Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Leasing sau credit extern?

Creditul extern s-a bucurat in ultimul timp de un succes tot mai mare in randul operatorilor de transport international, astfel ca unele dintre firmele de leasing din Romania au decis sa urmeze tendinta pietei si sa includa in portofoliu si aceasta forma de finantare. Totusi, obtinerea unui credit extern nu este chiar atat de simpla, iar cei interesati trebuie sa se bazeze pe un volum suficient de incasari in euro si sa fie dispusi sa ofere garatii suplimentare.
 

Creditul pentru achizitia de autovehicule si echipamente de la furnizori externi din Uniunea Europeana reprezinta un instrument avantajos pentru companii prin prisma a doua considerente principale: are efect pozitiv asupra lichiditatii clientului, ca urmare a faptului ca tranzactia, respectiv facturarea, se face fara TVA, fiind vorba de o achizitie intra-comunitara, si, in acelasi timp, asigura pe piata o oferta diversificata si conditii comerciale competitive, ca urmare a accesului la o baza larga de furnizori din spatiul comunitar.
In ceea ce priveste dezavantajele fata de leasingul financiar, principalele aspecte indicate de furnizorii de profil sunt legate de timpul de aprobare a dosarului (ceva mai lung ca urmare a unei analize putin mai complexe – trebuie analizat in detaliu riscul de furnizor, avand in vedere faptul ca este vorba de o companie externa), de costul de finantare ceva mai mare (consecinta a riscului suplimentar asumat de catre finantator, in special in cazul bunurilor second-hand), precum si de mixul de garantii (uneori sunt necesare si alte garantii suplimentare pe langa bunul finantat, in special pe perioada livrarii din tara de origine si pana la sosirea in Romania).
De principiu, acest tip de credit poate fi accesat de orice companie a carei situatie financiara ii permite sa fie eligibila la finantare, insa in general este vorba de clienti cu istoric, care nu sunt la primul contact cu entitatea finantatoare. De altfel, avantajul creditului extern este faptul ca ofera un management bun al cash-flow-ului companiei, factor important si previzibil in cazul firmelor mari, care lucreaza cu termene de plata largi, insa cu impact mai mic in cazul unor companii locale sau de dimensiune mai redusa (flota de 2-5 camioane). Diminuarea TVA cu 4% incepand cu 2016 face ca impactul sa se reduca, dar pot aparea modificari si in functie de contextul european.

Unele firme de leasing au inclus deja creditul in oferta
In ultimii ani s-a constatat o crestere a cererii pe credit extern, astfel ca, din 2015, BCR Leasing a introdus in portofoliu acest produs, cu toate ca este recomandat selectiv, anumitor categorii de clienti. „Avem clienti care prefera creditul pentru achizitii externe – in general clienti corporate mari, care isi negociaza preturile de achizitie direct la producatorii din afara, dar si clienti care au ramas sau s-au intors la leasing financiar. Desi perceptia este ca achizitia externa aduce un avantaj important din punct de vedere al lichiditatii financiare prin facturarea fara TVA, practic acest avantaj este acoperit in mare parte si de leasingul financiar, avand in vedere ca TVA este perceput cu fiecare rata de leasing si nu tot odata, plus ca nu necesita resurse suplimentare de finantare, fiind acoperit implicit prin contractul de leasing“, a declarat Bogdan Speteanu, director general BCR Leasing.
Si UniCredit Leasing are deja o experienta de cativa ani in acordarea de credit pentru transportatori in vederea achizitiei de bunuri de la furnizorii externi. Principalul avantaj al creditului il reprezinta absenta TVA, astfel ca spre acest tip de produs se orienteaza clientii care au preponderent incasari intracomunitare fara TVA. In plus, creditul aduce clientului un control sporit asupra bunului, acesta fiind proprietar, in timp ce in cazul contractului de leasing finantatorul este proprietarul bunului.
In prezent, creditul extern este oferit atat de institutiile bancare, cat si de catre unele societati de leasing. Este o piata cu multi jucatori si, prin urmare, concurenta este ridicata. „Noi am pariat pe parteneriatul pe termen lung atat cu clientii, cat si cu furnizorii, si am dezvoltat toate cele trei tipuri de finantare (leasing financiar, operational si credit) in functie de nevoile si preferintele fiecarui partener. Avem clienti care au optat de-a lungul timpului pentru toate cele trei tipuri de finantare, in functie de strategia financiara avuta in vedere la un anumit moment. In ultima perioada s-a resimtit o crestere importanta in ceea ce priveste cererea pe credit in randul clientilor care incaseaza, la randul lor, sume fara TVA“, a precizat Antoaneta Curteanu, CEO UniCredit Leasing.
Pe langa companiile de transport, UniCredit Leasing acorda credit extern si celor din agricultura, acesta fiind un alt segment de piata care a avut o evolutie pozitiva in 2015.

