Piata de transport are inca un grad ridicat de volatilitate, desi capacitatea este in crestere. Planificarea strategica a activitatii este tot mai dificila tocmai din cauza volatilitatii si impredictibilitatii si de aceea este important sa gasesti si sa aplici strategia corecta, mai ales cand lucrezi atat cu preturi de pe piata spot, cat si din contracte. Beneficiarii serviciilor de transport care au alocat o anumita cota din operatiuni catre piata spot au de castigat pentru ca pot „vira“ in orice directie, actiune ce le poate optimiza costul deoarece au posibilitatea de a reduce preturile. Ramane de vazut ce se va intampla in 2019 si care este directia in care va merge piata.
Capacitatea de transport continua sa creasca, iar asta are impact si asupra preturilor. In noiembrie 2018, fata de luna similara a anului precedent, capacitatea de transport a fost cu 43% mai mare, iar fata de octombrie este in crestere cu 36,3%. Tot in penultima luna a anului trecut, preturile au atins cel mai mic nivel raportat din primavara lui 2018.
Comparativ cu luna precedenta, in noiembrie preturile de transport au scazut cu 10,2%, si fata de media lui 2017 au fost cu 7,6% mai mici.
Indexul de capacitate oferit de Transporeon are la baza numarul de oferte pentru fiecare solicitare de transport inregistrate intr un anumit interval de timp pe platforma furnizorului de servicii. Indexul pretului se bazeaza pe o medie a tarifelor pe kilometru intr un interval de timp pentru comenzile de transport.
Analizand evolutia lunara a capacitatii de transport situatia este foarte interesanta, pentru ca 2017 a fost un an foarte dur, mai ales in noiembrie si decembrie, cand au fost raportate niveluri foarte mici ale capacitatii de transport si au fost probleme in a transporta marfurile. Ulterior, capacitatea a cunoscut un trend ascendent, cu varfuri in februarie si august 2018.
Dupa primele saptamani ale lui decembrie se poate observa o scadere a capacitatii fata de ultima saptamana a lui noiembrie. Aceasta situatie este cauzata de sarbatorile de iarna si nu este ceva obisnuit pentru decembrie. Nivelul ofertei din prima saptamana a lui decembrie este mai mare fata de aceeasi perioada a lui 2017, ceea ce inseamna ca piata dispune de mai multa capacitate de transport.
Evolutia parcului a avut efect si asupra preturilor. In noiembrie, ele au cunoscut cel mai mic nivel, raportandu se un minus de 8,3% fata de luna similara a lui 2017. Doar in februarie si martie au mai fost inregistrate preturi mai mici. Pentru prima data in ultimele luni se poate observa un regres al pretului de transport, in conditiile in care piata se confrunta cu o criza a soferilor si un pret al barilului de petrol destul de mare, iar economia nu da semne de regres.
Comparand media tarifului de transport de anul trecut cu cel din 2017, nivelul este similar. Din octombrie 2018, preturile au inceput sa scada, atat raportat la lunile precedente, cat si fata de lunile similare ale lui 2017. Pentru ca piata dispune de mai multa capacitate de transport, preturile scad deoarece creste numarul comenzilor spot si beneficiarii de transport au mai multe optiuni si pot alege transportatorul care ofera cel mai mic pret.
Economica globala da semne de slabiciune, iar asta afecteaza mai ales tarile cu un nivel ridicat al exportului. Totusi, este impresionant ca preturile au scazut in conditiile in care pretul carburantului este in crestere de luni bune.
Inmatricularile de vehicule comerciale au crescut dupa regresul din septembrie.
Cresteri au fost raportate de toate pietele europene, exceptie facand doar Italia. Cele mai mari investitii in flote au fost realizate de Germania, fiind mai mari chiar si fata de 2017.