Dupa situatia tensionata din 2012, determinata de nevoia stringenta de autorizatii terta-tara de Turcia, insuficiente pentru volumele de marfa pe care operatorii romani le transportau din Europa de Vest catre Turcia, respectiv dinspre Turcia catre statele ex-sovietice, in special Federatia Rusa, dar si Moldova, Ucraina, Belarus, nici anul acesta se pare ca nu ne ocolesc problemele, cu toate ca 2013 a inceput cu un contingent mai mare de autorizatii, de 4.500, fata de 3.000, cate au fost in 2012.
Acestea s-au epuizat in mare parte in primele sase luni, astfel ca reprezentantii MT fac demersuri pentru a le suplimenta, dar si pentru a programa comisia mixta cu Turcia cat mai repede posibil. Ca de fiecare data insa, turcii nu se lasa cu una, cu doua.
Numarul de autorizatii terta-tara de Turcia disponibil in 2013 a fost epuizat aproape complet in primele sase luni ale acestui an. Au fost consumate, asadar, nu mai putin de 4.500 de autorizatii. Acest lucru este o dovada a reorientarii operatorilor de transport romani catre destinatii mai profitabile. Practic, din ce in ce mai multi efectueaza curse Europa de Vest-Turcia, dar si din Turcia spre Rusia, Ucraina sau chiar Kazahstan. Evident, carausii romani profita de pozitia de tranzit pe care o are tara noastra pentru aceste transporturi.
Reprezentantii Ministerului Transporturilor au solicitat deja omologilor turci intrunirea unei comisii mixte, in cadrul careia sa discute obtinerea unei suplimentari semnificative de autorizatii, dar si eliminarea unor bariere impuse de partea turca transportatorilor romani si pe care cei care deruleaza transporturi pe aceasta relatie le cunosc foarte bine: autorizarea transporturilor terta-tara sub 3,5 t, traficul derulat in combinatia autotractor inmatriculat in Romania si semiremorca inmatriculata intr-o terta tara sau impunerea unui interval minim de utilizare a unei autorizatii CEMT. Pana la acea comisie mixta, partea romana a solicitat deja o suplimentare „urgenta“ de 1.000 de autorizatii terta-tara. Din pacate, ca de fiecare data, turcii au dat dovada de destul de putina receptivitate, fiind dispusi la o intalnire cu partea romana abia in octombrie, ceea ce este, evident, prea tarziu.
MT a inaintat o noua solicitare cu privire la organizarea, in perioada imediat urmatoare, a comisiei mixte, si se asteapta un raspuns in acest sens. Problema este ca de fiecare data turcii au adoptat strategia de a amana discutiile pana intr-acolo incat problemele sa devina presante si sa le ofere o pozitie puternica la negociere. Pe de alta parte, si autoritatile romane sunt putin descumpanite, intrucat sperau ca autorizatiile terta-tara de Turcia sa ajunga macar pana in septembrie-octombrie, avand in vedere si ultimele adaugiri de anul trecut. Sigur, este imbucurator faptul ca se dezvolta transporturile in regim terta-tara, intrucat acesta reprezinta exporturi de servicii si implicit un punct pozitiv pentru sectorul de transport.
…