In conditiile in care companiilor de transport si logistica li se impun tot mai multe restrictii legate de realizarea unor curse in mod ecologic, care sa protejeze mediul, dar care in acelasi timp sa nu „uzeze“ prea mult soferii, cu evitarea depasirii timpilor de conducere, ele apeleaza tot mai mult la furnizorii de servicii maritime sau feroviare. Aceasta situatie ia amploare si in Romania, dovada cresterea de 10-20% a cifrei de afaceri a celor patru furnizori de bilete de feribot, tuneluri, trenuri sau poduri cu care am stat de vorba: Transcamion, Motis, Affinity Transport Solutions si Trans Ferry. Cifrele s-au majorat in 2018 comparativ cu 2017 si pentru ca acestea ofera servicii complete si flexibile, inclusiv de consultanta, dar si suport in situatii neprevazute precum fenomene meteo, accidente, aglomeratie, greve, cand clientii au nevoie urgent de variante alternative de a-si livra marfurile.
Furnizorul de servicii maritime Trans Ferry a incheiat 2018 cu un plus de 23%, comparativ cu anul anterior, toate serviciile din portofoliu contribuind considerabil la aceasta majorare. Numarul clientilor a crescut in aceeasi proportie. „Cresterea generala a volumelor se datoreaza in principal contractelor noi si volumelor crescande ale clientilor existenti“, a precizat Sabin Moraru, reprezentant al grupului 360 Payment Solutions in Romania, subliniind ca serviciile privind plata taxelor, taxele de plata au inregistrat progrese in ceea ce priveste introducerea noului instrument, care a devenit unul dintre cel mai bine vandute produse.
Operand in acelasi sector de rezervare a biletelor de feribot, Transcamion a incheiat 2018 cu o crestere de peste 10% fata de anul precedent, continuand astfel trendul ascendent imprimat de la intrarea pe piata din Romania. „Transcamion furnizeaza peste 1.300 de rute de feribot, tuneluri, trenuri sau poduri, oriunde in Europa, Marea Neagra sau Marea Caspica. Intre acestea, Canalul Manecii, zona Scandinava si rezervarile pentru tunelurile Frejus si Mont-Blanc (la granita dintre Italia si Franta) ne ofera cele mai mari volume. Numarul clientilor, care a crescut in 2018 pana la 500 activi, se afla, de asemenea, in expansiune. „In ceea ce priveste noutatile, in grupul de firme 2morrow, din care face parte si Transcamion, avem o firma specializata in servicii IT care ne asigura constant suportul necesar in dezvoltarea aplicatiilor si serviciilor, pentru a fi in permanenta la standardele cerute de piata in care activam, a punctat Dragos Nicovescu, director Transcamion Romania.“
Servicii atractive, la preturi competitive
Pentru agentul oficial si unic desemnat de P&O Ferrymasters in Romania, Motis, care a adaugat in 2018 in portofoliu 94 de clienti noi (+20%), cifra de afaceri a fost anul trecut cu 20% mai mare decat cea din 2017, cresterea fiind inregistrata in special pe ruta de Calais-Dover (+20%), datorita pretului competitiv si serviciilor oferite (rezervari la feribot, taxe de drum, rezervari la tunelurile din Alpi si Eurotunnel, parcare in Dover, recuperare accize motorina si TVA). „Cele mai solicitate servicii sunt rezervarile la feribot, in special pe ruta Calais-Dover, Eurotunnel si tunelurile Montblanc-Frejus. Clientii din Romania se situeaza pe primul loc la numarul de bilete vandute de Motis la nivel european, cele mai mari volume fiind inregistrate pe ruta Calais-Dover“, a precizat Luisa Sipu, Romanian Branch Manager Motis, amintind ca si serviciile de plata a taxelor de drum, recuperare TVA si accize, ca si parcarea din Dover prind tot mai mult avant. „Parcarea este recent renovata, are un restaurant, spalatorie auto si un depozit. Se poate efectua aici pauza de 45 de ore, mai ales ca oferim si posibilitati de conectare a camioanelor frigorifice la priza.“
Pe viitor, Motis, care ofera gratuit consultanta clientilor, intentioneaza sa propuna si alte servicii, precum cardurile de motorina.
