Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Gazul este viitorul datorita simplitatii si disponibilitatii

La sfarsitul anului trecut, cu ocazia Solutrans, membrii juriului International Truck of the Year au avut ocazia nu doar sa vada cele mai noi modele Euro 6 pe gaz natural, expuse de Scania si Iveco, ci si sa le conduca. Iar concluzia evenimentului dedicat transmisiilor alternative a fost ca acestea reprezinta viitorul solutiilor de transport, prin simplitatea elementelor care intra in componenta sistemului de tratare a emisiilor si disponibilitatea gazelor naturale, care pe acelasi sistem pot fi inlocuite de biometan.
 

Alternativele electrice sunt potrivite pentru aplicatiile urbane si Iveco le utilizeaza din 2009, iar gama de produse include, sub forma de proiect, chiar si un vehicul cu propulsie duala diesel-electrica. Cea mai mare parte a timpului, acesta este propulsat de motorul diesel, trecand la electric doar la traversarea oraselor. Insa aceasta solutie se preteaza numai la transportul regional. In ultimii ani, propulsia hibrida a castigat popularitate, dar producatorii au inceput sa dezvolte si solutii pe gaz natural.

Simplitate si functionalitate
„CNG (Gaz Natural Comprimat), LNG (Gaz Natural Lichefiat) si biogazul ofera cele mai bune solutii pentru un transport rutier sustenabil“, a explicat Jean-Marc Celsa, operational marketing Iveco Franta, punctand faptul ca producatorul italian a inceput dezvoltarea CNG inca din 1998 si de atunci a continuat sa perfectioneze sistemul. Intre timp, peste 15.000 de Iveco CNG au fost vandute in Europa si mai mult de 24.000 de motoare Cursor 8 CNG au fost produse de Iveco Motor si de Fiat Powertrain Technologies in Bourbon Lancy (Franta). „Avantajul de mediu oferit de CNG si LNG comparativ cu dieselul este nivelul redus al emisiilor de carbon si utilizarea mai eficienta e energiei generate“, a explicat acesta. Nivelul de zgomot este, de asemenea, redus, cu pana la 10 dB comparativ cu un model diesel si motorul poate fi utilizat pentru o gama extinsa de aplicatii, de la urban la regional, pana la constructii si, in anumite cazuri, transport pe distante lungi.
La ora actuala, Iveco ofera cea mai extinsa gama de CNG care propulseaza vehicule de mare tonaj ce au la baza motorul Cursor 8 de 7,8 l. Aceasta include trei versiuni ale Stralis Hi-Street (suprastructuri si autotractoare) si autotractorul Hi-Road.
Unul dintre dezavantajele CNG este autonomia redusa. Pentru Stralis Hi-Street de 19 t, aceasta este de la 350 la 850 km, in functie de exploatare si dimensiunea rezervorului, in timp ce Stralis Hi-Road de 44 t si 330 CP poate transporta doar 720 l de carburant.
Totusi, cu LNG – care este si mai comprimat la temperaturi extrem de mici, de pana la -130 OC – Stralis Active Time cu cabina de dormit si motor de 330 CP poate cara 568 l/185 kg si 280 l/45 kg de CNG, iar ca distanta poate ajunge pana la 850 km cu un „plin” de combustibil. Iveco are mai mult de 100 de unitati Euro 6 CNG in uz in Europa. Merita notat ca un vehicul propulsat cu CNG costa in medie cu 27.000 de euro mai mult decat varianta diesel, …

Articole similare