Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Calificarea profesionala se obtine prea usor

Soferii sunt cea mai importanta resursa a firmelor de transport, dar pot genera si cele mai mari costuri, fie printr-un stil de condus neeconomic, fie prin nerespectarea legislatiei, ceea ce atrage dupa sine sanctionarea angajatorilor. Numarul soferilor instruiti, dar si al centrelor de pregatire a crescut constant in ultimii ani. Din pacate, insa, instruirea propriu-zisa se face mai mult pe hartie, pentru ca salile de curs sunt aproape goale, iar inghesuiala e doar la examen. Asta se vede si din rezultate, promovabilitatea, mai ales la CPI, fiind in scadere. Transportatorii au atras autoritatilor atentia asupra faptului ca „ajutorul“ pe care soferii il primesc de multe ori la examinare nu este binevenit, ci dimpotriva. Acestia obtin atestatul profesional fara sa aiba de fapt cunostintele necesare pentru a-si face bine munca. Legislatia in domeniu este in dezbatere la MT si urmeaza sa fie modificata, pentru ca pregatirea profesionala sa se faca mai temeinic, iar examinarea sa fie mai transparenta.

Formarea profesionala este reglementata de directiva europeana 59/2003, transpusa la nivel national prin Ordinul MT nr. 42/2006, cu modificarile si completarile ulterioare. Certificatul de calificare profesionala ini­tiala (CPI), cunoscut si sub denumirea de atestat profesional, este obligatoriu pentru toti soferii care incep sa profeseze. Acestia au posibilitatea de a opta fie pentru varianta clasica de calificare profesionala, fie pentru varianta de pregatire initiala accelerata (CPIa), care insa la noi in tara nu se face, intrucat presupune efectuarea a 140 de ore de instruire, iar costurile ar fi foarte mari. Examinarea ar fi insa mult mai simpla la CPIa.
Odata obtinuta calificarea initiala, conducatorii auto sunt obligati sa isi reimprospateze cunostintele la fiecare cinci ani, prin parcurgerea unui curs de instruire de 35 de ore (cinci zile), care se incheie cu examen pentru obtinerea certificatului (CPC). Desi la nivel european se permite si efectuarea a cate sapte ore de pregatire (o zi) pe an, pentru ca impactul asupra programului de munca al soferului sa fie minim, in Romania nu se poate opta decat pentru cursul de 35 de ore. Si, cum este greu sa lipseasca o saptamana intreaga de la serviciu, cei mai multi soferi nu se prezinta la cursuri, desi sunt obligatorii, ci vin direct la examen.

Mai multi soferi, mai multe centre de pregatire
Numarul de centre de pregatire profesionala si perfec­tionare autorizate in Romania a crescut in ultimul an. Astfel, daca in aprilie 2013 figurau in evidentele Autoritatii Rutiere Romane (ARR) 231 de centre, in aprilie 2014 erau 259.
Si numarul soferilor instruiti in centrele de pregatire este in continua crestere. Astfel, in 2013 s-au inregistrat nu mai putin de 78.820 de cursanti, fata de 65.637 in anul precedent. Iar in primele patru luni ale lui 2014 s-au prezentat in centrele autorizate aproape jumatate din totalul soferilor instruiti anul trecut, respectiv 35.163.
Costul eliberarii certificatelor profesionale tip cartela este de 64 de lei. Participantii la conferinta au reclamat faptul ca timpul de eliberare a cartelelor este prea mare, ajungand si la 30 de zile, timp in care soferii nu pot sa lucreze. „Cand s-a adoptat decizia de a se elibera o dovada a obti­nerii atestatului profesional ne-am confruntat cu doua probleme: pe de o parte, soferii nu se mai duceau sa isi ridice cartelele, iar pe de alta parte, adeverintele erau foarte usor de falsificat“, a explicat Sorin Cretu, reprezentantul ARR.
In plus, pentru a evita problemele de ordin logistic, soferii ar trebui sa se prezinte din timp pentru reinnoirea CPC-ului, nu pe ultima suta de metri, este de parere si Gheorghe Vlase, proprietarul Vlase Impex, mai ales ca, atunci cand solicita innoirea CPC, nu sunt obligati sa predea vechile cartele. In plus, in momentul in care un sofer isi obtine atestatul, acest lucru ar trebui vazut imediat in baza de date a Au­toritatii Rutiere, pentru ca el sa nu mai fie pasibil de sanctiune din partea inspectorilor ISCTR. Aici intervine insa discutia privind accesul ISCTR la baza de date a ARR si liberul schimb de informatii intre institutii. Participantii pre­zenti la conferinta au reprosat Autoritatii Rutiere faptul ca nu furnizeaza ISCTR toate datele necesare in momentul efectuarii controlului in trafic.

Articole similare