Asa cum ati putut citi si in interviul publicat in februarie in revista Tranzit, Mercedes-Benz Romania are, din iulie 2013, un nou CEO si Presedinte, Boris Billich, si pentru a face cunoscuta viziunea si strategia sa pentru viitorul apropiat a organizat la sfarsitul lui ianuarie, la sediul Autoklass din Chitila, o masa rotunda avand ca invitati ziaristi din presa de specialitate. De ce atat de tarziu, in ciuda numeroaselor solicitari primite de la instalarea in functie?
Pentru ca „e dificil sa spui prea devreme ceva rezonabil si sa ai propriile impresii. Dar de atunci am vizitat toti dealerii nostri, toate service-urile autorizate, si acum am o imagine exacta despre Romania, care se constituie atat din impresii de la birou, cat si din ce am vazut in teritoriu.“
Romania nu este o noutate pentru Boris Billich, care a mai lucrat aici la sfarsitul anilor '90. Dar dezvoltarea uriasa din ultimii 15 ani a fost o surpriza placuta, desi „romanii inca se plang de anumite aspecte, iar infrastructura este departe de nivelul tarilor vestice. Astfel ca e o baza puternica de la care sa pornesc si am suficienta incredere in aceasta tara pentru a investi in dezvoltarea MB aici. Si cred ca economia se poate dezvolta pe baze solide, ceea ce va duce automat la cresterea vanzarilor de vehicule comerciale.“
Totusi, realitatea de la care pornim in 2014 este aceea ca piata auto continua scaderea inceputa in 2008. La autoturismele premium, numarul de unitati vandute in 2012 a reprezentat 68% din valoarea lui 2008, iar in 2013 a scazut din nou, la 60% din valoarea lui 2008. La vanuri rezultatele au fost si mai slabe, volumele fiind in 2012 la o treime fata de cele din 2008 si scazand iar si in 2013. Si la camioane declinul a fost semnificativ in 2012, pana la o treime din numarul din 2008, 2013 a adus o crestere, pana la 41%, „dar mai e un drum lung pana cand piata isi va reveni de tot. Important este insa ca increderea investitorilor creste – deoarece achizitia unui camion este o investitie – deci ei mizeaza pe dezvoltarea industriei si a afacerilor lor. De altfel, intotdeauna dupa o criza economica primele isi revin camioanele, apoi celelalte segmente ale pietei auto, si asa se intampla si acum in unele tari din vest, deci cred ca Europa iese din criza“, arata Boris Billich.
Foarte sus pe toate segmentele de piata
La inmatricularile de autoturisme, MB a ajuns in 2013 la o cota de piata de 36% si la pozitia de lider – pentru prima data din 2004 – pe segmentul premium, in timp ce la vehicule comerciale usoare de dimensiuni medii si mari cota este de 21,2%, iar la camioane a urcat anul trecut la 20% si a trecut de pe locul al patrulea pe al doilea.
In ceea ce priveste produsele si serviciile post-vanzare, veniturile sunt mai putin supuse fluctuatiilor decat in cazul vanzarilor de autovehicule si de aceea aceasta activitate contribuie semnificativ la rezultatele companiei, nu doar ca volum, ci si ca sustenabilitate, si a inregistrat cresteri de la an la an, mai ales …