IFPTR si-a continuat activitatea in mod curent si a facut atat cursurile obligatorii de formare profesionala pentru soferi, pentru examinarile periodice, in vederea prelungirii atestatelor, cat si cursuri facultative de pregatire profesionala. Cursurile online de comunicare profesionala au fost chiar foarte cautate in perioada pandemiei, rolul acestora fiind de a invata angajatii cum trebuie sa se raporteze la pasageri in perioada urmatoare. De asemenea, cursurile de arimare au fost solicitate, la fel ca si cele de conducere economica si de auditare a soferilor experimentati.
Cursurile obligatorii de formare profesionala au fost putin afectate de teama soferilor de a se expune in acest context si nici nu s-a insistat, a explicat Sandor Gabor. „Mai degraba i-am ajutat pe soferi sa isi preschimbe cartelele tahograf, buletinele, permisele de conducere, pentru a fi pregatiti sa ia startul. Examinarile au inceput din 13 iunie si s-au derulat in conditii excelente. In primul rand au fost organizate pe doua zile, ceea ce a reprezentat un efort suplimentar pentru Autoritatea Rutiera Romana. Apoi, s-a dat un numar de locuri mai mult decat acoperitor fata de necesarul real, in proportie de 160-240%. De asemenea, s-au respectat toate prevederile legale si intr-o nota de eleganta inedita, astfel ca atmosfera de la examen a fost foarte placuta. Am intrat, asadar, intr-o alta normalitate, pe care ne-o dorim sa continue. Din punct de vedere al interesului candidatilor de a se prezenta la examinare, acum se constata o crestere semnificativa fata de perioada anterioara pandemiei. Practic, s-au programat o data si jumatate mai multi candidati si s-au prezentat aproape toti.”
Din pacate, promovabilitatea nu este foarte buna. Astfel, la probele scrise (pentru manageri de transport, consilieri ADR, certificare profesionala initiala) s-a inregistrat un nivel de promovabilitate intre 25 si 95%, in timp ce la probele de calculator, acesta variaza intre 72 si 90% (certificare profesionala continua).
Presedintele IFPTR a atras atentia asupra faptului ca in prezent sunt 20.000 de persoane carora le-au expirat atestatele si care urmeaza sa se prezinte pentru reinnoire in urmatoarele luni. Mai sunt si alti soferi carora le expira permisele de conducere sau buletinele de identitate. „Este adevarat ca multe dintre atestate sunt deja prelungite, insa riscam sa se creeze aglomerari. In acest sens, atragem atentia operatorilor sa planifice din timp concediile soferilor, raportate si la examinari, pentru ca, daca toata lumea asteapta termenul limita, s-ar putea sa nu poata fi toti primiti la examinare.”