Embargoul impus de Rusia asupra marfurilor occidentale a declansat o reactie in lant. Astfel, carausilor din Republica Moldova li s-au redus drastic volumele de transport, nevoia facandu-i sa isi deschida filiale in Romania pentru a accesa alte piete. Ca urmare s-au restrans si volumele care reveneau pana de curand de drept carausilor romani, cei mai afectati fiind cei din regiunea Moldovei. Mai grav este ca disperarea i-a facut pe multi dintre cei aflati pe muchie de cutit cu activitatea in Republica Moldova sa ofere preturi de transport considerabil mai mici, contractorii fiind singurii castigatori ai acestei asocieri.
Pe de alta parte, asa cum a reiesit la conferinta Tranzit de la Iasi, si transportatorii romani si cei de peste Prut merg mai departe in fratia traditionala, cu acelasi gust amar dat de lipsa autorizatiilor si de greutatea obtinerii acestora, de cozile din frontiere si de coruptia pe care o genereaza, ca si de planurile esuate ale autoritatilor de introducere a unor culoare de trecere rapida sau a unui sistem de control pe baza informatiilor integrate intre departamente.
Schimburile comerciale globale dintre Romania, Republica Moldova, Federatia Rusa si Ucraina au inregistrat, in 2014, comparativ cu 2013, un progres important pe ambele sensuri. Astfel, exporturile catre Republica Moldova au crescut de la 713 la 824 de milioane de euro si aproximativ la fel catre Ucraina, iar cele 1.382 de milioane de euro din exporturi catre Federatia Rusa s-au majorat pana la 1.500 de milioane de euro. De cealalta parte, un progres semnificativ la importuri s-a inregistrat numai intre Romania si Republica Moldova. Anul acesta, in primele doua luni, tendinta franata de la final de an s-a mentinut, cu o scadere importanta a exporturilor catre Federatia Rusa, de la 230 la 200 de milioane de euro, dar si catre Ucraina, unde contractia a fost la jumatate, de la 160 la 80 de milioane de euro in primele doua luni, comparativ cu perioada similara a lui 2014. De asemenea, importurile din Federatia Rusa au marcat o usoara scadere, iar cele din Ucraina si Republica Moldova s-au mentinut aproximativ la acelasi nivel.
Scadere de tarife pe exporturi, dar crestere pe importuri
In transportul rutier s-a resimtit drastic o scadere a exporturilor, importurile neevoluand nici ele foarte mult si balanta comerciala obligand transportatorii sa recupereze de la importatori avantajul comercial oferit exportatorilor. Ca urmare, s-a inregistrat si o scadere de tarife la exporturi din Romania catre Federatia Rusa, dar si o crestere a tarifelor la import.
„Actionam pe o piata extrem de competitiva, cu totii fiind sub presiunea tarifelor impuse de clientul care, la randul sau, alege solutia cea mai ieftina. Si atunci si noi suntem obligati sa folosim cei mai competitivi transportatori. Nu are legatura cu nationalitatea, ci cu tarifele de transport“, a explicat Daniela Midvichi, reprezentant Gefco. „Ca manager de achizitii, trebuie sa transform cumpararea spot in achizitie …