Toata lumea cumpara, singura diferenta este data de felul in care o face, respectiv shopping ul traditional, in magazine si cel online. Iar de cativa ani buni, aceasta a doua metoda este varful de lance pentru cresterea retail-ului romanesc, mai cu seama ca apetitul romanilor pentru cumparaturi este devoalat, cu precadere, catre finalul anului, atunci cand piata este dominata de doua evenimente majore: Black Friday si Craciunul! Spre exemplu, cele mai recente date oferite chiar pentru editia de anul acesta a BF arata un plus de 30% in privinta volumelor comandate online in ziua „cu cele mai mari reduceri din an!“, ceea ce ne califica, pentru al doilea an consecutiv, la cea mai mare crestere la nivelul UE, dupa ce in 2017 procentul a fost de 40% peste cel din 2016. Si, pentru a face fata acestui numar impresionant de comenzi, din ce in ce mai multi jucatori investesc in cresterea calitatii serviciilor oferite, de la personalizarea ofertelor si pana la livrare. Toate acestea sunt impachetate sub umbrela logisticii, care se deschide tot mai mult catre automatizare, ca urmare a dificultatii de a gasi forta de munca. Automatizarea, cu toate ca este mai scumpa pe termen scurt, aduce eficientizare in procese, iar asta inseamna volume mai mari. Imbucurator este ca incepem sa vedem marii retaileri autohtoni, asa cum este eMAG, spre exemplu, (despre al carui recent construit depozit propriu veti putea afla mai multe in paginile acestui numar), care isi pun la punct procesele de supply chain prin investitii consistente in benzi de sortare si solutii de picking automatizate. Pentru ca previzionau aceste cresteri, logisticienii au mers in 2018 pe investitii tot in tehnologie, alaturi de optimizarea partii de software, insa forta de munca ramane cea mai spinoasa problema. Daca pe parcursul anului se mai gasesc solutii, mai bine zis poti sa mai incropesti ceva, la finalul anului, odata cu venirea sarbatorilor, lipsa personalului te scoate din joc.
Nu in ultimul rand, extinderea accelerata a retailului a determinat un boom al spatiilor de depozitare, care anul acesta au crescut cu 10%, in linie aproximativ egala cu dezvoltarea e-commerce-ului, care in ultimii ani a urcat cu o medie de 15%, dupa cum arata o analiza recenta facuta de un dezvoltator de spatii logistice. Mai simplu spus, comertul online este si motorul de crestere pentru sectorul de logistica. Si aici revenim tot la investitii, pentru ca acest tip de comert vine cu o anumita specificitate, legata de spatiu si de felul in care marfa este organizata pe rafturi pentru a fi cat mai rapid scoasa din depozit. Nu mai vorbim de logistica inversata, unde exista un numar de retururi. Cel putin pentru anul acesta sursele noastre spun ca procentul e mult mai mare, deoarece curierii au procesat intr-un timp foarte scurt un numar mult mai mare de comenzi, iar aceasta rapiditate a facut ca foarte multe produse sa ajunga avariate la clienti. De aici este evident ca se intorc in depozit, unde au nevoie de un spatiu dedicat.
Nu mai este o surpriza pentru nimeni ca retail-ul online va continua sa creasca, unele statistici ofera un procent de doua cifre din totalul vanzarilor in urmatorii trei ani, iar sectorul logisticii va fi impactat in mod direct de aceste cresteri. Si cine vrea sa ramana competitiv pe o piata in continua dezvoltare nu o poate face decat prin investitii, indiferent de marimea afacerii.