Din punct de vedere al logisticii dedicate eCommerce-ului, o industrie care înregistrează cea mai dinamică creștere în ultimii trei ani la nivel european, România este o piață încă mică, axată pe jucători dedicați, care nu se apropie încă de volumele din vestul Europei, motiv pentru care apetitul dezvoltatorilor internaționali pentru depozite specializate încă lipsește. Cu toate acestea, piața de comerț electronic continuă să crească, la finalul anului urmând să înregistreze cea mai dinamică dezvoltare, un plus de 30%, comparativ cu alte țări europene. „Modelul logistic pentru eCommerce – de la construcția și utilarea depozitului până la livrare“, videoconferința organizată de revista Tranzit, și-a propus să analizeze în ce măsură actualele spații logistice pot să facă față expansiunii pe care o înregistrează comerțul online și cât de lung e drumul unui producător de la offline la online. Contextul pandemic influențează și mai mult dezvoltarea sectorului online și crește profesionalismul jucătorilor de pe piață.
P3 Logistic Parks a continuat să înregistreze o creștere puternică și în prima parte a acestui an, parțial determinată de explozia cererii online, care a alimentat nevoia de spații logistice adaptate sau chiar dedicate. Așa cum a specificat Sînziana Pardhan, Managing Director P3 România, circa 60% dintre clienții din P3Bucharest Park A1 au legătură fie cu retailul alimentar de tipul IKA, fie cu eCommerce, motiv pentru care starea de urgență a presupus o activitate intensă în interiorul parcului, „aproape de ceea ce vedem în perioada sărbătorilor de iarnă și chiar și de Black Friday în anumite momente“.
Prin urmare, dezvoltatorul de spații industriale și logistice s-a concentrat asupra impunerii și respectării unor măsuri de protecție sanitară pentru angajații proprii și pentru clienți, dar și pe asigurarea serviciilor necesare pentru buna desfășurare a activității partenerilor săi. Asta nu înseamnă că pandemia nu a afectat planurile și estimările făcute la începutul anului, multe dintre discuțiile aflate în derulare fiind amânate sau chiar oprite complet. „Vestea bună a fost că începând cu mai-iunie o parte din aceste cerințe au revenit și, cel mai îmbucurător, au apărut și cerințe noi. De exemplu, din ultimele trei contracte încheiate în ultimele 30 de zile, două au fost direct sau indirect legate de expansiunea comerțului online.“ Discuțiile cu noii chiriași au început imediat după apariția pandemiei Covid-19. „Per total, pentru noi, cu toate provocările pe care le-am întâmpinat, până acum a fost un an foarte bun. Pe primele șase luni înregistrăm cifre pozitive, am avut închirieri de aproape 60.000 m2, extinderi de contracte existente, dar și chiriași noi.“
Prezent în cadrul evenimentului a fost și Adrian Crizbășianu, Country Manager VGP Parks, în opinia căruia, contrar tuturor așteptărilor, criza generată de apariția pandemiei gripale nu a frânat dezvoltarea pieței și nici nu a întârziat realizarea unor proiecte majore de investiții deja începute anul trecut. Motiv pentru care „nivelul de închirieri de pe piață a fost foarte susținut în primul semestru din 2020, depășind semnificativ ce s-a întâmplat în aceeași perioadă din 2019“. Totodată, pentru cea de-a doua jumătate a anului există premise pentru o activitate susținută, dar mai moderată, din punctul său de vedere testul real urmând a fi dat în 2021.
Cu referire strict la online, oficialul VGP a mai spus că au fost efectuate dezvoltări pentru last mile, în special din partea firmelor de curierat, compania investind continuu cu partenerii săi în această zonă în parcul propriu din Timișoara, foarte apropiat de aeroportul internațional „Traian Vuia“. „În Timișoara doar pentru curierat am semnat două contracte în primele șapte luni, dar am concretizat și alte parteneriate la nivel de logistică industrială. Toate acestea ne fac să fim destul de optimiști în legătură cu rezultatele din 2020“, a arătat Adrian Crizbășianu, precizând, totodată, că în primul trimestru din 2021 va fi dată în folosință la Timișoara o extensie a unui depozit existent.
