Lansarea Iveco Daily a prilejuit si prima aparitie publica a lui Gerrit Marx, noul presedinte CNH Industrial Commercial and Specialty Vehicles, care a stat de vorba cu Gianenrico Griffini, presedintele juriului International Truck of the Year, despre recentele modificari ale structurii organizationale a companiei si despre tintele urmarite prin aceasta miscare strategica, dar si despre proiectele legate de tehnologiile alternative la diesel pe care Iveco le are in derulare si despre obiectivele sale la nivel global
Gianenrico Griffini: In ianuarie 2019, CNH Industrial a lansat o noua structura organizationala. Ne puteti explica in detaliu cum functioneaza aceasta?
Gerrit Marx: Noua organizatie simplifica structura companiei, intarind cele cinci segmente globale: agricultura, constructii, vehicule comerciale si speciale, tren de rulare si servicii financiare. Fiecare segment este pe deplin responsabil pentru performanta si cresterea sa globala, ceea ce ne permite o concentrare si o responsabilitate mai mari.
Noua organizare creste apropierea fata de clienti si face ca procesul de luare a deciziilor sa fie mai rapid. In cazul nostru specific, regruparea sub un singur acoperis a camioanelor, autobuzelor, autocarelor, vehiculelor off-road si pentru cariere si vehiculelor pentru stingerea incendiilor, protectie si aparare civila va duce la cresterea sinergiilor interne si la o imagine mai puternica a marcii.
In plus, cele cinci segmente operationale sunt sustinute prin functiile globale simplificate, concentrate asupra activitatilor principale ale companiei: strategie, tehnologii emergente, sisteme si procese si supply chain.
Noul Segment al Vehiculelor Comerciale si Speciale va fi construit pe baza mostenirii puternice a marcilor care se reunesc, care au radacini europene adanci si au contribuit semnificativ la istoria sectoarelor de activitate carora li s-au adresat.
Noua organizare ii da fiecarui domeniu libertatea de a face modificari pentru a anticipa schimbarile rapide de pe piata si a se adapta la acestea.
De asemenea, o organizatie mai flexibila este si mai inovatoare si mai rapida, mai eficienta in a le oferi clientilor exact solutiile de care au nevoie.
Cheia succesului este sa propui un vehicul, alaturi de o intreaga gama de servicii. Abordarea noastra concentrata asupra clientului ne va permite sa imbunatatim continuu sprijinul post-vanzare, pentru a alcatui solutia completa de care are nevoie.
Iveco anunta ca isi va accelera activitatea, printre altele, in domeniile automatizarii, electrificarii, digitalizarii si serviciilor. Unele dintre acestea par noi in vocabularul companiei, deci ce inseamna ele pentru Iveco si pentru portofoliul sau de produse? Este o schimbare strategica?
Automatizarea, electrificarea, digitalizarea si serviciile nu sunt noi pentru Iveco: sa ne gandim doar la Daily Electric, la autobuzele noastre, la serviciile TCO2 Live pe care le-am lansat in 2016, odata cu Stralis, sau la participarea la EU Platooning Challenge.
Noua organizatie ne permite accelerarea progreselor in aceste domenii majore si anticiparea si respectarea mai bune ale cerintelor clientilor si se concentreaza asupra oferirii unei intregi game de servicii care au la baza digitalizarea.
Suntem pe punctul de a lansa un nou vehicul, cu servicii noi care folosesc tehnologia digitala pentru a maximiza gradul de disponibilitate a masinilor, productivitatea si eficienta consumului. Si vom continua sa dezvoltam si sa extindem aceste servicii, care vor deveni o parte tot mai importanta a pachetului nostru complet.
Noua organizatie ne va permite si sa continuam sa aducem inovatii in ceea ce priveste vehiculele electrice, asa cum facem de ceva timp, si sa acceleram acest proces.
Voi aminti numai una dintre multele noastre inovatii premiate: autobuzul Crealis care se poate incarca din mers, care a obtinut premiul „Move Green“ pentru inovatie la Expozitia de Transport Public de la Paris si Sustainable Bus of the Year la IAA. Acest autobuz este vazut ca solutia electrica avand cel mai mare potential operational, deoarece nu trebuie sa opreasca niciodata pentru incarcare. El include un set mic de baterii, ceea ce-i permite sa mearga independent de liniile de alimentare si sa alimenteze din mers cand se reconecteaza la aceste linii.
Tehnologia tractiunii electrice in stadiul actual de dezvoltare este viabila pentru mobilitate urbana si joaca un rol important mai ales cand vine vorba de viteze mici si de misiuni de transport care solicita energie redusa si presupun numeroase opriri si porniri si mai ales valori ridicate, cum ar fi transportul de persoane in centrele oraselor.
Dar este important sa ne amintim ca electricitatea este curata numai daca este generata in urma unui proces curat. Un vehicul pe baza de energie electrica provenita din carbune nu face decat sa mute emisiile poluante din centrele oraselor la fabricile de producere a energiei.
O alta precizare care trebuie facuta este cea referitoare la baterie si la materialele din care este realizata, la costuri, greutate, la reciclare si la finalul vietii ei.
Aplicatiile pe distante lungi vor urma si in cativa ani vom vedea o evolutie care va transforma aceasta industrie.
Ce rol vor juca vehiculele pe gaz si tehnologie LNG in viitorul Iveco pe segmentul transportului pe distante lungi?
