Pe 19 septembrie au fost deschise in Ungaria 89 de puncte de cantarire dinamica automata a autovehiculelor, pe baza unui proiect pilot derulat de la inceputul anului in vestul tarii. Programul, care probabil este deschis autoritatilor din toate statele UE, nu doar estimeaza daca vehiculele ce trec prin fata camerelor de luat vederi au depasiri ale maselor maxime sau pe axe, ci poate consulta in timp real toate bazele de date referitoare la inmatriculari din tarile comunitare si recunoaste, pe baza numerelor de inmatriculare, de unde provin masinile.
Deocamdata acesta este in faza de testare, dar de la 1 ianuarie 2018 va incepe sa produca efecte, inclusiv procese verbale de amenda pentru depasire trimise direct pe adresa posesorului autovehiculului. Iar transportatorii romani – dar nu numai, pentru ca si colegii lor maghiari sunt foarte nemultumiti – se arata ingrijorati de acest sistem nu pentru ca ar avea intentia sa circule cu suprasarcina – oricum sunt cantariti si in alte state europene si static in Ungaria – ci pentru ca iau in calcul depasirile involuntare sau imperfectiunile sistemului. In aceste conditii, reprezentantii FORT, care urmau sa participe la finalul lunii trecute la o prima intalnire cu asociatia NiT Hungary si cu autoritatile din Ungaria, arata ca sunt numeroase semne de intrebare referitoare la normele de aplicare si ca sigur in cele trei luni de teste vor mai aparea si alte aspecte imposibil de luat in calcul acum, dar care vor trebui lamurite astfel incat sistemul sa-si atinga scopul, acela de a proteja infrastructura, si sa fie adaptat la realitatile din trafic, fara a duce la abuzuri sau interpretari gresite.
Motivul pentru care autoritatile din Ungaria au optat pentru acest sistem, care a necesitat investitii si eforturi de implementare semnificative, il reprezinta temerea ca nu pot monitoriza suficient de bine depasirile de greutate folosind puncte sporadice de cantarire. „Dar e interesant ce efecte va avea folosirea unei astfel de tehnologii, fara supraveghetori umani“, subliniaza Siegfried Mayer, secretar general adjunct FORT, care mai arata ca deocamdata transportatorii romani nu au primit avertismente in caz de suprasarcina, „desi mi-e greu sa cred ca nimeni nu a depasit greutatile admise“. In plus, daca cei care fac transport de marfa si de persoane si trec prin Ungaria stiu deja de acest sistem, persoanele fizice nu prea au de unde sa se informeze in legatura cu el.
Siegfried Mayer tine insa sa atraga atentia asupra faptului ca „este o noutate importanta pentru transportatori si trebuie sa fim atenti la ce se intampla, deoarece Ungaria nu poate fi ocolita de romani – ar insemna sa treaca prin Ucraina sau prin Serbia. In plus, sa ne gandim la rute ocolitoare ar insemna sa credem ca transportatorii romani vor sa circule cu suprasarcina, ceea ce nu este adevarat. Dar se pot produce depasiri involuntare sau fara stirea soferului, depasiri pe axa sau deplasari ale marfii la franari.“
De aceea perioada de teste trebuie sa includa si reglaje ale sistemului si adaptari la situatiile reale din trafic, precum si intrevederi in care cei direct vizati sa ridice probleme, iar autoritatile maghiare sa gaseasca raspunsuri, daca se doreste ca sistemul sa produca rezultatele dorite.
Nu rea-vointa, ci depasiri involuntare!
Conform declaratiilor reprezentantului FORT, „sigur ca ar fi ideal sa convingem autoritatile maghiare sa renunte la folosirea noului sistem, dar nu cred ca se va intampla asta, dupa cat au investit si cat de hotarati sunt. Insa este nevoie ca pana la folosirea lui efectiva sa existe mai multe intalniri intre autoritati, patronate si ceilalti participanti la trafic, intalniri in care sa se faca mai multe ajustari, in functie de impresiile si datele acumulate intre timp.“
Cele mai mari temeri le au transportatorii care fac grupaje, deoarece in cazul acestei activitati se poate pierde usor sirul incarcarilor, pentru ca beneficiarii nu au toti sisteme de cantarire si atunci degeaba spun ei ce greutate are marfa daca ea de fapt are mai mult.
Numeroase aspecte au nevoie de clarificari
Una dintre intrebarile care se ridica este referitoare la modul in care pot fi eludate aceste sisteme de cantarire, deoarece inevitabil oamenii se vor gandi ca poate ele nu sunt infailibile: de exemplu, un camion al carui sofer stie ca are depasire nu poate trece doar cu un rand de anvelope peste sistem si cu celalalt sa incerce sa intre intre cele doua benzi?
De asemenea, nu se stie cat de exacte sunt cantaririle dinamice, sub ce forme vor produce efecte care sa poata fi contestate in justitie si daca vor exista niste tolerante sau se vor trimite amenzi si pentru depasiri foarte mici, ori daca depasirile vor fi incadrate in aceeasi categorie indiferent de marimea lor. Deoarece sistemul de amenzi din UE se bazeaza pe proportionalitate, nu se poate vorbi despre aceeasi amenda pentru 10 kg si pentru 1 t, dar, pe de alta parte, desi legislatia maghiara prevedea o toleranta de 500 kg in ceea ce priveste greutatea totala sau pe axa, intre timp aceasta a fost eliminata, si orice depaseste 40 t, in cazul transportului cu camioane grele, intra sub incidenta supratonajului.