Impozitarea diurnei, cea mai mare amenintare pentru sectorul transporturilor din Romania anul acesta, se asteapta sa se clarifice favorabil pentru transportatori, odata cu adoptarea prin ordonanta de urgenta a modificarilor la legea 344/2006 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale. Pornind de la traducerea eronata a directivei europene, carausii romani era cat pe ce sa fie executati de ANAF, atunci cand Occidentul si-a exprimat, la sfarsitul anului trecut, ingrijorarea privind salariile prea mici ale soferilor estici comparativ cu vesticii. In final, dupa cateva luni de discutii intense si emotii pentru transportatori, guvernantii au inteles problema si au promis ca o rezolva.
Exista sustinere de la cel mai inalt nivel in problema impozitarii diurnei, a dat asigurari Decebal Popescu, director general Cartrans Preda, in cadrul conferintei Tranzit de la Iasi. Reprezentantii Guvernului sunt de acord ca problema transportatorilor trebuie rezolvata, mai ales ca sursa este traducerea eronata a directivei europene 96 in legislatia romaneasca, prin legea 344/2006, care de atunci a ramas neschimbata.
„Ca de obicei, nimeni nu este atent la limba romana cand traduce legile europene. Si atunci s-au preluat doar sintagmele de «detasare» si de «lucrator mobil», desi in directiva se face referire la «post de lucru» si nu la «loc de munca». Practic, soferul, cand se afla in deplasare, se afla la postul lui de lucru si nu la locul de munca. Iar diurnele se iau in baza distantei de 5 km de la locul de munca, care este sediul companiei angajatoare. Nici macar o virgula nu s-a schimbat insa in legislatia nationala de dinainte de decembrie anul trecut, cand noi dadeam linistiti diurna soferilor. Si asta este practica de 25 de ani. Este drept ca recent s-au fortat niste interpretari, deoarece locul de munca al soferilor a fost considerat ca fiind in camion, cand de fapt este la sediul angajatorului“, a explicat si Ioana Csengeri, reprezentant Bon Trans.
In urma discutiilor avute cu guvernantii, acestia din urma au inteles ca transportatorii nu fac leasing de personal si nu trebuie pusi in aceeasi oala cu agentiile de inchiriere de forta de munca, principalele vinovate de actuala situatie internationala si de la care a plecat problema concurentei neloiale in transporturi, a aratat Decebal Popescu. …