Daca pana in urma cu cativa ani magnetul era cel mai frecvent instrument de manipulare a tahografului, iar autoritatile de control depistau foarte usor utilizarea acestuia, in ultimul timp controalele s-au „specializat“ pe identificarea oricarei anomalii in sistemul tahograf. Calibrarea necorespunzatoare a aparatului tahograf este, de asemenea, o „prada usoara“, iar bariera lingvistica reprezinta pentru majoritatea soferilor un obstacol greu de depasit. Sunt si situatii, insa, cand, in urma controalelor efectuate de diferiti inspectori din Uniunea Europeana, se dau amenzi abuzive, fara a fi incalcata vreo prevedere legala la momentul controlului in trafic. Pentru a reduce cat mai mult daunele, operatorii de transport sunt sfatuiti sa isi instruiasca soferii asupra diferitelor situatii cu care se pot intalni in caz de control si, cel mai important, sa fie siguri ca aparatele tahograf au fost bine calibrate si verificate.
In ultimul timp, fraudarea s-a redus destul de mult, insa o mare parte din sanctiuni se datoreaza necunoasterii utilizarii tahografului sau a reglementarilor, cum ar fi: introducerea manuala de date, durata pauzelor zilnice, durata si compensarea pauzelor saptamanale reduse sau nedescarcarea datelor de pe card si din tahograf la termenele legale. O alta cauza a sanctiunilor provine si din modul de prestare a service-ului de tahografe, pentru ca tehnicienii se grabesc, sunt neglijenti sau impulsionati de patroni sau soferi care sunt presati de timp si cer urgentarea verificarii, astfel ca timpul alocat este insuficient pentru a se asigura de corectitudinea acesteia.
Chiar daca verificarea tahografului se face totusi temeinic, exista riscul ca la controalele rutiere pe drumurile vestice sa se mai faca si abuzuri, care, din pacate, sunt greu de contracarat.
Am fost contactati la redactie de reprezentantii unei companii de transport romanesti, amendate in Belgia in urma controlului tahografului digital. Desi soferul a incercat sa le prezinte politiotilor belgieni dovezile montarii si calibrarii tahografului pe vehicul, acestia nu au fost interesati de documentele pe care soferul le avea la bord. L-au amendat si nici nu i-au explicat ca la semnarea procesului verbal de contraventie are doua optiuni pe care le poate bifa inainte de plata amenzii, care e oricum obligatorie pentru a nu se pune sechestru pe autovehicul: bifarea optiunii „onmiddellijke inning“ presupune ca soferul isi recunoaste vina, firma plateote amenda si nu are dreptul de contestatie ulterior. Bifarea optiunii „consignatie“ semnifica faptul ca soferul/firma pe care o reprezinta nu isi recunoaste vina, plateote o „cautiune” in loc de amenda, valoare pe care are dreptul de a o recupera ulterior, impreuna cu toate cheltuielile de judecata daca merge mai departe in instanta si aceasta decide ca a avut dreptate si politia a comis un abuz cand i-a aplicat amenda. (Firmele de transport care participa regulat la conferintele Tranzit au mai avut ocazia de a auzi aceasta explicatie din partea avocatului belgian specializat pe spete de transport Frederik vanden Bogaerde.) In cazul firmei romanesti controlate soferul a platit amenda pe loc, insa nu i s-a eliberat nici macar o dovada a platii, desi a solicitat-o. Dupa incasarea banilor, camionul a fost liber sa plece, fara sa se mentioneze asa-zisele probleme de calibrare identificate sau sa se solicite remedierea acestora.
