Dupa ce au incercat prin nenumarate mijloace sa se faca auziti de guvernanti, de conducerea ASF si de asiguratori, operatorii de transport marfa si persoane au iesit in strada pe 17 decembrie 2015, pentru a protesta in fata valurilor de scumpiri ale RCA din cursul anului. APTE 2002, Apulum, APTTI, ASAI, COTAR, FORT, FNPTR si Camera Nationala a Taximetristilor si-au unit fortele si au mobilizat membrii din toata tara, care au sosit dis-de-dimineaza in fata Guvernului, cerand rezolvarea urgenta a problemei tarifelor la RCA, precum si eliminarea supra-accizei de la 1 ianuarie 2016.
Bucurestenii care au trecut prin Piata Victoriei pe 17 decembrie 2015 au fost impresionati de numarul mare de microbuze, autobuze, autocare si taxiuri care au blocat dis-de-dimineata mai mult de jumatate din carosabil, iar coloana de vehicule se intindea pe bulevardul Kiseleff (de asemenea blocat) pana spre Piata Presei. Semafoarele mergeau in gol, aratand cand rosu, cand verde; vehiculele, parcate pana la limita gardului ce inconjura zona aprobata pentru protest, erau inghesuite pentru a avea loc cat mai multe – autobuzele primele in fata, microbuzele pe lateral si in planul doi, taxiurile de jur-imprejur. Pe Kiseleff masini din toata tara erau stationate in ordinea sosirii. La statia de amplificare montata in centrul Pietei Victoriei, acolo unde a fost amenajata o platforma improvizata pentru liderii protestatarilor, era difuzata o melodie compusa special pentru aceasta ocazie, prin care, pe ritmuri hip-hop, este acuzata conducerea ASF de incompetenta si de participare in mod direct la ingenuncherea unei intregi industrii romanesti, cu impact direct in PIB si in dezvoltarea economiei nationale. Cei care nu au mai ajuns cu vehiculele in Piata Victoriei au ramas pe traseu, iar camioanele, care au venit inspre Bucuresti si isi planificasera initial sa intre in oras pana la limita de acces in zona B, au fost intoarse de Politie pana la Soseaua de Centura.
Infruntand frigul, transportatori din toata tara s-au adunat in fata cladirii Guvernului, cerandu-i primului-ministru sa intervina si sa ia masuri imediate de rezolvare a situatiei. Foarte multi dintre proprietarii si administratorii firmelor de transport au venit personal la protest, pentru a-si organiza soferii si vehiculele si pentru a-si striga nemultumirea in fata indiferentei ASF-ului si a asiguratorilor. Ion Comusi, proprietarul CDI, ne-a declarat ca a mobilizat peste 100 de vehicule din flota companiei sale pentru a participa la manifestare. La fel ca si ceilalti transportatori de persoane care opereaza traseele dintre Bucuresti si localitatile din judetul Ilfov, Comusi era nemultumit si de faptul ca pana la 17 decembrie 2015 nu fusesera inca eliberate noile licente de traseu pe zona metropolitana, licente ce au fost prelungite cu inca un an din cauza intereselor si conflictelor din jurul acestor trasee.
RCA la nivelul din 2014 si eliminarea supra-accizei
„Niciodata nu s-a mai reusit o mobilizare asa de mare a transportatorilor, ceea ce este un lucru imbucurator, pentru ca transportatorii demonstreaza ca sunt o forta. Practic toti cei care au confirmat participarea sunt aici. La ora 10:00 Piata Victoriei este plina, iar oamenii continua sa soseasca inspre Capitala. Nu vreau sa ma gandesc la ce s-ar putea intampla daca nu primim un raspuns favorabil pana la ora la care s-a aprobat de la Primarie derularea actiunii de protest“, declara Augustin Hagiu, presedinte onorific FORT.