Avem un plan bine definit de investitii care sa ne ajute sa consolidam si sa crestem prezenta noastra pe segmentele vehiculelor comerciale medii si grele. Suntem lider pe piata tehnologiei gazului natural si vom continua sa investim pentru a ne mentine pozitia in ceea ce priveste vehiculele pe LNG. Pe termen mediu credem ca LNG este singurul combustibil sustenabil pentru transportul pe distante lungi care constituie o alternativa viabila la diesel din punct de vedere al costului total de operare. Credem ca este cea mai buna tehnologie pe acest segment atat pentru reducerea emisiilor de CO2, cat si pentru conformarea cu noile politici europene ce sprijina folosirea gazului, cum ar fi taxa de drum din Germania sau decretele din Franta si Italia ce promoveaza folosirea biometanului produs din gunoi de grajd si reziduuri agricole.
Infrastructura se dezvolta si ea, creand conditii tot mai favorabile pentru folosirea gazului natural: reteaua de distributie acopera in prezent principalele artere de transport ale Europei, cu peste 300 de statii, al caror numar se asteapta sa depaseasca 500 pana la finalul lui 2019.
Merita luate in considerare si oportunitatile oferite de biometan, care poate reduce emisiile de CO2 cu pana la 95%. Trecerea de la emisii scazute la emisii zero deschide usa spre o economie circulara bazata pe obtinerea energiei din reziduuri organice sau din agricultura. Conform NGVA (Asociatia Vehiculelor pe Gaz Natural sau Biogaz) si EBA (Asociatia Europeana a Biogazului), folosirea biometanului din gunoi de grajd ar putea aduce, comparativ cu dieselul, o scadere de pana la 182% a emisiilor de CO2.
UE a stabilit obiective foarte ambitioase de reducere a emisiilor de CO2 pentru camioane, ceea ce ar putea insemna o asimilare rapida a vehiculelor electrice sau hibrid. Cum afecteaza aceasta decizie dezvoltarea produselor si oferta Iveco?
Tintele stabilite de UE sunt, intr-adevar, foarte ambitioase si este foarte probabil sa vina electrificarea. Dar asta nu depinde numai de producatorii de vehicule, ci si de disponibilitatea infrastructurii de alimentare, care este mai usor de dezvoltat in zonele urbane – proces ce a inceput deja si va fi urmat de acoperirea distantelor regionale sau mai mari. Iveco va continua sa lucreze la dezvoltarea vehiculelor electrice pentru transport urban in zone unde clientii vor gasi infrastructura necesara.
In ceea ce priveste gazul natural, Parlamentul European si Consiliul recunosc rolul sau important in sectorul de transport si se bazeaza pe Comisia Europeana sa dezvolte o metodologie care sa poata fi aplicata pana in 2025 pentru a include reducerea emisiilor de CO2 folosind CNG si LNG in calculul emisiilor medii ale flotelor. Noi vedem gazul natural ca fiind solutia matura disponibila acum pentru un transport greu sustenabil si vom continua sa investim in aceasta tehnologie pentru a le permite clientilor sa-si exploateze flotele profitabil, cu respectarea tintelor legate de reducerea emisiilor.
Ce asteptati sa aduca lansarea noilor produse?
Anul acesta avem lansari importante din toate gamele si ele sunt rezultatul final al investitiilor semnificative si al proiectelor mari in care sunt implicati inginerii nostri si echipele de productie. Ele vor aduce inovatii importante, care ne asteptam sa fie foarte competitive si sa puna bazele cresterii noastre viitoare. Dupa lansarea noului Daily – o familie care are o istorie de succes de 40 de ani, si al carei model noul va fi mai competitiv decat oricand – vom veni cu alte noutati din gama grea.
Credeti ca noul Stralis va impulsiona vanzarile Iveco pe pietele UE pana la atingerea unei cote cu doua cifre pe segmentul greu?
Sigur ca da. Piata iese dintr-o perioada grea si noi lansam un produs foarte competitiv. Am investit masiv in Stralis si noua gama va ridica stacheta in ceea ce priveste economia de carburant, confortul si fiabilitatea.
Iar noua organizatie va juca si ea un rol important si ne va ajuta sa fim mai agresivi pe piata. Suntem increzatori ca toti acesti factori ne vor permite cresterea volumelor si a cotei.
Credeti ca Iveco are dimensiunea si acoperirea potrivite la nivel global pentru a ramane o companie independenta? Cautati parteneriate/fuziuni/acorduri tehnice internationale?
Iveco este al cincilea cel mai mare producator de vehicule comerciale din Europa. Suntem pe primele locuri pe segmentul vehiculelor comerciale usoare, datorita celui mai bine vandut model al nostru, Daily – nu numai in Europa, ci si in China – dar si in gama medie, si suntem liderul detasat al pietei de vehicule pe gaz natural, CNG si mai ales LNG pentru distante mari. Ne gandim deja si la viitor, luand in considerare, de exemplu, celulele de hidrogen: marca noastra sora Fiat Powertrain a prezentat primul prototip la IAA 2018, pe un sasiu Iveco.
In ceea ce priveste autobuzele, gama Intercity domina piata si acum avem o gama de autobuze urbane electrice, Heuliez. Iar pentru segmentul specializat anul trecut am castigat o licitatie importanta a US Marine, unde vom oferi urmatoarea generatie a vehiculelor amfibii pentru lupta. Daca vine vorba de pietele externe, am ajuns deja in China cu Daily si am avut o revenire in America de Sud, in special datorita ratelor avantajoase pentru imprumuturi, procesului de innoire a flotelor si cantitatilor mai mari de produse agricole transportate.
Avem peste 20 de fabrici in intreaga lume, inclusiv joit-venture-uri, si aproape tot atatea centre de cercetare si dezvoltare. Categoric avem dimensiunea si acoperirea potrivite, dar si avantajele tehnologice necesare pentru a ramane competitivi pe piata pe cont propriu si a face fata provocarilor viitoare din aceasta industrie.