Flexibilitatea in exploatare a fost in ultimii ani una dintre putinele garantii ale succesului si profitabilitatii in transporturi, astfel ca numeroase firme romanesti au cautat sa achizitioneze semiremorci care sa permita incarcarea mai multor tipuri de marfuri. KSC Transport, utilizator de prelate prin excelenta, apela pana recent la modele standard modificate in-house pentru a se adapta la transportul de cereale vrac. De curand insa, autoritatile din Slovenia au inceput sa amendeze folosirea lor, astfel ca firma a achizitionat de la Krone 14 semiremorci adaptate din constructie la acest tip de marfa si avand si certificate Dekra si TÜV.
Ele constituie o premiera pe piata din Romania si, de altfel, nici in statele vecine nu sunt cunoscute, existand de un an una in teste in Ungaria. Dar, odata sparta gheata, CTE Trailers, importatorul Krone in Romania, le va promova asiduu, in special la clientii din sud-vestul tarii, deoarece ei sunt interesati in mod deosebit de acest model prin specificul marfurilor transportate.
Din punctul de vedere al transportului de cereale, asa cum explica Sebastian Kiss, directorul general KSC Transport, Romania se imparte in doua zone principale: de sud, de unde marfa se transporta spre portul Constanta si apoi merge la export, si de vest, pe linia Timisoara-Arad-Oradea-Satu Mare, de unde se exporta spre Italia.
Piata de cereale este extrem de volatila, apreciaza Sebastian Kiss, iar tarifele depind de momentul incheierii contractului. De exemplu, in varf de sezon, imediat dupa recoltare, preturile de export – firma KSC transporta cereale exclusiv la export – pot fi cu 10% mai mari decat in restul timpului.
Compania are o relatie veche cu multi agricultori si fermieri romani, pentru care face export de cereale. Pana acum folosea semiremorci standard cu prelata, care se puteau incarca apoi cu marfuri generale, camioanele ramanand o vreme in Belgia, Olanda sau nordul Germaniei.
Problema este insa ca, de curand, Slovenia nu mai accepta pe teritoriul sau astfel de vehicule modificate artizanal, iar la transporturile spre Italia aceasta tara nu poate fi evitata. Si pe langa amenda de 2.500-3.000 de euro, transportatorul mai are de pierdut prin faptul ca ansamblul este retinut pana cand trimite un altul, pentru a transborda marfa.
Noul model Krone, agreat TÜV si Dekra, se preteaza din constructie pentru acest tip de transporturi si, fata de prelata standard, dispune de o cuva din prelata care imbraca peretii si usile, de obloane ranforsate – o cerinta a Dekra pentru a oferi certificatul, dovedind astfel ca se indeplinesc toate cerintele de siguranta in transportul cerealelor pe drumurile publice – de un sistem de lanturi, care leaga obloanele intre ele, si de un perete frontal diferit de cel al unei prelate standard. Avand in vedere toate aceste elemente de siguranta, greutatea proprie a semiremorcii creste cu aproximativ 600 kg.
Aceste vehicule pot fi echipate si pentru transportul de tevi, avand gauri in podea. …