Pe bonul tahograf al camionului controlat, politistul belgian a marcat niste semne de intrebare, care apar acolo, sustinand ca acestea ar indica o calibrare incorecta a tahografului (calibrare facuta la o firma autorizata). Aceleasi semne de intrebare apar si pe bonuri ale unor camioane noi, achizitionate de compania romaneasca de la o fabrica de camioane din Belgia, in cazul carora calibrarea s-a facut la un service autorizat din aceeaoi tara. Conform specialistilor, bonurile sunt corecte, declara reprezentantul companiei de transport. Prin urmare, acest abuz se poate repeta, in sensul in care in orice moment oricare alt camion poate fi amendat de Politia belgiana. Si chiar daca, intr-adevar, calibrarea tahografului nu era corespunzatoare, intre aceasta sanctiune si cea de fraudare a tahografului (cum a primit firma romaneasca) este o mare diferenta.
Reprezentantii Inspectoratului de Stat pentru Control in Transportul Rutier (ISCTR) ne-au oferit lamuriri suplimentare. „Pe raportul de date tehnice sunt prevazute campuri specifice calibrarii aparatului tahograf, incepand de la activitatea acestuia si terminand cu calibrarile periodice, la termen, efectuate de-a lungul timpului. In aceste segmente ale raportului sunt prevazute informatii specifice, obligatoriu de a fi mentionate, referitoate la calibrarea tahografului, cum ar fi seria de sasiu a autovehiculului, simbolul tarii de inmatriculare si numarul de inmatriculare. In lipsa acestor elemente obligatorii, pe raport apar o insiruire de semne de intrebare, situatie care probabil a fost contestata de inspectorul din Belgia. Semnele de intrebare ce apar pe blocurile de calibrare ale camioanelor noi, ridicate din fabrica, apar la blocul de activare al tahografului si eventual la blocul primei calibrari dupa activare, unde fabricantul a activat aparatul si a introdus parametrii cunoscuti la acel moment. Desigur, nu e cunoscut numarul de inmatriculare“. Ulterior revenirii in tara si inmatricularii vehiculului, el trebuie sa treaca printr-o operatiune de recalibrare a tahografului, iar aceste date obligatorii a fi afioate la control trebuie incluse de firma autorizata care efectueaza calibrarea.
Datele printate pe bonul tahograf nu se pot modifica
Tahograful digital prin intermediul caruia se pot imprima bonuri tahograf este un aparat de control omologat dupa reglementari UE. Procedurile de omologare precizeaza tipul si continutul bonurilor imprimate de tahograful digital si, foarte important, datele printate nu se pot modifica sub nicio forma. Bonurile imprimate de tahograful digital sunt de mai multe tipuri: bon de activitate sofer pe 24 de ore, activitate vehicul pe 24 de ore, bon de evenimente card sofer, evenimente vehicul, date tehnice si bon de viteza, arata Viorel Gherdan, director general adjunct Tachonan Service.
Pe bonul tahograf sunt inscrise data si ora la care a fost tiparit documentul, tipul printarii, identificarea titularului cardului din bonul printat, identificarea vehiculului (numar de inmatriculare), a tahografului digital (producator, serie de fabricatie), date despre ultima calibrare (nume atelier, identificare card atelier si data calibrarii), date despre ultimul control, lista activitatii soferului, inceputul listarii activitatilor, ordinea cronologica a activitatilor din slotul 1, rezumatul zilnic, lista evenimentelor sau a deranjamentelor stocate pe cardul sofer si pe cardul tahograf, identificarea tahografului digital, a senzorului, data calibrarii, reglarea orei, evenimente si deranjamente, depaoiri de viteza, campuri care se completeaza manual cu ocazia unui control, sursa si statusul pentru al doilea semnal de viteza, confirmarea tipurilor de senzori instalati care respecta regulamentul 1266/2009, profil de viteza si de turatie. Bonul printat va contine numai o parte sau combinatii din datele de mai sus. De asemenea, mai sunt si alte date care deriva din anumite tipuri de bonuri.
Orice tip de bon poate fi printat in oricare din limbile statelor UE si, in plus, pentru eliminarea unor interpretari gresite ale textului, pe bon se gasesc pictograme foarte bine definite, a caror interpretare este unitara. In afara de litere sunt si cifre interpretabile, fara alte explicatii.
