In timp ce situatia din China pare a se stabiliza, in Europa lucrurile sunt abia la inceput, iar toata aceasta presiune se rasfrange in mod direct asupra lantului de supply chain, cu precadere in zona de FMCG si pharma, nevoite, in aceste zile, sa faca fata unor cerinte foarte mari din partea ambelor tipuri de clienti – B2B si B2C. In acest context, revista Tranzit a discutat cu mai multi producatori, retaileri si curieri, pentru a vedea care este impactul COVID-19 pe intreg lantul logistic si care sunt scenariile pentru care s-au pregatit in perioada urmatoare.
Criza provocata de coronavirus se resimte deja, din nefericire, si din punct de vedere economic, pierderile de productie, nu numai in companiile chinezesti, ci si in cele europene, masivele restrictii de calatorie impuse deja de majoritatea statelor, inclusiv peste Ocean, dar si o scadere semnificativa in turism sau retail fiind primele semne ca economiile lumii intra intr-o perioada de recesiune. Pe termen foarte scurt si scurt, trebuie asigurata o mentenanta pe lantul de aprovizionare, motiv pentru care logistica si transportul sunt vitale in aceasta perioada. Momentan, retailul traditional in zona de alimente, acolo unde deja oamenii se inghesuie in magazine, dar si in online, se pare ca este pe un trend crescator, mai ales daca esti un producator de bunuri de larg consum, asa cum este Orkla Foods Romania, care activeaza sub umbrela Orkla Foods Ingredients, si care produce, printre altele, mai multe categorii de produse – de la pate la conserve de carne, mustar, sosuri, creme de hrean, margarina, ketchup, aluaturi congelate etc. Acesta este si motivul pentru care comenzile venite pentru fabrica Ardealul de la Covasna, care gazduieste liniile de productie pentru specialitatile de pate si conserve de carne, au crescut in ultima perioada cu pana la 400%, dupa cum ne-a declarat Victor Danila, Supply Chain Manager Orkla Foods Romania. Astfel, de la 3-4 camioane pe zi, acum vin la incarcare 12-15, insa chiar si asa, din punct de vedere al solutiilor de transport, nu este nicio problema, intrucat nu este sezonul rece, iar partenerii sunt stabili si nu incearca sa profite de situatia creata pentru a mari pretul de transport. „Cumva s-a suprapus peste un sezon care nu era foarte vibrant din punct de vedere al transportului, in consecinta nu intampinam vreo problema. Nu stiu ce s-ar fi intamplat daca era in sezonul rece.“