Jucătorii mari se extind cu servicii logistice pentru terți
Cea mai mare astfel de platformă din România este eMAG Marketplace, care a fost deschisă ca o oportunitate de a oferi dimensiunea brandului și către alți selleri, așa cum sunt numiți partenerii care vând prin eMAG, după cum a precizat Marian Tudor, director Warehouse Operations România și Ungaria. În paralel cu creșterea numărului de parteneri din Marketplace, retailerul și-a dezvoltat și divizia de fulfillment, pentru a le oferi clienților care cumpără de la un partener din Marketplace aceleași condiții de care beneficiază atunci când cumpără de la eMAG. Serviciul se numește Fulfillment by eMAG și a fost lansat anul trecut, fiind dezvoltat în urma unei investiții de un milion de euro. Acum, într-o perioadă în care comerțul online a crescut foarte mult, impulsionat de restricțiile cauzate de Covid-19, numărul de parteneri care au apelat la serviciile logistice ale retailerului s-a triplat. Sellerii au fost integrați în fluxurile logistice interne și au beneficiat astfel de toată expertiza câștigată de companie în urma procesării produselor proprii, alături de manipularea, stocarea și livrarea acestora, totul la un cost fix, după cum a mai punctat Marian Tudor.
Si elefant.ro a venit cu propria soluție de integrare pentru companiile care vor să își expună produsele pe site-ul său și astfel să își crească baza de clienți, doar că, așa cum a explicat Georgeta Niculae, Distribution Center Manager în cadrul companiei, „platforma pe care acționăm este dedicată mai mult serviciului de dropshipping (produsele terților sunt stocate, procesate și livrate de elefant în numele partenerului)“. Proiectul Elefant Marketplace, așa cum poartă denumirea oficială chiar pe site-ul retailerului, era deja în lucru, după cum au declarat oficialii companiei, la începutul lunii aprilie, atunci când s-a lansat, doar că pandemia a grăbit puțin lucrurile. De altfel, creșterea eCommerce-ului în perioada menționată a reprezentat o provocare și pentru elefant.ro. „Am avut parte de un eveniment similar cu Black Friday într-o perioadă foarte scurtă de timp. A trebuit să ne adaptăm rapid la creșterea volumelor și să implementăm rapid soluții de prevenție împotriva Covid-19. Respectiva perioadă a reprezentat un test în care soluțiile gândite de noi s-au dovedit scalabile.“
La 8 ani de activitate, cu evoluții pozitive de la an la an, Vivre Deco și Vivre Logistics, cele două companii ale retailerului de home&deco Vivre, au ajuns la comenzi totale de 4,8 milioane de pachete livrate, cele mai multe fiind distribuite în România, Bulgaria, Ungaria și Croația, și o cifră de afaceri despre care Andrei Stănescu, Chief Commercial Officer, spune că anul acesta va atinge circa 60 de milioane de euro. Pe primele patru luni, vânzările au marcat o creștere de 42% față de perioada similară din 2019, fiind plasate peste 350.000 de comenzi.