In cazul Affinity Transport Solutions, solicitarile pentru bilete de feribot din partea clientilor din Romania vin in special pentru traversari catre Marea Britanie si, intr-o pondere mai mica, pentru traversari catre Suedia sau Danemarca. „Cu siguranta putem aplica o politica de discount pentru clientii care inregistreaza volume semnificative. Preturile, indiferent de volumele inregistrate, sunt insa competitive prin prisma faptului ca cei care contracteaza cursele de transport prin grupul de firme din care facem parte beneficiaza de puterea noastra de negociere“, a punctat Dragos Chirita, general manager Affinity Transport Solutions. Acesta a explicat ca, an de an, operatorii de feribot isi ajusteaza preturile in functie de cresterea costurilor de operare, iar aceste majorari sunt in final transferate catre clienti.
Pregatiti sa ofere servicii flexibile
Trans Ferry ofera si servicii de rambursare de TVA/accize pentru clientii romani, iar conditiile si preturile variaza in functie de volumele si nevoile clientului. „360 Payment Solutions, prin intermediul companiilor din grup, ofera toate serviciile necesare firmelor de transport rutier international, inclusiv consultanta gratuita companiilor noi sau fara experienta pe o ruta. De asemenea, promovam noi servicii care pot forma o alternativa la rutele actuale. Per total, prezentam o varietate din care clientul poate alege ceea ce i se potriveste“, a spus Sabin Moraru, evidentiind ca Romania este o piata importanta pentru companie in ceea ce priveste traversarea Canalului Manecii si rutele mediteraneene si baltice. „Promovam majoritatea liniilor de feribot care functioneaza in prezent. Trebuie sa pastram un portofoliu larg de rute pentru ca, in functie de nevoia clientului, sa gasim cea mai buna cale si solutie pentru fiecare.“
Strategia Transcamion este de a nu lucra pe baza unor contracte de exclusivitate cu operatorii de feribot, pentru a putea veni in sprijinul clientilor cu cele mai bune solutii sau modificari de ultim moment. „Aceasta flexibilitate ne este de mare ajutor, astfel putand oferi raspunsuri prompte, fara a promova cu precadere anumite linii. Serviciile sunt exclusiv de vanzare consultativa a biletelor pe rutele din portofoliu, pentru toti operatorii de vase, fara contracte de exclusivitate. Cu cateva exceptii impuse de legislatia europeana, biletele nu sunt purtatoare de TVA, iar acolo unde se aplica, facturile trebuie sa ajunga la companiile specializate in aceste servicii“, a explicat Dragos Nicovescu, adaugand: „toata activitatea de vanzare se bazeaza pe gasirea rutei optime, in functie de nevoile clientului, fara un cost suplimentar, consultanta fiind parte din cartea noastra de vizita. Fiecare ruta are specificul ei, asa cum fiecare transport este specific. In functie de ruta, difera taxele, modul de calcul al pretului, de exemplu in functie de greutatea incarcaturii sau lungimea/inaltimea vehiculului sau natura incarcaturii. In toate cazurile transportatorul primeste toate informatiile necesare, pentru a nu intampina surprize neplacute.“
Siguranta marfii pe feribot trebuie garantata de transportator
Exista operatori care pot incarca sau descarca un vas in 20 de minute, in functie de marimea lui si conditiile din port, dupa cum afirma Dragos Nicovescu. „Incarcarea/descarcarea camioanelor pe feribot, ca durata, are legatura cu capacitatea navei si facilitatile portului. In general, vehiculele trebuie sa fie gata in port cu 1-2 ore inainte de navigatie, pentru ca procedurile sa fie complete“, a adaugat Sabin Moraru.
In timpul transportului cu feribotul, raspunderea privind siguranta marfurilor aflate in vehiculul/containerul care transporta marfurile este in seama transportatorului. Porturile au masuri de securitate pentru prevenirea furtului, imigratiei ilegale etc., dar exista si politici de raspundere emise de catre companiile de asigurari, arata Sabin Moraru. De asemenea, Transcamion are o serie de parteneri care ofera aceste servicii de asigurare, in cazul in care clientii au nevoie. „Pentru transport, liniile au asigurare care acopera incidentele de pe feribot. Insa la pachet cu rezervarea nu se ofera asigurare contra furturilor sau urcarii imigrantilor“, a spus Luisa Sipu.
