Editia de anul acesta a IAA Hanovra s-a incheiat cu un sentiment de optimism rezervat. Vanzarile de vehicule comerciale pur si simplu s-au prabusit pe pietele din sudul Europei – Italia, Spania si chiar Franta – estul nu merge asa cum ar fi trebuit, dupa atatia ani de incetinire, si doar vanzarile din nord nu ii pot multumi pe producatori.
Preturile la camioane sunt, asadar, in scadere, atat la vehicule noi, cat si la second-hand, ceea ce indica o lipsa de interes pentru noi achizitii si in perioada urmatoare. Este un moment de ragaz si de chibzuinta pentru transportatorii din intreaga Europa. Desi „amenintarea Euro 6” ar trebui sa atraga dupa sine achizitii numeroase de Euro 5, piata este inghetata, toti cantarindu-si mai intai contractele pentru 2013.
Tarifele actuale de transport nu incurajeaza achizitiile de camioane noi, iar facilitatile din partea guvernelor europene pentru camioanele Euro 6 sunt aproape inexistente. Doar Austria a scazut anul acesta taxa de drum pentru Euro 6, dar, in schimb, au crescut taxele pentru Euro 4 si 5! Olanda a rambursat diferenta de pret dintre Euro 6 si Euro 5 pentru primele 3-4 mii de camioane Euro 6 cumparate, Elvetia a mai oferit ceva reduceri la taxele de drum… si cam atat.
Germanii asteptau un anunt important din partea ministrului transporturilor cu ocazia deschiderii oficiale a IAA Hanovra, insa nu s-a promis nimic. Producatorii de camioane si semiremorci au expus o multime de vehicule inovative care pot creste semnificativ eficienta transportului si pot reduce, concomitent, gradul de poluare, insa guvernantii continua sa ramana impietriti in fata acceptarii cresterii lungimii vehiculelor, indiferent de cate sisteme de virare ultraperformante, care fac ca ansamblurile camion plus semiremorca sa se miste la fel de agil pe drumurile inguste ca si vanurile, au fost dezvoltate.
In aceste conditii, numai imposibilitatea de a mai cumpara alt fel de camioane decat Euro 6 de la 1 ianuarie 2014 ar mai putea impulsiona vanzarile in perioada urmatoare. Iar cum producatorii au anuntat cresteri de pret cu 10.000 pana la 14.000 de euro fata de actualele camioane Euro 5, transportatorii nu au niciun motiv sa astepte achizitiile de Euro 6 dupa 2014, mai ales ca si consumul si costurile de intretinere vor fi mai mari decat in prezent.
Pe asta mizeaza si producatorii de camioane, care estimeaza cel putin o crestere cu 15% a pietei in 2013. In plus, pentru a nu da peste cap productia de Euro 5 in ultimul an cand se mai pot inmatricula in Europa, 2013, producatorii au anuntat ca intentioneaza sa creasca progresiv preturile pentru camioanele Euro 5 din a doua jumatate a anului viitor, cu 2.000-2.500 de euro/unitate, pentru a micsora diferenta de pret dintre Euro 5 si Euro 6 si a-i determina pe unii clienti sa astepte Euro 6. Poate pana in iunie 2013 se vor anunta si mai multe reduceri de taxe si alte facilitati pentru Euro 6.
In oricare dintre optiuni – Euro 5 sau Euro 6 – transportatorii trebuie sa creasca tarifele, care sunt prea mici pentru a mai renta afacerea.
In Romania un impuls in sensul cresterii tarifelor l-a dat si insolventa nefericita a edy Spedition. Iar dificultatile cu care se confrunta edy nu sunt izolate, fiind si alte companii in situatii similare.
Costurile sunt tot in crestere si fara o politica atenta a stabilirii tarifelor de transport fiecare an ne apropie tot mai mult de faliment. Iar reactiile pietei de transport au inceput sa apara, un exemplu in acest sens fiind si revolta soferilor belgieni, ultramediatizata in Europa, impotriva companiilor vestice care folosesc soferi estici si care, intre noi fie vorba, nu vor disparea indiferent de cate greve vor face sindicatele olandeze, franceze sau belgiene. Dar tarifele trebuie sa creasca!