Acordul pe Pachetul Mobilitate de la ultimul Trilog de pe 12 decembrie, dupa aproape zece ore istovitoare de negocieri, a dat fiori reci transportatorilor din estul Europei, aproape toate propunerile care vizau eliminarea competitiei estice fiind atinse de neobositul raportor german, Ismail Ertug. Un compromis a vizat cabotajul, care ii lovea mai ales pe vest-europenii din vecinatatea pietelor mari (Olanda, Belgia, Italia etc.), respectiv Ertug a „acceptat” sa prelungeasca intervalul de Intoarcere a camionului in tara de origine de la 4 la 8 saptamani. Un asemenea compromis loveste puternic firmele din estul Europei, care depind mult de volumele de marfa din centrul economic al Europei pentru a evita rulajul fara Incarcatura, cu efecte proportionale in cresterea emisiilor de noxe si CO2. La numai 10 zile dupa preluarea rolului de Comisar de Transport, Adina Valean a cerut o analiza de impact a acestei masuri, precum si-a restrictiilor impuse la transporturile din terminalele feroviare pana la destinatarul final, analiza care ar fi trebuit facuta cu mult Inaintea votului din Parlament, din aprilie, chiar de initiatorul acestor masuri, Ismail Ertug. Intrebat de revista Tranzit daca a facut o asemenea analiza, socialist democratul german a raspuns ca se va face o analiza de impact dupa ce Pachetul Mobilitate 1 va fi votat si va intra pe circuitul de implementare in functie de evaluare, Comisia Europeana va corecta cele doua masuri care au ridicat rezerve.
Pe 12 decembrie, intr-o Intalnire maraton care a durat aproape 10 ore, ultimul trilog din presedintia Finlandei se Incheia cu un acord istoric asupra Pachetului Mobilitate 1, intr-o forma total defavorabila statelor aflate la granita UE. Este important de retinut ca negocierile s-au incheiat cu un aviz pozitiv din partea a doua institutii, Consiliul si Parlamentul. La randul sau, Comisia Europeana, desi per ansamblu si-a dat si ea acordul asupra viitoarei legislatii in domeniul transporturilor rutiere comunitare, prin vocea actualului comisar european de transport, Adina Valean (PPE/PNL), si-a exprimat cateva rezerve cu privire la doua amendamente: Intoarcerea camionului in tara de origine si posibilitatea statului membru de a aplica restrictii la transportul combinat. Imediat dupa exprimarea acestor rezerve din partea comisarului, cele doua amendamente, cuprinse in propunerea raportorului S&D Ismail Ertug privind Accesul la piata si profesie (modificarea Regulamentelor CE nr. 1071/2009 si 1072/2009), au fost supuse unui vot in Colegiul comisarilor, care este alcatuit din presedintele Comisiei, cei sase vicepresedinti, Inaltul Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe si politica de securitate si cei 21 de comisari. Discutiile au fost ample si, pentru ca exista suspiciuni ca cele doua amendamente invocate sunt in contradictie cu linia catre o neutralitate climatica, exprimata si asumata de catre noua Comisie Europeana condusa de Ursula von der Leyen prin asa numitul „Pact Verde“, s-a luat decizia de a cere o evaluare de impact, iar daca va fi cazul se va schimba legislatia pentru a corecta erorile pe care aceste masuri ar urma sa le aiba. „Pentru aceste doua masuri, respectiv Intoarcerea camionului si restrictiile privind transportul combinat, livrarea pe roti consecutiva, s-a luat decizia de a face o evaluare de impact. Asa numita «impact assesment» trebuie facuta din mai multe puncte de vedere: al efectelor asupra mediului (mai multe emisii de CO2, poluare fonica, aglomeratie in trafic s.a.m.d.) si din punct de vedere al pietei interne, sa vedem daca nu cumva ele pot constitui bariere in functionarea corecta a pietei interne, Comisia avand in vedere liberalizarea acestei piete, nicidecum obstructionarea ei“, a afirmat, pentru Tranzit, Adina Valean, comisar european pentru transport.