Toate luptele care se dau la propriu in diferite zone ale lumii pe strazi, dar si in spatele monitoarelor de la burse, creeaza un efect psihologic negativ, care reduce consumul peste tot in lume. Pe buna dreptate, multe companii din industria transporturilor sunt ingrijorate cu privire la viitorul lor, mai ales daca au facut unele noi investitii anul acesta, pe fondul revenirii – as spune chiar spectaculoase – a pietei de profil.
Nu putem neglija semnalele externe ingrijoratoare, mai ales cele venite din tarile europene catre care Romania exporta traditional – Italia, Franta si chiar Germania, care, dupa ce anunta cea mai mare crestere economica de pe continent in 2010, se pare ca inregistreaza in prezent o stagnare.
Totusi, privind numarul consistent al cererilor de transport, care nu s-au imputinat nici pe timpul vacantei, nu am spune ca piata romaneasca de transport este in pericol.
E adevarat ca vanzarile de camioane nu au „bubuit“ nici anul acesta, insa nu este neaparat un semn rau. Ca exista o nevoie de camioane noi este limpede daca privim cate vehicule vechi circula pe soselele noastre sau daca luam in calcul procentul de circa 30% de camioane cu o vechime de peste 15 ani din flota nationala licentiata. Daca nu se cumpara cu nemiluita, acest fapt este cauzat si de faptul ca deciziile firmelor de transport sunt acum mult mai cumpanite cand vine vorba de achizitii. Si parca e mai bine sa vinzi mai putin decat mult si sa reposedezi dupa numai cateva luni.
Pe de alta parte, nevoia de capacitate de transport sporita este probata si de comenzile de achizitie de autovehicule facute direct de producatori, care, negasind asa usor camioane disponibile sau gasindu-le la un pret ridicat, au ajuns sa prefere sa-si achizitioneze flote proprii.
In acelasi timp, vestile bune vin din agricultura si din turism. Chiar daca nu avem cele mai bune conditii pe litoral, foarte multi romani (din tara sau din strainatate) au preferat anul acesta sa-si petreaca vacanta in tara, crescand veniturile retailerilor si ale distribuitorilor locali.
De asemenea, nu sunt de neglijat „miscarile“ din domeniul automotive. Producatorii de anvelope si componente auto din Timisoara sau Slatina anunta extinderea capacitatilor, iar camioanele stau la coada la incarcare pentru export, dovada ca piata auto din vestul Europei nu este inca afectata de dezechilibrele bursiere.
In acelasi timp, „freamatul“ producatorilor de componente este si un semn ca Ford chiar va incepe sa produca la anul la Craiova, ceea ce ar ajuta considerabil industria locala a transporturilor si logisticii. Nici rata somajului nu mai e la fel de mare ca in 2009-2010, ajungand, in Bucuresti si Timisoara, aproape de nivelul din 2008: in jur de 2%.
Iar faptul ca foarte multe companii de logistica, expeditii, distributie si transport din Germania, Austria, Elvetia sau Marea Britanie isi cauta parteneri in Romania sau si-au deschis birouri proprii aici dovedeste, de asemenea, ca sunt producatori internationali care fie isi extind capacitatile de productie, fie se gandesc serios sa-si deschida aici unitati de productie. Caci este bine cunoscuta practica logisticienilor multinationali, care intra pe anumite piete numai atunci cand clientii lor sau potentialii lor clienti se instaleaza acolo.
Inca sunt conditii bune de operare pe piata romaneasca. Numai masuri legislative disperate – precum cea legata de impozitarea diurnelor, care, chiar daca se refera doar la ce depaseste cota admisa pentru functionarii publici, tot va afecta toate categoriile de firme al caror personal calatoreste des in strainatate, inclusiv pe cele de transport – ar putea periclita serios piata interna. In rest, sa avem forta sa le ducem pe toate!