Conferinta Tranzit a readus in discutie impactul legii 67/2013 care reglementeaza taxa de drum din Ungaria. Daca acum un an, cand a intrat in vigoare, nimeni nu isi imagina care va fi influenta ei in activitatea transportatorilor, acum se poate spune ca rezultatele sunt foarte grave pentru toti carausii care circula prin Ungaria, fie ei straini sau autohtoni.
Transportatorii erau obisnuiti cu sistemele de plata a taxelor de drum din tarile unde nu prea exista probleme, procedura este clara si flexibilitatea este un mare avantaj, la fel si perioadele de gratie. Astfel ca, anul trecut, cand a intrat in vigoare legea 67/2013, nimeni nu se putea pronunta cu privire la impactul acesteia in activitatea de transport.
Insa, asa cum a aratat avocatul Arpad Szanto, „undeva in octombrie a inceput sa se simta un murmur pe piata, pe forumuri transportatorii au inceput sa devina nelinistiti pentru ca s-au infiintat niste filtre pe granita Schengen, in Petea si Varsand, care au inceput sa verifice plata taxei retroactiv pe 1-2 luni inainte. Aceste verificari, de multe ori, au avut rezultate dramatice: unii si-au inchis afacerea pentru ca au fost surprinsi cu taxa neplatita de zeci de camere de control, lucru amendat la vamile respective. S-au platit amenzi de zeci de mii de euro. Partea dramatica este ca am fost in vama Petea si am putut constata ca politistul din frontiera vorbea in maghiara cu soferul roman care ii cerea translator, iar politistul ii spunea ca legislatia maghiara actuala nu prevede acest lucru. E vorba de niste acte normative care nu prevad ca transportatorul strain sa beneficieze de translator intr-un astfel de control. Soferul a reusit sa transmita politistului ca taxa fusese platita pe toata sectiunea folosita, numai ca fusese platita cu cardul de combustibil la prima benzinarie de pe teritoriul Ungariei. Raspunsul a fost ca amenda vine ca urmare a neplatii la timp a taxei, deoarece in lege, la contraventii, apare faptul ca plata trebuie facuta inainte de folosirea sectorului de drum si ca plata ulterioara nu mai conteaza.“
Problema este ca amenda este insotita de imobilizarea camionului pana la plata respectivei sume, urmand ca in 30-90 de zile transportatorul sa primeasca hotararea de amendare, cu confirmare de primire, hotarare ce poate fi atacata in 15 zile. „Practic, banii sunt ca o garantie care reprezinta contravaloarea amenzii si intra intr-un cont provizoriu. Daca hotararea de amendare care vine la 30-90 de zile ramane in vigoare banii respectivi intra in trezoreria Ungariei. E o procedura pe care nici ungurii nu o inteleg“ a aratat Arpad Szanto.
Lipsa de interes a guvernului nu este specifica doar Romaniei
Asa cum a aratat Arpad Szanto, in urma controalelor, politisti maghiari au afirmat ca numai romanii nu inteleg si nu se conformeaza legii 67/2013 si ca restul transportatorilor nu au nicio problema. Insa actiunile intreprinse de patronatele transportatorilor din Ungaria arata ca nu este chiar asa.