Situatia precara din ultimii ani a economiilor statelor UE, care s-a reflectat intr-o scadere a volumelor si tarifelor, i-a facut pe multi dintre transportatorii care pana acum nici nu vroiau sa auda de destinatii precum Rusia sa accepte si comenzi dinspre est. Concurenta astfel aparuta a ingreunat cu mult misiunea companiilor moldovenesti, mai ales a celor medii si mari, afectate deja de preturile de dumping acceptate de firmele mici, cu un singur camion, dar si de tepele unor case de expeditii.
Pe de alta parte, situatia vine in sprijinul soferilor moldoveni, in special al celor cu pasaport romanesc, care isi permit acum sa se mute de la o companie la alta in cautare de salarii mai mari si conditii mai bune si mai putin restrictive de munca.
Compania moldoveana Transaf Grup, care face curse intre Turcia si Rusia, dar si intre Timisoara si fabrica Nissan de la Sankt Petersburg, pentru un acces mai facil la autorizatii, si-a deschis din septembrie 2012 si o filiala la Iasi. „Parcul total are sapte autovehicule (sase Volvo si un Mercedes-Benz), din care doua masini sunt inmatriculate in Romania. Pana la sfarsitul anului speram sa mai cumparam inca doua camioane second-hand, din 2009“, a punctat Sergiu Finciuc, directorul companiei, subliniind ca, desi toate camioanele au fost achizitionate SH din Germania, Austria, Ungaria si Romania, in ultimii trei ani a cumparat si cate o semiremorca noua (Kögel in 2010 si Schmitz in 2011 si 2012).
Stromacon Trans, din Balti, se ocupa din 2001 in principal cu transportul materialelor de constructii din Moldova in Romania, parcul auto fiind alcatuit in prezent din 40 de vehicule (Euro 2-5), majoritatea Mercedes-Benz. Insa in proportie de 30% firma efectueaza si transport catre Rusia, Turcia sau Ungaria. „Lucram in principal cu contracte directe, nu prea avem incredere in casele de expeditii“, a spus Ion Botnari, subliniind ca masinile sunt second-hand, instabilitatea pietei neincurajand accesarea de credite pentru achizitia de vehicule noi.
Vimacon face transport intre Romania si Rusia, iar din 2011 a deschis si o filiala la Iasi. „Activitatea de transport de marfuri generale am inceput-o in Republica Moldova, unde utilizam in prezent trei camioane Volvo si Scania, parcul fiind completat de cele cinci camioane din Romania“, a punctat Vitalie Baranovski, explicand ca, daca pana acum a optat numai pentru achizitii de vehicule SH, din septembrie va avea si primul Volvo nou. „In continuare vom merge numai pe masini noi, cunoscut fiind faptul ca acestea ofera cea mai ieftina exploatare.“
Pe de alta parte, Trame Trans, care detine in prezent 20 de camioane Volvo, n-a mai facut investitii din 2008. „In 2007-2008 preturile vehiculelor erau prea ridicate si, din cauza ca tarifele au scazut, camioanele nu au fost inca amortizate“, a explicat directorul companiei, Aurel Bunduchi, precizand ca abia peste doi ani va relua investitiile in flota, mai ales ca pana atunci camioanele Euro 6 vor fi deja testate de altii.
…