Asociatiile patronale si confederatiile participante la protest au solicitat reducerea tarifelor RCA la nivelul din 2014 si modificari ale legislatiei in domeniu prin care sa se limiteze posibilitatea cresterii preturilor asigurarilor obligatorii. De asemenea, s-a cerut si eliminarea supra-accizei de la 1 ianuarie 2016. Conform protocolului semnat de reprezentantii transportatorilor si inregistrat la Guvern, tariful maxim al asigurarii RCA ar trebui sa fie limitat la 5.000 de lei pentru autovehiculele comerciale, in timp ce pentru alte categorii de vehicule au fost prevazute tarife mai mici. „Tarifele asigurarilor obligatorii trebuie plafonate la un cuantum acceptabil, in conformitate cu productivitatea cetatenilor si a companiilor din Romania. Pentru ca aceste societati de asigurare au capital strain si toti banii incasati de ele intra sub o forma sau alta in visteriile altora, nu ale romanilor“, a declarat avocatul Arpad Szanto.
„Refuzam sa primim un raspuns negativ la solicitarile noastre. Nu exista nu pot, exista nu vreau. Iar daca ajungem aici, atunci nici noi nu vrem sa plecam“, a subliniat Hagiu.
ASF, acuzat de lipsa de transparenta si parti pris
De la distanta mai mare de Capitala decat colegii lor, transportatorii din Ardeal au hotarat ca trebuie sa puna umarul la rezolvarea problemei tarifelor la RCA, astfel ca au venit la Bucuresti pentru a-si sustine cauza. „Pretul urias al asigurarilor este un factor al ruinarii industriei de transport din Romania, cu complicitatea Autoritatii de Su- praveghere Financiara. Potrivit legii, ASF a stiut de majorarile la RCA cu 30 de zile inainte ca tarifele sa fie operationale, le-a autorizat, le-a aplicat si nu a facut niciun demers pentru a le reduce, desi s-au facut presiuni si au avut loc mai multe runde de discutii. Am solicitat ca ASF sa faca publice toate fundamentarile si calculele actuariale care stau la baza acestor majorari, precum si notificarile companiilor de asigurari si hotararile sedintelor ASF prin care s-a incuviintat cresterea tarifelor. In acelasi timp, solicitam sa se faca publice toate masurile luate de ASF, precum si sanctiunile aplicate companiilor de asigurari, deoarece verbal, in sedinte, am primit asigurari ca s-au facut controale. Acestea din urma se finalizeaza cu raport, iar publicul trebuie sa stie de ele, avand in vedere faptul ca ASF este o institutie publica, cu actiuni transparente, nu izolate si confidentiale, de care profita doar companiile de asigurari“, a sustinut Szanto.
APTE 2002 a solicitat ASF publicarea listei tuturor companiilor de asigurari care au primit autorizare pentru a opera cu tarife RCA in Romania, precum si procesele verbale care au avut loc intre Autoritate si asiguratori, pentru a vedea ce s-a stabilit in urma consultarilor care au avut loc intre parti. De asemenea, consiliul ASF este cel care ar trebui sa solicite tuturor asiguratorilor agreati sa comunice noile tarife RCA reduse. „Autoritatea de Supraveghere poate fi considerata complice la majorarea pretului asigurarilor. In cazul in care nu vedem nicio rezolvare a situatiei, vom solicita Comisiilor de Buget-Finante din Senat si din Camera Deputatilor sa propuna intrunirea celor doua camere si sa demita ASF. Procedura este complicata, dar trebuie aplicata, pentru ca aceasta institutie nu poate proteja la nesfarsit sectorul companiilor de asigurari, pe care tot ea le-a autorizat pentru RCA. Totodata dorim si interventia Guvernului pentru a modifica ordonanta de urgenta 93/2012 de infiintare a ASF si a-i reduce competentele. Nu trebuie omis faptul ca ASF nu este controlata de nimeni si singura obligatie este de a prezenta un raport anual in fata Parlamentului, care insa nu se supune votului. Practic, reprezentantii tarii nu pot da vot negativ chiar daca raportul contravine intereselor romanilor. Astfel de legi nu isi au locul intr-un stat democratic“, a mai explicat Arpad Szanto.