Pe lângă interesul generat de shopping-ul online de produse dedicate casei, toată această perioadă a reprezentat pentru companie o bună oportunitate pentru a intra pe segmentul de Marketplace, un proiect „la care ne-am gândit mai demult, dar pe care nu l-am pus niciodată în aplicare“. Astfel, pe site-ul Vivre există acum și alți retaileri, care vând produse din toate categoriile, însă compania s-a concentrat pe dezvoltarea zonei de Lifestyle, acolo unde acum apar diverse produse care nu existau înainte, de la cărți la jucării, ceasuri și parfumuri. În total, Marketplace-ul Vivre numără astăzi peste 30.000 de referințe unice. Faptul că România s-a aflat sub stare de urgență, apoi de alertă, a avut o contribuție semnificativă la plusul de volume care, chiar dacă la început au circulat mai greu, furnizorii fiind atât cei locali, din România, cât și din Europa și Asia, au fost până la urmă livrate către cei care le-au comandat. „Anul acesta am depășit cu mult toate estimările făcute la început. Ne-au ajutat foarte mult și măsurile de protecție luate în interiorul companiei, care au putut menține deschise liniile operaționale.“
În această perioadă se lucrează intens la campania pentru Black Friday, Vivre fiind nevoit să asigure resurse pentru a crea un anumit stoc necesar, operațiunile desfășurându-se în paralel cu actualele promoții și evenimente pe care le organizează, motiv pentru care provocările sunt mai mari. „Ne focusăm să aducem marfa în depozit, să o procesăm, în condițiile în care în restul anului lucrăm în cea mai mare parte cu stoc blocat. Deci este un volum mai intens de muncă acum. Un plus ar mai fi și diversitatea de produse pe care putem să o asigurăm cu ajutorul Marketplace-ului“, a punctat Andrei Stănescu.
Creșterea a putut fi susținută inclusiv de investițiile pe care retailerul le-a făcut pentru îmbunătățirea fluxului operațional.
Depozite mixte, atât pentru online, cât și pentru comerțul tradițional
Ringo Schreiber, Head of Contract Logistics DB Schenker în România, a punctat faptul că piața logistică de eCommerce din România este una mai degrabă dedicată acestui segment, numărul de jucători fiind, momentan, limitat. Acesta a explicat faptul că retailerii online își externalizează serviciile în funcție de mărimea business-ului: dacă cei mici preferă să facă singuri aceste operațiuni, cei medii și mari decid să externalizeze, în timp ce companiile foarte mari revin la logistica proprie, adaptată volumelor. „Ne concentrăm pe furnizarea unor soluții optime versus costuri, atât pentru eCommerce, cât și în comerțul tradițional. Este clar totuși că piața de comerț online crește, iar noi odată cu ea.“ Întrebat fiind de sinergiile pe care le poate face un logistician care are un astfel de mix de clienți, managerul DB Schenker a spus că și aici contează tipul activității și volumele implicate. De exemplu, dacă stocul unei companii este de 20% pentru eCommerce și restul pentru business-ul tradițional, atunci costurile pot fi optimizate prin sinergii în zona de depozitare, însă când business-ul capătă amploare și cantitatea pick-uită este mai mare, atunci e clar că sunt două activități diferite, care necesită investiții diferite, inclusiv în software, dar și o abordare diferită. „De fapt, este vorba despre o dezvoltare a clientului pe diferite faze, iar tu, ca furnizor 3PL, ai nevoie de soluții adaptate la aceste faze. Încercăm să dezvoltăm activități dedicate pentru clienții foarte mari, dar și să obținem sinergii combinând diferitele tipuri de logistică, nu numai pentru eCommerce, în depozitele noastre multiclient.“ Managerul DB Schenker a mai completat că, într-adevăr, comerțul electronic schimbă viteza de abordare a strategiei din punct de vedere al unui logistician. „Businessul mare de eCommerce îl facem în vest, Marea Britanie, Germania, Franța, Italia sau Spania. Uneori jucătorii sunt depășiți de provocările date de volumele foarte mari, așa cum sunt perioadele legate de Black Friday sau Anul Nou Chinezesc, iar noi venim în întâmpinarea lor cu soluții și construim depozite strict pentru acest gen de evenimente, pe o perioadă de 4-6 săptămâni. În plus, aceste volume au nevoie de centre de date foarte mari, ceea ce este o parte din business-ul de comerț electronic de care noi ne ocupăm.“
