Potrivit raportarilor si estimarilor principalilor jucatori din comertul electronic romanesc impreuna cu GPeC, valoarea cumparaturilor online de produse fizice (fara servicii, plati de facturi la utilitati, bilete de avion/spectacole/evenimente, rezervari hoteliere, vacante si calatorii etc.) a depasit pragul de 1,8 miliarde de euro in 2016, cu aproape 30% mai mult decat in 2015, cand s-au inregistrat 1,4 miliarde de euro. In medie, romanii cheltuiesc aproximativ cinci milioane de euro in fiecare zi pentru cumparaturi prin internet, cresterea salariilor, scaderea TVA si, implicit, a preturilor, reflectandu-se intr-o crestere a consumului in economia romaneasca in 2016.
Topul principalelor categorii de produse vandute online in 2016 (exclusiv e-tail) a ramas neschimbat fata de 2015, cele din gamele Electro-IT&C, Fashion & Beauty, pentru casa si decoratiuni, precum si cele destinate copiilor fiind cele mai solicitate.
Potrivit celor mai recente statistici, din cei 19,4 milioane de locuitori, in 2016, in Romania, aproximativ 11,2 milioane sunt utilizatori de internet, intr-o usoara crestere de la 11 milioane de internauti, cat se inregistrau la finele lui 2015. Astfel, rata de penetrare a internetului a crescut de la 56% in 2015 la 58% in 2016, majorare datorata si achizitiilor masive de dispozitive mobile de tip smartphone pe piata romaneasca. „Mai mult de jumatate din vizitele pe site-uri se fac de pe mobil, in detrimentul desktop-ului. Astfel, 35-40% din totalul comenzilor primite de magazinele online sunt trimise de pe mobil. Fiindca trendul «Mobile» din 2016 se pastreaza si pentru anul in curs, magazinele online si-au optimizat site-urile pentru dispozitivele mobile“, se arata in raportul GPeC.
Produsele Electro-IT& C si Fashion & Beauty, preferatele clientilor
Cresterea salariilor, scaderea TVA si, implicit, a preturilor au contribuit la cresterea consumului in economia romaneasca in 2016, lucru reflectat si in comertul online. Astfel, un cumparator online a facut, in medie, 8,4 achizitii in decursul anului trecut, in crestere fata de 2015 (media era 8,2 achizitii/an), dar si fata de 2014 (8,1 achizitii/an). „Doar de Black Friday, in 2016, romanii au cumparat produse in valoare de aproximativ 130 de milioane de euro, cu mult peste valoarea de 100 de milioane de euro inregistrata de Black Friday 2015. De fapt, cresterile de la an la an de Black Friday sunt in media intregii industrii, fiind cuprinse intre 25 si 30% (75 de milioane de euro in 2014, 100 de milioane de euro in 2015 si 130 de milioane de euro in 2016).“
Mai mult, apetitul romanilor pentru reduceri a determinat magazinele online sa desfasoare campanii de tip Black Friday (de multe ori sub alte denumiri) pe tot parcursul lui 2016, care au adus cresteri de vanzari de aproximativ 30%.
Din punct de vedere al numarului de magazine online, principalii jucatori impreuna cu GPeC estimeaza ca acesta a ramas asemanator cu cel din 2015, respectiv circa 5.000, suficient de relevante …