Leasingul financiar ramane pe pozitie
Leasingul financiar si creditul sunt in prezent principalele optiuni de achizitie pentru transportatori. „Din discutiile cu clientii nostri, procesul de selectie pentru una din cele doua optiuni este foarte atent analizat, atat din punct de vedere al costurilor, cat si al altor considerente, precum rapiditatea aprobarii, lipsa garantiilor sau consultanta oferita de finantator. La nivel de costuri, lipsa TVA ramane un argument evident in favoarea creditului extern. Totusi, clientii care opteaza pentru leasing iau in calcul aspecte ce tin de eficienta pentru afacerile lor. Pentru acestia, timpul rapid de aprobare, valoarea reziduala, care le permite rate mai mici, precum si posibilitatea cesionarii contractului sau competenta de optimizare in caz de default sunt argumente importante“, a explicat Felix Daniliuc, director general Raiffeisen Leasing. „Si, intrucat se spune ca leasingul este un barometru al evolutiei economiei si singura solutie de finantare care realizeaza legaturi comerciale concrete intre producatori si clienti, ar trebui sa incurajam in continuare business-ul local.“
La nivelul Asociatiei Societatilor de Finantare din Romania (ALB) se urmareste cresterea notorietatii leasingului in randul companiilor IMM, a mai adaugat Daniliuc. „Incepem sa punem in valoare tot mai mult rolul leasingului, care este valoarea adaugata pe care o aduce unei companii, cu accent pe principalele avantaje oferite ca formula de finantare, inclusiv optimizarea cash-flow-ului, valoarea adaugata produsa de un activ fiind data de utilizarea acestuia si nu de titlul de proprietate pe activul respectiv. Un aspect care cantareste in luarea deciziei in favoarea leasingului pentru clientii nostri tine de relatia si istoricul pe care il avem impreuna. In cazul Raiffeisen Leasing, peste 65% din volumul de activitate vine din banca si, impreuna cu celelalte canale generatoare de business, reusim sa ne atingem obiectivele, atat in materie de business nou, cat si de profit si portofoliu. Asadar, creditarea externa nu este o piedica. Am avut insa si discutii cu clienti care au optat pentru credit tocmai din acest considerent, legat de TVA“.
Idea::Leasing este unul dintre finantatorii care nu s-a extins inca spre creditul extern. „Core-target-ul clientilor nostri (IMM) si strategia de vanzare combinata cu dezvoltarea continua a unor produse de finantare adaptate cerintelor pietei au facut sa nu simtim o concurenta reala din partea creditului extern. Mai mult chiar, avem clienti care in urma analizei indicatorilor financiar-contabili au inteles si au ales leasingul ca solutie optima pentru dezvoltarea afacerii lor. Echipa Idea::Leasing este aceeasi echipa performanta care a construit o companie solida in cei 15 ani de existenta pe piata din Romania sub numele de VB Leasing, cu sedii in Bucuresti, Brasov, Braila, Constanta, Cluj, Craiova, Iasi, Timisoara si Bacau. In 2015 ne-am centrat pe finantarea de retail. Dezvoltarea unor produse dedicate in cazul achizitiei de flote a facut ca varianta creditului extern sa nu reprezinte o alternativa pentru clientii nostri“, a declarat Liviu Serban, Managing Director Idea Leasing IFN SA.

Leasingul de camioane a avut evolutie pozitiva in 2015
Piata de leasing in ansamblu a avut anul trecut o evolutie buna, cu o crestere cu 21% in primele trei trimestre comparativ cu perioada similara din 2014. Aceasta crestere a provenit din toate segmentele traditionale de piata. Pentru UniCredit Leasing finantarea vehiculelor comerciale s-a pastrat la un nivel comparabil cu anii trecuti din punct de vedere al ponderii din portofoliul nou, adica aproximativ 35%. In 2015, compania a finantat in total 4.750 de vehicule cu masa maxima autorizata de peste 3,5 tone.
UniCredit a inregistrat o crestere semnificativa pe segmentul transporturilor in general, cea mai mare crestere fiind in randul operatorilor internationali, rezultat al cresterii volumului de marfa transportat, prin marirea volumului comenzilor si/sau semnarea de noi contracte la nivel european. Compania are in derulare numeroase parteneriate in randul operatorilor de transport international, iar in 2015 s-a inregistrat o crestere importanta pe acest segment, multi dintre clientii traditionali schimbandu-si flota sau extinzand-o pe cea existenta. In cele mai multe cazuri, finantarea a presupus un grad ridicat de personalizare a structurii de finantare si a costurilor aferente.
Si volumele finantate de Idea::Leasing pe segmentul de transport au fost in crestere anul trecut comparativ cu 2014, cu nu mai putin de 50%. De altfel, vehiculele comerciale au avut o pondere de 40% din totalul volumului companiei, iar din acesta camioanele au reprezentat 57%. Asteptarile sunt pozitive pentru 2016 si, in plus, se estimeaza o revigorare a vanzarilor de vehicule grele destinate constructiilor, in conditiile in care spre sfarsitul anului trecut solicitarile pentru finantarea de basculante si betoniere au inregistrat cresteri importante, motorul fiind constructiile civile, este de parere Liviu Serban.
Pentru Raiffeisen Leasing, volumul inregistrat de autovehiculele finantate anul trecut a fost similar cu cel din 2014, ponderea cea mai mare in portofoliu fiind inregistrata tot de vehiculele comerciale grele (aproximativ 60%). O contributie semnificativa pe acest segment a avut-o finantarea unor flote catre companii care activeaza in domeniile transporturilor si logisticii. Nevoia de finantare a avut ca baza, pe de o parte, necesitatea extinderii flotei existente, iar pe de alta parte, reinnoirea parcului uzat, care deja atragea costuri mai mari de intretinere. Industriile care au performat cel mai bine in 2015 – pe langa transport-logistica – au fost agricultura, prelucrarea metalelor si a materiei lemnoase si industria alimentara.

