Tatra a expus la Bauma, in premiera mondiala, modelul Phoenix 10×10 cu motor Euro 6 si suprastructura VS-Mont, destinat in special industriei de minerit, alaturi de care a stat mixerul de beton Phoenix 6×6 cu suprastructura Liebherr HTM 604. Modelele producatorului ceh sunt recunoscute mai ales pentru designul unic al sasiului – care permite cresterea productivitatii prin scurtarea perioadelor de imobilizare si minimalizeaza fortele de torsiune ce afecteaza negativ suprastructura – si pentru costurile totale de exploatare mai mici decat ale vehiculelor cu axe rigide. Tatra traverseaza o perioada foarte buna din 2013 incoace, cand si-a schimbat actionariatul, iar in 2016 se asteapta la vanzari de 1.300 de unitati, dupa ce in 2015 produsese 858 de vehicule.
Phoenix 10×10 are axa viratoare spate si prezinta ca principala noutate echiparea cu motor Euro 6 (Paccar MX-13 de 510 XP). Altfel, asa cum declara Jiri Kasparek, director de marketing Tatra, aceasta configuratie era disponibila si pana acum, dar cu propulsor Euro 5, deoarece in Cehia si Slovacia pentru segmentul mineritului exista o derogare care permite inmatricularea vehiculelor Euro 5 pana la sfarsitul lui 2016. „Dar in celelalte tari europene trebuie sa vindem camioane Euro 6 si de aceea propunem aceasta premiera. Deocamdata nu avem cereri pentru modelul expus, dar pregatim oferte. Clientii din Cehia sunt foarte multumjti de el, in special datorita capacitatii mari, si unii ar vrea sa cumpere camionul de la Bauma. De altfel, mineritul este segmentul nostru preferat, alaturi de constructii. Dar, spre deosebire de constructii, care se dezvolta in ultimul timp in Europa, mineritul incetineste.“
Vehiculul de la stand are transmisie automata noua Allison cu sapte trepte – solicitata si de clientii care cumpara vehicule militare sau pentru pompieri – si sasiu Tatra cu tractiune integrala si suspensie pneumatica, avand butuc reducator si, optional, sistem central de umflare a rotilor, toate pentru tractiune si siguranta foarte bune pe cele mai dificile terenuri.
Viteza de deplasare este ridicata chiar si pe teren dificil – constituind un alt atu important al camioanelor Tatra, comparativ cu vehiculele competitorilor – sarcina utila este de pana la 40 t in combinatie, iar caroseria VS-Mont conica, incalzita, de 24 m3, cu basculare pe spate, face ca acest vehicul sa fie foarte eficient in exploatare. Clientii care au folosit modelele anterioare Tatra Phoenix 8×8 cu greutate totala de 50 t au apreciat ca acestea au productivitatea cu 15% mai mare decat a dumperelor articulare cu greutate similara si costa cu 50% mai putin decat acestea, asa cum arata Jiri Kasparek.
Al doilea vehicul expus la stand este un mixer de beton Phoenix 6×6 cu motor Euro 6 si suprastructura Liebherr HTM 604, un model care se adapteaza la fel de bine si transportului pe sosele, si in santier. Acesta are cabina spatioasa si confortabila si transmisie ZF, datorita careia ajunge si in locatii inaccesibile altor camioane si este economic in exploatare. Vehiculul expus este unul din cele sapte comandate de o firma ceha din grupul Heidelberg Cement care detine o flota mare de mixere si a confirmat ca are nevoie si de camioane cu tractiune integrala, altfel nu poate lucra pe teren dificil sau cand ploua mult.
Vizitatorii Bauma au putut si sa testeze vehiculele Tatra direct pe teren, pentru cei interesati fiind pregatit un spatiu dedicat off-road-ului, unde in afara de masini de constructii putea fi condus si modelul 815, concurent la Dakar.