Flexibilitatea unui depozit, elementul câștigător pentru mutarea în online
În acest punct, discuția s-a mutat către zona de construcție a centrelor logistice, unde am încercat să aflăm care sunt avantajele și dezavantajele unei platforme adaptate la online comparativ cu una dedicată de la bun început. Din experiența dezvoltatorului și managerului pe termen lung de proprietăți logistice P3 Parks, dacă un depozit este construit la standarde corecte din punct de vedere al înălțimii libere, al capacității podelei și al gridului intern, atunci are un grad de flexibilitate suficient pentru nevoile unui retailer online. De altfel, Sînziana Pardhan, Managing Directorul companiei, a și reliefat experiența avută cu eMAG, unul dintre clienții săi din P3 Bucharest A1 (situat la km 13 pe autostrada București-Pitești), care și-a creat în interiorul depozitului mai multe platforme metalice cu etaje multiple, ce au deservit operațiunile de picking. „Având o înălțime liberă suficient de mare au putut să utilizeze mult mai eficient interiorul depozitului. Comerțul online și abordarea din punct de vedere operațional a ceea ce se întâmplă în depozit este în continuă schimbare. Deci elementul pe care noi, ca dezvoltator, îl oferim printr-o construcție corectă, este flexibilitate. Dacă poți muta un perete sau poți crea un spațiu între două compartimente etc., atunci este ceea ce ei au nevoie.“
Chiar dacă experiența VGP în eCommerce nu este foarte extinsă pe plan local, la nivel de grup rețeaua deservește clienți importanți în mai multe locații din Europa, Amazon și Delhaize fiind doar două branduri menționate de Adrian Crizbășianu. Iar această perioadă de stare de urgență chiar a adus contracte noi semnate în ultimele trei luni în zona BeNeLux-Germania, contracte „care se încadrează în acest trend de migrare spre online sau de accelerare a operațiunilor online“. Revenind la tipul de construcție, în opinia managerului VGP România orice dezvoltator internațional impune de la bun început câteva criterii standard, suficient de generoase astfel încât să asigure un grad mare de flexibilitate pentru orice tip de activitate, nu doar online. Pe de altă parte, alegerea unor operatori de eCommerce de a-și începe operațiunile într-un depozit construit special pentru nevoile lor „este, oarecum, lesne de înțeles“. Însă aceste centre necesită o suprafață „considerabil mai mare comparativ cu un centrul logistic normal. Este evident că înălțimea liberă de 12 m sub grindă, un standard în momentul de față la VGP, permite o dezvoltare pe verticală, însă toate operațiunile de picking specifice eCommerce și logisticii de tip e-fulfillment necesită, printre altele, un alt nivel de intensitate luminoasă, alături de un alt tip de rampe pentru livrări, dat fiind faptul că interacțiunea cu un depozit online este mai degrabă la nivel de vanuri și camioane mai mici, nu neapărat de autocamioane grele.“ Adrian Crizbășianu a mai făcut referire și la capacitatea sursei de curent instalate, având în vedere gradul mai mare de automatizare dintr-un astfel de depozit. În concluzie, a mai spus managerul VGP, suprafețele mici și medii dedicate comerțului electronic pot fi acomodate destul de ușor în spații logistice clasa A, așa cum sunt cele ale companiei pe care o reprezintă, „dar, dacă discutăm despre operațiuni specifice pe scară largă și la dimensiuni mari, în care fluxurile sunt foarte importante pentru eficiența operațiunilor, atunci ar fi foarte bine ca respectivul depozit să fie construit și customizat de la bun început cu ajustările necesare pentru astfel de operațiuni, ceea ce VGP poate să ofere pe bază de proiect dedicat“.