Parteneriate si oferte dedicate
BCR Leasing a incheiat in 2015 mai multe parteneriate cu dealeri consacrati din domeniul auto, tocmai pentru a veni cu oferte cat mai atractive pentru carausi. „Indiferent de instrumentul de finantare pentru care a optat clientul – leasing sau credit – am creat impreuna cu partenerii pachete de beneficii suplimentare, care puteau include, printre altele, trade-in garantat, cote de asigurare preferentiale, asistenta rutiera gratuita pe teritoriul UE, reduceri pentru piesele de schimb, revizii gratuite sau garantii drive-line suplimentare pentru vehiculele rulate”, a explicat Bogdan Speteanu. De altfel, segmentul de finantari pentru vehiculele comerciale grele a fost cel mai dinamic in 2015 pentru BCR Leasing, inregistrand cresteri cu 212% al volumului de bunuri finantate comparativ cu anul precedent.
Din totalul contractelor incheiate de companie in 2015, finantarea vehiculelor comerciale a avut o pondere de 54%, iar din acestea nu mai putin de 78% au reprezentat vehiculele grele. Ca volum al bunurilor finantate, segmentul comercialelor in general a insumat 87 de milioane de euro, iar camioanele in particular, aproape 78 de milioane de euro. Din totalul vanzarilor, 44 de milioane de euro (aproximativ 1.500 de contracte) s-au indreptat catre firme de transport, distributie si logistica.
Pe langa transporturi, cele mai mari volume de finantari pentru BCR Leasing au fost inregistrate in agricultura, productie industriala, constructii, comert si sectorul medical privat.

Leasingul operational se dezvolta mai incet, dar sigur
In ultimii ani, portofoliul de leasing operational a crescut considerabil pe segmentul de autocamioane si semiremorci. UniCredit Leasing Fleet Management a dezvoltat, pe langa businessul traditional de vehicule usoare, si pe cel destinat gestionarii flotelor de camioane, inregistrand un real succes. „In 2016 ne vom axa in egala masura atat pe cresterea parteneriatelor existente in randul clientilor si al furnizorilor, cat si pe construirea unor noi relatii comerciale. Asteptarile pentru acest an sunt pozitive atat din punct de vedere al numarului de contracte incheiate, cat si al volumelor finantate. Estimam o crestere cu 10-15%.“ In prezent UniCredit Leasing desfasoara numeroase campanii de finantare prin parteneriatele pe care le are in derulare pe toate segmentele: auto, agricultura, echipamente medicale si IT, constructii etc.
In ceea ce priveste leasingul operational, BCR Fleet Management a devenit in ultimii doi ani un jucator de talie medie pe acest segment. La finalul lui 2015, flota administrata de BCR Fleet Management numara aproximativ 3.000 de vehicule, in crestere cu peste 50% fata de anul precedent. Majoritatea autovehiculelor livrate in 2015 a avut la baza contracte incheiate cu companii de dimensiuni mari, romanesti si multinationale, precum si cu institutii din sectorul public. Ponderea cea mai importanta a fost adjudecata de clientii cu activitati in domeniul energiei, logisticii si transporturilor, dar si in media sau FMCG. Pe de alta parte, oferta de leasing operational a fost intens promovata in randul IMM-urilor – in special la clientii grupului BCR – cresterea pe acest segment fiind cu peste 35% comparativ cu perioada similara din 2014.
Pentru 2016 estimarile sunt optimiste, fiind tintita o flota de peste 4.000 de vehicule. Obiectivul principal vizeaza cresterea cotei de piata, in paralel cu necesitatea mentinerii profitabilitatii la cotele asumate fata de actionari. Se vor mentine conditiile avantajoase de finantare pentru transportatori, cu oferte speciale pregatite impreuna cu partenerii grupului.

Articole similare