DPD Romania a reusit anul trecut o crestere a cifrei de afaceri de 27%, iar previziunile pentru 2017 sunt pentru o crestere de inca 25%. In 2016, aproape toate locatiile companiei s-au mutat, iar la Mogosoaia si Sibiu au fost deschise hub-uri noi, unde investitiile au fost de 1,5 si, respectiv, un milion de euro. Pentru a-si continua cresterea, DPD se pliaza pe ultimele tendinte de pe piata de curierat, printre care se numara termenele tot mai scurte de livrare, dar si livrarea de produse perisabile sau farmaceutice.
Text: Mariana BLEORT
DPD Grup a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 6,2 miliarde de euro si peste un milliard de colete livrate. Aflata in plina extindere la nivel international, compania a cumparat la inceputul acestui an peste 20% din actiunile companiei Bartolini, unul dintre cei mai mari curieri din Italia, aceasta fiind una dintre cele mai importante tranzactii de pe piata globala de curierat. Bartolini este o firma de familie, cu o cifra de afaceri de aproape jumatate de miliard de euro.
27% crestere in Romania
DPD Romania a terminat anul trecut cu o cifra de afaceri de 25,5 milioane de euro, in crestere cu 27% fata de 2015. In ceea ce priveste ponderea livrarilor, a existat un echilibru intre cele B2B si cele B2C. Compania este printre primele trei firme de curierat din Romania si estimeaza o cota de piata de 15,1% din zona de curierat domestic (B2C).
Cele mai multe produse s-au livrat anul trecut in Bucuresti, respectiv 70% din total, urmat de Cluj, cu 6%, si Timisoara cu 5%. In ceea ce priveste comenzile care au mers in afara tarii, pe primul loc este Germania, urmata de Italia si Marea Britanie.
Anul trecut, compania a ajuns la 1.200 de angajati si francizori, iar numarul acestora a crescut semnificativ in aceeasi perioada ca urmare a extinderii capacitatii logistice.
DPD Romania a inregistrat in primul trimestru al acestui an o crestere cu 20% fata de aceeasi perioada a anului trecut, o mare parte generata de e-commerce. Zonele cu cele mai mari volume pentru companie sunt Bucuresti, Ilfov, Cluj si Arad. Estimarile pentru jumatatea anului sunt pentru cinci milioane de colete, iar previziunile pentru finalul de an sunt de crestere a cifrei de afaceri cu 25%.
Cele mai multe livrari se fac in 24 de ore
Anul trecut, compania a trecut de la un hub central la Sibiu la opt hub-uri de cross docking in Sibiu, Bacau, Timisoara, Cluj, Brasov, Craiova si Bucuresti, toate inchiriate. Transportul intre acestea se face cu camioanele. Cel mai mare hub, de circa 5.500 m2, este cel de la Sibiu, in care investitia a fost de un milion de euro, acesta fiind folosit doar pentru cross-docking.
Depozitul de la Bucuresti, de 4.500 m2, serveste atat ca hub, cat si ca depozit. Ingloband o investitie de peste 1,5 milioane de euro, hub-ul este semiautomat, avand o capacitate de sortare de 7.000 de colete pe ora. De aici, volumele pleaca spre Constanta si sudul tarii.
Celelalte hub-uri regionale au intre 1.000 si 1.500 m2. Seara, coletele sunt adunate si ajung din nou in depozite si apoi sunt transportate intre hub-uri. „Acum coletele dorim sa ajunga presortate in depozit, de unde curierii sa le poata lua direct din masina“, a spus Lucian Aldescu, CEO DPD Romania. Transporturile intre hub-uri se fac cu camioane subcontractate.
Pentru livrare, DPD a impartit tara in orase mari si zone. Zona zero presupune toate aceste orase mari si 20 km din jurul lor, adica peste 3.000 de coduri postale. Bucurestiul este singurul oras cu 14.000 de coduri postale.
Cele 3.000 de coduri postale au fost impartite in functie de distanta. „Din cauza infrastructurii, nu avem cum sa ajungem in 24 de ore la orice destinatie. Ce putem face este ca, pe masura ce cresc volumele, sa le ducem direct catre anumite orase si astfel sa imbunatatim timpii de livrare. De aceea am comunicat ca pentru anumite localitati livram in 48 de ore.“
Anul trecut, compania a implementat serviciul „predict de doua ore”, care se doreste a fi de o ora, asa cum se intampla in alte state din Europa. „In continuare datele de livrare pe care le primim de la magazinele de e-commerce nu sunt foarte corecte.“
In 2016, compania a inregistrat si o crestere a serviciului Pallet One, lansat in 2015, care ofera posibilitatea de a trimite unul sau doi paleti pentru anumiti clienti in 24/48 de ore in Romania si Bulgaria. „Noi am intrat pe zona de 1-2 paleti pe destinatie, nu ne intereseaza transportul de camioane complete. Am introdus acest serviciu pentru acei clienti care mai aveau cate un palet de transportat. Dar, daca un client are mai mult de atat, apelam la o firma specializata.“
600 de masini lucreaza pentru DPD
DPD foloseste peste 600 de vehicule in Romania, dar numarul lor depinde de varfurile de sezon si de cresterile estimate. Pentru anul acesta, compania si-a propus o crestere de 25%, ceea ce inseamna aproape doua milioane de colete in plus.
DPD lucreaza cu peste 100 de subcontractori, antreprenori cu una, doua sau chiar 15 masini. Cine doreste sa colaboreze cu DPD are nevoie de o masina alba, pe care compania o branduieste, iar intr-o saptamana oamenii sunt echipati cu aparatura necesara si instruiti de specialistii DPD. „Am avut o perioada in care am lucrat si cu angajati, dar consider ca prin subcontractare am devenit cu totii mai responsabili. Inainte, cea mai mare grija a noastra erau masinile, de care nimeni altcineva nu se ingrijea. Acum aceasta responsabilitate este impartita cu subcontractorii nostri.“
In schimb, subcontractorii beneficiaza de avantajele puterii de negociere a DPD pentru diferite achizitii, cum ar fi cele de vehicule, serviciul de telefonie, cauciucuri etc. In Bulgaria, DPD le ofera colaboratorilor inclusiv carduri de combustibil. In Romania, acestia au propriile carduri, dar tot in cadrul unui contract negociat pentru toti partenerii cu un furnizor de combustibil. „Incercam sa ne ajutam cat mai mult, pentru ca avem nevoie de un parteneriat profitabil de ambele parti. Iar cel mai important pentru ei este cash-flowul. Astfel, noi ne platim subcontractorii inainte de a incasa de la clienti. Lucrul acesta este foarte important, pentru ca au nevoie de bani pentru angajati, combustibil, reparatii etc. Iar in Romania termenul de plata de la clienti este de peste 50 de zile“, a mai spus Lucian Aldescu. In plus, reprezentantii DPD verifica trimestrial daca subcontractorii si-au platit darile catre stat sau daca le expira asigurarile. Este luata in calcul si posibilitatea introducerii unor statii de incinta pentru alimentare in hub-urile companiei, unde se aduna in fiecare noapte intre 20 si 50 de masini.
Toate masinile au GPS si sunt inscrise intr-un soft care inregistreaza kilometrii efectuati, dar si ajuta utilizatorii sa isi programeze vizitele periodice la service.