Cresteri pentru toate tipurile de transport in 2015
Segmentul vehiculelor militare a adus in 2015 cea mai mare crestere pentru Tatra, din cauza numeroaselor conflicte armate din lume. Iar tarile unde s-au vandut cele mai multe astfel de camioane sunt Brazilia, India si Arabia Saudita.
Dar vanzarile au crescut in toate celelalte domenii de transport in care este prezenta compania, inclusiv in agricultura, pentru care in ultimul timp Tatra propune noi solutii tehnice, deoarece logistica s-a schimbat in toata Europa, se transporta mai mult pe distante mai mari, iar camioanele standard nu mai sunt suficiente, ci e nevoie de vehicule care sa intre si pe teren dificil.
In ciuda vanzarilor globale, piata locala ramane cea mai importanta
Tarile in care Tatra vinde cel mai mult sunt Cehia si Slovacia, urmate de Germania, Norvegia si Suedia, Rusia, cu toate problemele economice si politice de acolo, India, Arabia Saudita, Brazilia si Australia. „Australia a fost o piata foarte puternica pentru noi datorita industriei de minerit“, explica Jiri Kasparek, „dar din cauza problemelor din ultimul timp din acest domeniu nu se mai fac achizitii. Insa acum cumpara vehicule pentru pompieri, pe fondul numeroaselor incendii care izbucnesc in paduri. Deci camioanele noastre au in continuare o piata buna acolo.“ O destinatie mai exotica pentru vehiculele cehesti este Noua Caledonie, unde se afla cea mai mare mina din lume si unde Tatra a incheiat de curand un contract nou pentru doua masini speciale, astfel ca „suntem multumiti ca am fost preferati, in conditiile competitiei dure cu alte marci“.
In plus, producatorul ceh vrea sa intre in Italia, Franta si Africa de Sud si sa aiba o pozitie mai puternica in Polonia, o piata apropiata geografic si unde marca este foarte cunoscuta.
In ceea ce priveste vehiculele pentru constructii, vanzarile cele mai mari sunt tot in Cehia si Slovacia, deoarece in alte tari europene competitia in domeniu este foarte puternica, iar piata s-a schimbat in sensul ca firmele nu prea mai au nevoie de camioane cu tractiune integrala, ci cumpara mai ales 6×4 si 8×4. „Dar rezultatele noastre arata ca tot mai sunt clienti care vor sa aiba in flota si vehicule cu tractiune integrala, pentru conditii mai grele, pentru a fi mai flexibili si a oferi servicii complete.“
In ceea ce priveste activitatea din Romania, Tatra isi construieste reteaua de dealeri si puncte de service, pentru a reveni in forta. Compania colaboreaza cu EVW Holding, EuroSpeed si Loreto Exim si are cateva proiecte interesante cu firme importante de la noi, inclusiv pe segmentul Oil& Gas.
1.300 de camioane in 2016, majoritatea militare
Asa cum arata Jiri Kasparek, Tatra estimeaza sa produca 1.300 de camioane in 2016, din care jumatate pentru sectorul militar, 10% pentru minerit, iar restul, pentru constructii, pompieri, transport forestier si agricultura. Asta in conditiile in care in 2015 a vandut 858 de vehicule. Reamintim ca producatorul ceh avea mari probleme in 2012, dar in 2013 i s-a schimbat actionariatul, reprezentat acum de doua companii din tara de origine – „daca nu s-ar fi intamplat asta poate nici nu ar mai exista Tatra“ – si de atunci creste continuu, dupa ce in primul an a fabricat 700 de camioane. Iar in 2020 intentioneaza sa ajunga la 2.500 de unitati, pentru care exista deja capacitate, dar mai trebuie realizate investitii in logistica si in achizitia de echipamente.
Compania are un singur centru de productie, in Cehia, dar lui i se alatura cele de asamblare din Arabia Saudita si India, pentru masini militare.
90% dintre vehiculele vandute de Tatra sunt produse la cerere, in 110-120 de zile de la comanda, iar 10% sunt configuratii standard pe care incearca sa le aiba pe stoc, pentru livrari foarte rapide.