Dupa socul produs de falimentul Carpatica – a doua iesire rasunatoare de pe piata a unei companii romanesti de asigurare – protestele nationale ale transportatorilor din toamna anului trecut si plafonarea tarifelor RCA, 2017 a inceput destul de tensionat, principala temere fiind legata de evolutia tarifelor dupa adoptarea noii legi RCA si ridicarea obligativitatii plafonarii preturilor. Iminenta intrare pe piata asigurarii de raspundere civila auto a mai multor jucatori noi este un lucru pozitiv, este de parere Viorel Vasile, CEO Safety Broker, acest lucru urmand sa duca la imbunatatirea mediului concurential. Pe de alta parte, pentru a putea beneficia de tarife bune la politele RCA pentru vehicule comerciale, transportatorii sunt sfatuiti sa reduca frecventa daunelor si sa instruiasca soferii sa nu mai dea Cartea Verde pentru orice incident rutier produs la extern, ci sa incerce rezolvarea situatiei pe loc.
Tranzit: Cum se prezinta piata asigurarilor la acest inceput de an?
Viorel Vasile: Dupa evenimentele din 2016, care au culminat cu plafonarea tarifelor RCA pentru o perioada determinata, piata incepe sa reintre in normal. Avem deja un jucator nou care a intrat pe acest segment – Grawe – iar in 2018 este asteptata venirea in Romania a Ergo Asigurari, companie germana care a preluat Credit Europe. Nu trebuie omis nici proiectul Exim Asig, care se va concretiza, probabil, in cea de-a doua parte a acestui an, dupa promulgarea noii legi a asigurarilor. Acesti trei noi jucatori pot pune presiune pe pret.
Nu in ultimul rand, compania cu actionariat bulgar Dalbogg este, de asemenea, interesata de piata din tara noastra si a facut demersurile necesare pentru a primi „unda verde“ pentru RCA.
Venirea unor jucatori noi pe piata RCA nu poate sa fie primita decat cu optimism de catre clienti, pentru ca aici primeaza pretul cel mai mic. Pe alte categorii de produse este putin mai complicat, intrucat beneficiarii nu isi schimba asa usor partenerii traditionali. Pe de alta parte, conteaza si despre ce jucator este vorba, pentru ca Ergo este un colos si atunci este mai usor sa vinzi.
Din pacate, am ajuns in aceasta situatie deoarece Romania, impreuna cu Irlanda, au fost primele tari din UE care s-au grabit sa implementeze Solvency II, care introduce conditii foarte stricte pe piata asigurarilor, cu obligatii foarte mari pentru firmele de profil. In Austria, spre exemplu, nici pana acum nu li s-a solicitat firmelor de asigurare sa isi majoreze capitalul social. Este posibil ca societatile austriece prezente pe piata romaneasca sa decida ca este mai rentabil sa inchida filialele de aici si sa lucreze direct din Viena, inclusiv pe RCA.
In martie se asteapta ca Parlamentul sa adopte noua lege a asigurarilor, iar atunci se va termina cu plafonarea RCA. Actul normativ a trecut de Senat si este la Camera Deputatilor, la comisia de specialitate. Normele sunt deja facute si totul ar trebui sa decurga normal. Plafonarea tarifelor nu putea oricum sa se faca pe termen lung …