Potrivit unui studiu realizat de MKOR Consulting pe un esantion de 243 de companii din Romania, in perioada 25-30 aprilie, 91% dintre ele se simt afectate de epidemia de coronavirus, cu un impact mediu total de -10,2% pentru anul acesta.
Impactul mediu estimat este de 100.000 de euro, cu pana la 100% din cifra de afaceri. Cu cat reprezentantii companiilor sunt mai pesimisti in privinta evolutiei pe 2020, cu atat valoarea medie a impactului este in crestere. Cele mai vizibile efecte ale epidemiei de Covid-19 sunt reducerea cifrei de afaceri si suspendarea activitatilor companiei, fie ca este vorba despre activitatea de business curent, fie de evenimente care urmau a fi organizate.
La data realizarii studiului, aproape una din zece organizatii (intreprinderi mari) nu se simteau afectate in niciun fel de epidemia de coronavirus.
Microintreprinderile tind sa fie cele mai afectate de epidemia de Covid-19. Totusi, sunt mai putin sensibile la efectele cauzate de indisponibilitatea personalului, probabil si datorita faptului ca aceste organizatii tind sa aiba foarte putini angajati.
95% dintre companii au luat masuri pentru a supravietui crizei provocate de Covid-19, iar 90% au luat masurile imediat dupa inceperea starii de urgenta. Cele mai frecvente sunt masurile financiare, ce protejeaza cashflow-ul pe termen scurt si mediu, urmate de cele de protectie a angajatilor si cele pentru pivotarea activitatii. „Anumite masuri sunt insa amanate pentru vara (iunie-iulie), in functie de evolutia contextului general pe termen scurt. Acest lucru inseamna ca, daca nu vom fi martorii unei reveniri economice, chiar si timide, estimam ca vor urma noi valuri de masuri la final de Q2 si inceput de Q3, menite sa asigure continuitatea organizatiilor din mediul de afaceri”, declara Corina Cimpoca, fondator MKOR Consulting.
Cele mai prudente organizatii sunt cele din industria bunurilor de larg consum, cu un numar record de 6,5 masuri luate. De asemenea, se remarca o prudenta sporita si in randul organizatiilor din industrii precum consultanta, automotive si turism, care au luat in medie 4,5 masuri pentru mentinerea operatiunilor pe parcursul si dupa finalizarea carantinei impuse de epidemia de Covid-19. Media la nivelul tarii este de 3,5 masuri luate intr-o organizatie.
La momentul derularii studiului, 12% dintre organizatii luau in considerare reducerea salariilor, cu un procent mediu de 37%.
La studiu au participat 89% afaceri antreprenoriale, 5% companii multinationale, 2% ONG-uri si 4% alt tip de organizatie. Dupa marimea organizatiei, esantionul este format din 67% microintreprinderi, 22% intreprinderi mici, 8% intreprinderi medii si 3% intreprinderi mari.