„Pe oricare dintre bonurile printate se pot identifica informatii in baza carora autoritatea ar avea motive de sanctionare. Nu orice amenda este data pentru fraudarea tahografului, acestea se dau si pentru neglijente in utilizare, nedescarcarea datelor, tahograf second-hand, tahograf nepotrivit pentru tipul de vehicul pe care este instalat, varianta de tahograf sau senzor si multe alte cauze“, a explicat Viorel Gherdan.
Acesta recomanda transportatorilor sa se documenteze mai atent atunci cand selecteaza service-ul in care isi trimit autovehiculele pentru servicii la sistemele tahograf. „Desigur ca pentru multi transportatori pretul mai mic este criteriul de selectare a service-ului, iar acest lucru poate avea repercusiuni foarte paguboase. Tariful unei verificari de tahograf digital inglobeaza mai multe costuri: salarizarea tehnicianului specializat si cu experienta, functionalitatea atelierului de service, monitorizarea RAR, componentele utilizate cu ocazia verificarii (elemente de sigilare, baterie), amortizarea echipamentelor de testare, specializarea tehnicienilor, dar si alte costuri financiar-contabile.“
Calibrare incorecta a tahografului versus fraudare
In cazul constatarii calibrarii incorecte a aparatului tahograf nu se impune introducerea imediata a vehiculului intr-un service specializat pentru efectuarea unei noi calibrari, operatorul de transport avand obligatia de a remedia deficientele pentru a evita riscul primirii unor noi sanctiuni, au explicat reprezentantii ISCTR.
Manipularea tahografica, pe de alta parte, este un fenomen deosebit de periculos, care in ultimii ani a luat o amploare extraordinara, astfel ca pentru diminuarea lui autoritatile de control din Europa arata toleranta zero. Este important de otiut ca pe perioada cat un vehicul circula cu aparatul tahograf manipulat – adica pe perioada de activare a dispozitivului de manipulare – limitatorul de viteza si sistemul ABS de asistenta la franare sunt scoase din functiune, cu consecinte dramatice pentru siguranta traficului.
Referitor la speta prezentata, ISCTR lamureste ca dovada de verificare a aparatului tahograf nu este document de bord, in scopuri de control relevanta fiind placa de instalare montata pe stalpul usii din stanga. „Din acest motiv, probabil, inspectorii belgieni nu au fost interesati de documentele prezentate de conducatorul auto in acest sens.“ Din pacate, insa, nici placuta cu toate elementele securizate, lipita in zona usii, nu s-a bucurat de mai mare interes la control.
Desi nu exista prevederea legala potrivit careia persoanele cu atributii de control dintr-un stat membru UE sa aduca la cunostinta conducatorului auto deficientele constatate in limba materna, recomandarile transmise in cadrul organismelor internationale sunt de a comunica orice problema intr-o limba de circulatie internationala. De altfel, „la nivelul Euro Control Route sunt organizate schimburi de experienta la care au participat persoane din cadrul autoritatilor de control din statele membre, inclusiv din cadrul ISCTR si al autoritatilor similare din Belgia, insa tema principala nu a fost procedura privind achitarea sanctiunilor persoanelor fizice sau juridice din alte state. Din informatiile detinute, sunt autoritati de control care au procedura privind achitarea sanctiunilor contraventionale diferentiata in functie de recunoasterea sau recunoasterea vinei de catre contravenient. In conformitate cu reglementarile in vigoare, statele membre stabilesc in legislatia nationala sanctiuni corespunzatoare. In cazul fraudarii tahografelor, acestea pot fi: sanctiune contraventionala, imobilizare pana la plata sanctiunii si remedierii deficientelor, demararea procedurii de retragere a bunei reputatii, urmand sa se stabileasca daca masura este disproportionata sau nu, retinerea echipamentului tahograf, dupa caz.