Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Proiect legislativ: salariu minim ca in constructii pentru soferii profesionisti

Senatorul PSD Vasile Toma a initiat un proiect de act normativ ce prevedere cresterea salariului minim pentru soferii profesionisti de marfa si de pasageri, dupa modelul adoptat in constructii.

Deosebire este insa ca facilitatea ar urma sa fie acordata doar soferilor profesionisti si nu tuturor categoriilor de salariati din transporturi, mai ales ca este vizata o perioada de timp destul de lunga – pana la 31 decembrie 2028.

Cresterea salariului minim brut este propusa la 3.000 de lei si cu taxe mai mici pentru angajat si angajator.

„Aceasta masura ar determina cresterea cifrei de afaceri a companiilor de transport, astfel ca automat vor fi mai multi bani platiti de carausi catre stat, prin impozite si taxe. La ora actuala exista sume de bani platite catre soferi in afara contractului de munca. De asemenea, se vede din modul in care sunt gestionate companiile de transport faptul ca multe dintre acestea sunt pe pierdere sau au un profit minim. Foarte important, impactul bugetar va fi mic, iar faptul ca o anumita categorie de angajati va primi mai multi bani va genera in final un castig economic”

senatorul Vasile Toma

Transporturile reprezinta un domeniu strategic pentru Romania, avand in vedere contributia la bugetul de stat. Industria constructoare de masini, spre exemplu, a adus in 2019 un venit net de circa 500 de milioane de euro, pentru ca desi genereaza exporturi mari, de ordinul miliardelor de euro, necesita si importuri pe masura. Comparativ cu aceasta, transporturile realizeaza exporturi de peste 4 miliarde de euro. Este, prin urmare, important ca firmele romanesti sa fie sprijinite, iar pastrarea soferilor este un aspect cheie. De altfel, in ultimii ani, carausii autohtoni s-au confruntat cu faptul ca formeaza soferi, iar acestia pleaca sa munceasca in Occident pe un pachet salarial mult mai atractiv. Trebuie tinut seama si de faptul ca deficitul de soferi profesionisti in Romania risca sa creasca, asta si in contextul adoptarii Pachetului Mobilitate, pentru ca multi dintre soferi ar urma sa fie atrasi probabil sa munceasca la companii de transport din Vest, este de parere senatorul Toma.

Daca se va aproba proiectul cresterii salariului minim pentru soferi, acestia ar urma sa mai plateasca doar cota de 21,25% aferenta sistemului public de pensii (din discutiile cu finantistii a reiesit ideea ca ar fi bine sa se mentina – optional – si procentul aferent pensiei private Pilon II, pentru a nu se pierde continuitatea la perioada de cotizare). Separat, angajatorul ar plati doar cota de 2,25% pentru asigurari de munca din salariul de 3.000 de lei.
Raspunsul patronatelor din transporturi la proiect este pozitiv. „Pentru a asigura succesul proiectului – care a fost depus cu procedura de urgenta – ar fi bine ca transportatorii sa faca lobby in teritoriu la birourile parlamentare, astfel incat demersul sa fie sustinut atunci cand va fi suspus la vot. Faptul ca cifra de afaceri din constructii a crescut este un indicator ca lucrurile merg bine odata cu majorarea salariului minim, iar firmele din domeniu au salutat masura luata, intrucat isi pastreaza mai usor angajatii”, a precizat senatorul Toma.

In perioada urmatoare, proiectul urmeaza sa fie analizat de Comitetul Economic si de cel Legislativ din Senat, faza premergatoare intrarii in dezbatere la Comisia de Transporturi. Dupa ce va primi si aprobarea acesteia va ajunge in plenul Senatului si apoi va fi trimis la Camera Deputatilor, care are calitatea de camera decizionala. Daca lucrurile vor evolua rapid, aceasta facilitate ar putea fi adoptata pana la sfarsitul anului.

Articole similare