Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cum functioneaza un lant logistic de la producator la consumator

Pe o piata dificila, in care concurenta este tot mai acerba si fiecare jucator se afla intr-o continua transformare pentru a face fata exigentelor impuse de consumatorii finali, Meda Prod ‘98, una din cele mai importante companii din industria mezelurilor, a reusit sa isi creasca productia cu peste 12% in 2016, aproape proportional cu veniturile, care, anul trecut, au ajuns la 140 de milioane lei. Toate aceste cifre nu ar fi fost posibile fara investitii sustinute si o strategie eficienta ce permite optimizarea de cost pe segmentul transporturilor si logisticii.
 

Dupa o perioada in care foarte multe companii s-au confruntat cu dificultati financiare, fiind nevoite sa renunte la investitii, chiar si la profit, de cativa ani industria mezelurilor a intrat pe un trend ascendent. Ca volum, evolutia pietei de mezeluri a fost de 9% in 2015, in timp ce cresterea pentru anul trecut, desi inca nu exista date oficiale, este estimata la 2%. Una dintre masurile care au venit in sprijinul producatorilor a fost scaderea TVA la 9% in 2015, ceea ce a impulsionat si productia de mezeluri Meda de la 7.440 t in 2015 la 8.360 t in 2016, o crestere de 12,3 procente, insa acesta nu a fost singurul motiv, dupa cum apreciaza directorul general al companiei, Florin Rizea. „Fabrica are o capacitate de productie de 40 t/zi, sase zile pe saptamana. Scaderea TVA la alimente a dus la cresterea cererii pentru produsele noastre, insa printre motive se numara si mentinerea preturilor la acelasi nivel aproape tot anul 2016 (pana in noiembrie), in conditiile cresterii preturilor la materia prima, lucru ce a determinat anumiti concurenti sa creasca preturile, la randul lor.“

Productie fara stocuri
Compania nu lucreaza cu stocuri, produce numai pe comanda pentru una, maximum doua zile, din cele 8.360 t fabricate anul trecut iesirile fiind de peste 99% (8.358 t), care au acoperit vanzari catre clienti – 8.340 t – si alte tipuri (samplinguri, sponsorizari etc) – 17 t. „Stocurile se situeaza la nivelul unei zile de vanzare, de exemplu in ultima zi din 2015 am avut un stoc de 33 t, in timp ce la 31.12.2016 stocul se situa la 35 t“, explica directorul general. Nu acelasi lucru se poate spune despre aprovizionarea cu materie prima, care se face „just in time“, insa unde se lucreaza cu stocuri, „ale caror rotatie o urmarim cu atentie, astfel incat sa nu produca cheltuieli si sa aiba un dinamism fara riscuri“. Furnizorii sunt, in marea lor majoritate, externi, de pe intreg teritoriul Uniunii Europene, din tari precum Spania, Olanda, Ungaria. Din pacate, cantitatea de carne de porc produsa in Romania este destul de mica si nu face fata cerintelor, dupa cum marturiseste Florin Rizea. „Numarul furnizorilor este bine dimensionat pe fiecare tara a UE, putandu-ne forma o imagine clara a pietei, a miscarilor de bunuri, a raportului pret-calitate, lucru esential, de altfel, si in crearea parteneriatelor strategice. In ultimii ani pretul materiei prime nu a fluctuat, cu mici exceptii, …

Articole similare

Ad