In situatia in care apar evenimente neprevazute, precum fenomene meteo, accidente, aglomeratie, greve si nu numai, transmise de catre operatori, furnizorii de servicii maritime trimit informari clientilor, fie pe email, fie pe retele de socializare, incercand in acelasi timp sa gaseasca, dupa cum spune Dragos Nicovescu, alternative pentru a minimaliza efortul suplimentar al transportatorilor de a ajunge la destinatie. De asemenea, sunt trimise newslettere atunci cand apar modificari de preturi sau taxe. „Clientii care folosesc contul on-line pentru efectuarea rezervarilor au tot timpul preturile actualizate, preturi pe care le pot vedea inainte de finalizarea rezervarii.“
In contextul crizei de soferi, cand firmele doresc sa le ofere acestora beneficii atragatoare, precum masa sau cabina, operatorii de feribot ajung sa puna la dispozitia clientilor astfel de servicii suplimentare, ca un avantaj in fata competitorilor (masa) sau un confort sporit pe rutele mai lungi (cabina), considera Dragos Nicovescu, completat de reprezentanta Motis: „intre rutele scurte de feribot, pe Calais-Dover, DFDS este singura linie care ofera o masa soferilor, insa tariful este mai mare, iar al doilea sofer plateste 10 euro in plus“.
Se afla in teste vase actionate hibrid
Emisia de CO2 este de asemenea un subiect care intereseaza intreaga industrie, inclusiv liniile de transport maritim. Pe de o parte, in anumite zone, autoritatile au impus taxe si obligativitatea reducerii noxelor, cum ar fi in zona Marii Baltice, Marea Nordului si Canalul Manecii, iar pe de alta, exista un interes crescut din partea operatorilor pentru reducerea emisiilor de CO2. „De exemplu, Scandlines, companie care se implica activ in ultimii ani intr-un proces inovator ce ne poate schimba total perceptia in acest sens, opereaza anumite vase cu motoare hibrid, compania fiind in teste pentru a inlocui motoarele ce folosesc combustibil fosil cu motoare electrice. De asemenea, upgradarea anumitor componente ale vaselor are in vedere minimizarea consumului de combustibil sau a zgomotului produs“, a mai spus Dragos Nicovescu.
Anul acesta, si Brexit va atrage dupa sine o serie de modificari, cum ar fi, in opinia reprezentantei Motis, o scadere a volumelor. Si Sabin Moraru este de parere ca Brexit va avea un impact negativ asupra modului in care se desfasoara afacerea. „Fara indoiala, comertul international va continua si modelele se vor adapta, cel mai probabil, la noile conditii. Exista insa mai multe scenarii posibile si, ca urmare, avem discutii cu privire la posibilele rezultate, a spus reprezentantul Trans Ferry, completat de cel al Transcamion: „peste 50% din activitatea noastra se desfasoara in zona Canalului Manecii, iar incertitudinea si lipsa de predictibilitate au un efect substantial atat asupra clientilor nostri, cat si asupra noastra. Piata de servicii Transcamion din Romania se situeaza in primele trei din Europa, incluzand aici si Germania, unde se afla compania mama. Traversarile catre UK sunt in topul preferintelor clientilor nostri (peste 50%), in timp ce solicitarile catre zona scandinava se afla pe locul al doilea, cu aproape 25%.“
Dragos Chirita considera ca trebuie luat in considerare cel mai rau scenariu, al unui Brexit fara acord, cu accent pe posibilele efecte ce il vor urma. „In acest caz, traseul Organizatiei Mondiale a Comertului va deveni solutia implicita pentru companii, caz in care intreprinderile din Marea Britanie vor fi nevoite sa aplice proceduri vamale, accize si TVA pentru bunurile tranzactionate cu UE.“ Grupul din care face parte Affinity are o echipa dedicata Brexit, care colaboreaza cu asociatiile de transport si autoritatile portuare pentru a gasi solutii. „Grupul detine statut de AEO, esential in a-i putea sprijini atat pe exportatori, cat si pe importatori, intr-unele dintre cele mai previzibile scenarii. Si clientii grupului vor trebui sa gaseasca solutii pentru a-si continua livrarea bunurilor pe piata internationala, iar Xpediator PLC este in masura sa ii sustina in acest demers“, a mai spus Dragos Chirita, precizand ca in prezent se afla, la nivel de grup, in plin proces de suplinire a birourilor cu personal, pentru a putea raspunde posibilelor fluxuri de cereri de intrare vamala. In acelasi timp, sistemele IT sunt adaptate pentru a se asigura ca intrarile vamale pot fi operate de la distanta de catre centrele relevante. „Odata ce detaliile acordului final Brexit vor deveni cunoscute, vom oferi un ghid pas cu pas pentru a ajuta afacerile din portofoliu sa continue sa isi desfasoare activitatea in UE.“