Cu ocazia finalei europene a Scania Driver Competitions a fost organizat si un tur al centrului de asamblare a motoarelor din So?derta?lje. Acesta are o capacitate de 400 de unitati pe zi, lucrand in doua schimburi, deci productia se poate adapta unei eventuale cresteri a cererii prin introducerea celui de-al treilea schimb fara a se mai investi in noi linii de asamblare. De aceea in ultimii ani s-a pus accentul mai ales pe organizarea logisticii si in prezent se construieste o noua turnatorie.
In ultimii ani productia Scania s-a concentrat in So?derta?lje, unde circa 15.000 de locuitori lucreaza pentru constructorul de camioane, din care 3.500-4.000 in centrele sale tehnice. Iar in afara acestui oras mai este o fabrica la 1.000 km spre nordul Suediei, pentru cadrul sasiu, si una la 300 km sud, unde se asambleaza cabine. Tot in So?derta?lje se fabrica si transmisiile, axele si componentele motoarelor, care se distribuie la centrele de asamblare din intreaga lume.
La centrul de asamblare a motoarelor ajung zilnic 50-100 de camioane cu componente, si la fel si la centrul de asamblare a sasiurilor, din aceeasi localitate. Aprovizionarea se face just-in-time, camioanele trebuie sa ajunga vineri dupa-amiaza, iar depozitarea componentelor se face in functie de momentul cand vor intra la montaj.
Cele 400 de motoare produse aici, diesel si pe biogaz, inclusiv industriale si marine si celebrul V8, sunt destinate tuturor centrelor de asamblare a camioanelor si autobuzelor Scania din intreaga lume, deci dintre ele 200 raman in So?derta?lje, iar restul merg la Angers (Franta), Zwole (Olanda), precum si in America de Sud si pe alte continente. In cele 400 de motoare sunt incluse si cele aftermarket, dar numarul lor este foarte mic.
Exista trei tipuri de propulsoare de baza, din care se pot face 400 de variatii, in functie de aplicatie. Pentru fiecare dintre ele este alocata o zona speciala in fabrica, impartita, la randul ei, in sectii pentru asamblarea componentelor din afara, respectiv din interiorul blocului motor. Hala pentru asamblarea componentelor din interior este mai moderna, ceea ce economiseste timp, aspect extrem de important deoarece, la fiecare statie, muncitorii au o durata limita in care trebuie sa se incadreze, de un minut si 58 de secunde pentru fiecare operatie.
Tot in vederea cresterii rapiditatii, in urma cu trei ani aici a inceput sa se vorbeasca despre zone logistice in care sunt organizate carucioare cu piesele necesare fiecarui motor, si care se transporta spre linia de asamblare, astfel incat sa fie la indemana muncitorilor, care au in fata motorul, transportat pe sus cu niste poduri si coborat apoi la inaltimea optima. Hala de logistica a fost inaugurata in toamna lui 2018 si de la ea se trimit componentele catre sectii mai mici de logistica, unde se pregatesc carucioarele.
Selectarea componentelor se face printr-un cititor de coduri de bare, iar noutatea, pentru care Scania a primit si un premiu de logistica, este ca nu se folosesc deloc hartii: comenzile sunt electronice, se trimit la furnizori, iar ei citesc codurile de bare, aleg piesele si au semnal sonor de confirmare ca au luat ce trebuie. In trecut sistemul era ineficient si costisitor, componentele fiind insirate de-a lungul liniei de montaj, in diverse zone, pe paleti si cutii, in dezordine, si se degradau daca se lovea unele de altele. Dar cu noul sistem se economiseste spatiu, si mai ales timp, pentru ca in fiecare carucior sunt numai componentele necesare pentru un anumit motor, asezate chiar in ordinea de montaj si, unde este posibil, asezarea se face in asa fel incat, daca se ia prima piesa, datorita unui plan inclinat, a doua o urmeaza imediat.
Intr-o alta parte a fabricii se pregatesc motoarele pentru teste: se monteaza adaptori pentru ca acestea sa poata primi apa, aer, ulei, carburant si program de control, si se pune putin combustibil in sistemul de injectie.
Toate motoarele produse aici sunt testate automat, in 12 celule de teste, pentru a se garanta ca atunci cand parasesc fabrica sunt in stare perfecta si ca rezultatele scrise pe hartie la final sunt cele reale.
Testarea fiecarui motor dureaza 4-10 minute. Acesta este conectat de personalul de aici la celulele de testare, se scaneaza codurile de bare pentru a se gasi programul de testare corespunzator, se apasa un buton si motorul incepe testul, iar la final se opreste, se deconecteaza si vine alt propulsor. In cazul in care exista o problema, motorul se trimite la departamentul de ajustare, se repara ce este de reparat si revine la verificare.
Dupa testare se scot aerul, apa si carburatul, ramanand doar uleiul, si se trece la vopsire, unde totul se face automat, cu doua perechi de roboti care trebuie sa respecte si ei durata de un minut si 58 de secunde pentru partea lor de operatie. Toate motoarele de autobuz si de camion se vopsesc aici, cu o singura culoare, argintiu, dupa care intra in tunelul cu aer cald, unde stau cam 40 de minute pentru uscare. Iar de aici se transporta, in flux continuu, catre centrul de asamblare a sasiurilor.
Daca organizarea logistica, testarea si vopsirea se fac automat, productia este in intregime manuala. Asta dupa ce in 1995 Scania a cumparat o linie automata de asamblare a motoarelor, care in 2000, dupa cresterea cererii, nu a mai facut fata, iar acum nu mai este folosita deloc.