Desi sunt multe voci care nu cred in posibilitatea impunerii unui salariu minim pentru soferi la nivel european si nici ca Germania va amenda pe cineva care nu respecta MiLoG, cei conectati la dezbaterile din comisiile de specialitate din Parlamentul European transmit semnale tot mai alarmante ca „ni se pregateste ceva”. Am discutat cu Radu Dinescu, secretarul general UNTRR, despre toate provocarile pe care transportatorii romani le traverseaza si despre ce eforturi trebuie facute pentru a ne asigura un viitor pe piata din Europa.
Tranzit: Care este stadiul actual al discutiilor privind implementarea unui nou pachet rutier?
Radu Dinescu: Evolutia la nivel european pare destul de umbrita de perspectiva pentru estici in perioada urmatoare, pentru ca Europa de Vest vrea sa isi protejeze cat mai mult piata de transport. Sansa noastra o reprezinta casele de expeditii si consumatorii finali, care poate nu isi doresc sa plateasca mai mult pentru anumite produse doar pentru ca marfa lor vine la magazin cu un camion din tara lor si nu cu unul polonez sau romanesc.
Intre 2011 si 2013 am fost singurii din UE12 care am participat la intalnirile Comisiei Europene. Atunci se discuta despre o piata libera incepand cu 2018. Eu am propus s-o liberalizam complet si imediat, insa ne-a luat tuturor doi ani ca sa intelegem ca mergem spre piata libera, dar nu impreuna. Vesticii vor sa mearga doar ei catre piata libera, fara estici care sa reprezinte concurenta. Si la vremea respectiva nu au avut argumente pentru a combate afirmatiile mele. Intre timp, au aparut restrictiile in Franta, Germania, Belgia, Finlanda si Danemarca. Finlanda a pus prima conditii pentru cabotaj. Desi cabotajul e estimat mic ca pondere in total operatiuni transport, in cele mai multe cazuri cand se vorbeste despre diferite restrictii pe teritoriul anumitor tari se aduce ca pretext cabotajul, dar se restrictioneaza de fapt transportul international. Din pacate vin din ce in ce mai multi vestici cu o pozitie din ce in ce mai transanta: nu mai vor camioane estice care sa stea 360 de zile in Europa de Vest.
Am vazut intr-o statistica europeana ca romanii sunt pe ultimele locuri din Europa de Est la volume de transport de marfa international sau cabotaj. Si totusi, transportatorii straini fac referire la firmele romanesti cand vorbesc de competitie neloiala.
Polonezii sunt nr. 1 la cabotaj in Europa, iar cea mai mare parte a cabotajului (99%) se intampla in Europa de Vest (UE15 – primele 15 tari membre UE). Cel mai mult cabotaj (64%) il fac tot vesticii. Din ce ramane, pe primul loc e Polonia, iar Romania e pe ultimul loc intre tarile din est. Dupa Polonia mai sunt Lituania, Letonia – tari cu un concept mai dezvoltat de a aduce contributii in PIB din servicii facute pentru altii – iar transporturile se inscriu in segmentul acesta. Transporturile rutiere pentru tarile baltice sunt supradezvoltate si atunci lucreaza ori in UE, ori in Rusia. Abia apoi venim si noi, dar, ce-i drept, statisticile …