Anul trecut a adus noi taxe de drum transportatorilor romani care fac international, parte din ele fiind deja intrate in vigoare, parte lasate pentru moment in stand-by. Si poate ca noua taxa ecologica (ecotaxa) impusa de Franta camioanelor franceze si straine de peste 3,5 t, care a fost amanata in repetate randuri pana la o data inca incerta, nu ne-a surprins la fel de mult precum a facut-o intrarea subita in vigoare a taxei de Ungaria.
Astfel, transportatorii care nu pot evita drumurile vecinilor maghiari au trebuit sa se confrunte, pe de o parte, cu haosul creat de lipsa de pregatire in aplicarea practica a taxei, iar pe de alta, cu cei aproape 40 de centi/km, care cresc costul unei curse cu circa 110 euro. Colac peste pupaza, nici romanii nu se lasa mai prejos, anuntand ca din 2017 si autostrazile din Romania vor fi taxate cu 3 euro/100 km, punand astfel capac si transportatorilor interni care risca sa suporte din propriul profit o astfel de cheltuiala.
Taxa de drum intrata in vigoare la 1 iulie 2013 la vecinii maghiari se aplica pe toate drumurile din Ungaria, fara vreo posibilitate de evitare a acesteia (sistemul electronic de colectare a taxei de drum include 6.513 km de drumuri).
Ungurii fac bani pe seama transportatorilor nostri
Taxarea se face in functie de kilometrii parcursi, de tipul drumurilor utilizate (autostrada, drum principal), de categoria autovehiculului (J2 – 2 axe, J3 – 3 axe, J4 – 4 sau mai multe axe) si de clasificarea Euro, autovehiculele cu masa totala maxim autorizata de peste 3,5 t trebuind sa fie dotate in acest sens cu un aparat electronic (HU-GObox), operabil in sistem Pre-pay. In cazul autovehiculelor de marfa de pana la 3,5 t si al celor de persoane (autocare) se pastreaza sistemul prezent, respectiv e-vinieta, in vreme ce transporturile de animale vii si produse agricole vor fi scutite de aceasta taxa.
Guvernul ungar a desemnat Compania de stat pentru administrarea autostrazilor (CSAD) sa efectueze toate demersurile legate de sistemul de colectare a taxelor. Conform noilor reglementari, companiile sunt obligate sa ofere autoritatilor maghiare inregistrarile prin satelit ale rutelor si distantelor parcurse de autovehicule. Camioanele care nu sunt dotate cu echipamente GPS trebuie sa obtina tichete de drum de la automatele instalate pe autostrazi.
Pentru a calcula taxa, se vor folosi doua variante: pornind de la propria declaratie cu privire la traseul planificat, declaratie care va putea fi facuta on-line pe www.hu-go.hu sau direct la chioscurile Autoritatii Maghiare (AAK) sau la punctele autorizate de AAK (de exemplu, in benzinarii), pornind de la traseul camionului, asa cum este el inregistrat prin satelit, atunci cand are instalat la bord un aparat HU-GO si exista un contract de monitorizare prin GPS incheiat cu furnizorul respectiv. Plata taxei se poate efectua prin numerar, in forinti (HUF) sau in euro, prin carduri bancare si carduri de combustibil, putandu-se face doar in avans (sistem pre-pay), …