% din rambursarile de TVA pe care companiile trebuiau sa le primeasca au venit cu intarziere.
„Probabil rambursarea de TVA va fi si in acest an unul dintre cele mai importante elemente ale inspectiilor fiscale. Intarzierea rambursarii taxei pe valoare adaugata este dureroasa pentru mediul de afaceri”, a declarat reprezentantul PWC, care a adaugat ca rambursarile pentru rezidenti reprezinta un cosmar birocratic, in timp ce, in cazul nerezidentilor, acestea ajung sa dureze chiar si mai mult de un an. Potrivit lui Daniel Anghel, problema intarzierilor ar putea fi rezolvata daca resursele umane la nivelul echipelor de control ale autoritatilor fiscale ar fi suplimentate, o solutie in plus fiind si posibilitatea ca rezidentii, ca si nerezidentii, sa poata solicita rambursarea TVA online.
Nici scutirea de impozit pe profitul reinvestit, o masura catalogata drept benefica de catre Guvern, nu a scapat de critica, specialistii fiind de parere ca aceasta este mai mult de ochii lumii. „Are mai ales o nuanta de marketing, pentru ca nu vorbim decat de un avantaj de cash-flow. Scutirea pe care o primim acum o vom plati inapoi pe durata de viata a activului”, a explicat Cristian Radulescu, reprezentant al companiei de consultanta fiscala Taxhouse.
Unul dintre segmentele care au avut de suferit puternic din cauza intarzierii rambursarii TVA in 2009 a fost cel al constructiilor, care a scazut cu 17%, pana la 12,2 miliarde de euro. Potrivit informatiilor Asociatiei Romane a Antreprenorilor din Constructii, pana la sfarsitul lui ianuarie, suma datorata de Stat firmelor de profil din rambursarea TVA se ridica la 1,2 miliarde de euro.
Conform studiului mai sus mentionat, companiile cred ca implementarea grupului de TVA reprezinta o solutie eficienta de a imbunatati cash-flow-urile in interiorul grupurilor de companii, contribuind astfel la descongestionarea sistemului actual al rambursarilor de TVA. De asemenea, o alta facilitate importanta, aplicata de unele state europene, este amanarea platii TVA in vama, o solutie eficienta pentru companiile importatoare, care ar contribui la dezvoltarea Romaniei ca centru logistic regional.