Investiții continue în extinderea spațiilor logistice
Centrul logistic elefant.ro a fost construit pentru nevoile momentului, cel puțin în prima fază, pentru ca mai apoi, așa cum a explicat Georgeta Niculae, pe măsură ce s-a dezvoltat, compania să implementeze noi soluții, gândite din start pentru a asigura un grad mare de flexibilitate și a putea fi, astfel, scalabile. În acest sens, un rol important l-a avut WMS, o soluție personalizată, care a permis dezvoltarea și integrarea de volume noi, precum și diversificarea fluxurilor. „Nu vorbim numai de comenzile pentru care produsele sunt în stocul nostru, ci și pentru cele aflate în stocul furnizorului. ªtim foarte bine că aceste produse ajung în aceeași zi în depozit și trebuie să plece tot în aceeași zi, astfel încât livrarea în termen să fie respectată. De asemenea, soluțiile alese ne-au permis să dezvoltăm platforme noi, cum este cea de dropshipping. De aceea, totul este gândit pentru dezvoltări ulterioare.“ Nu în ultimul rând, pe măsură ce business-ul s-a maturizat, compania având la momentul de față o bază de clienți ce a depășit cifra de două milioane, au fost realizate și investiții pentru a crește gradul de automatizare. Această dezvoltare implică parcurgerea mai multor niveluri de automatizare secvențială. „O mare parte le-am parcurs deja, iar în prezent suntem în plin proces de analiză în vederea alegerii unei soluții scalabile, care poate fi integrată ușor cu alte soluții viitoare. Orice depozit se confruntă cu asta, sunt produse care nu vor putea beneficia de automatizări, așa cum sunt cele volumetrice, de exemplu de tip White Goods, jucăriile pentru exterior, produsele de mobilier etc.“, a mai arătat Georgeta Niculae.
Centrele logistice Vivre au fost extinse progresiv în cei 8 ani de la deschidere. Deși nu este modelul logistic ideal, după cum a explicat Andrei Stănescu, firma operează în șapte arii diferite și în cinci depozite situate la două adrese separate. „Pentru Vivre funcționează, deoarece avem această mare varietate de produse. Comparativ cu produsele de mari dimensiuni, așa cum sunt canapelele și colțarele, de exemplu, cănile sau decorațiunile mici au nevoie de un anumite regim de depozitare și de picking. Deci această eterogenitate nu ne incomodează, dimpotrivă, pe timpul pandemiei chiar ne-a ajutat pentru că nu am avut toți oamenii în același loc“, a spus oficialul companiei.
Vivre este pe punctul de a finaliza o investiție importantă, extensia cu 10.000 m2 a unuia dintre depozite, suprafață construită tocmai pentru a acomoda mai bine volumele în creștere, pe primele șase luni fiind înregistrat un plus de 50% comparativ cu primul semestru din 2019. De la începutul anului și până în prezent, valoarea investiției în logistică se ridică la circa două milioane de euro și cuprinde, pe lângă construcțiile noi, achiziția de utilaje și echipamente, precum și noi sisteme de depozitare.
Marian Tudor, oficialul eMAG, singurul retailer prezent în videoconferință care are o experiență logistică atât în chirie, cât și în proprietate, a precizat că ambele variante au plusuri și minusuri, „dar, în mod clar, o construcție proprie aduce anumite beneficii de cost și de optimizare și utilizare din perspectiva utilităților“. Exact acesta a fost și motivul pentru care s-a decis investiția în depozitul propriu. Pornind de la un anumit grad de automatizare realizat în depozitul din P3 Bucharest A1, acolo unde pickingul pentru produsele mici a fost optimizat în urma unei investiții de 10 milioane de euro, compania avea nevoie să obțină un cost mai bun pe metru pătrat pentru produsele de mari dimensiuni și astfel a decis să își construiască propriul centru logistic. Construcția a fost inaugurată în urmă cu doi ani, pornind de la nevoile și specificul business-ului eMAG, cu o anticipație de volume pentru următorii ani, iar acum, retailerul își construiește deja cel de-al doilea centru, cu o investiție de circa 90 de milioane de euro. Centrul logistic se va afla la km 19 pe autostrada București-Pitești, urmând să aibă o suprafață totală de 130.000 m2. Lucrările ar urma să fie finalizate într-un an, iar în 2022 vor fi funcționale toate noile tehnologii, care implică un grad nemaiîntâlnit de automatizare.
„Decizia de a construi al doilea depozit o aveam din startul proiectului anterior. Este o clădire cu dimensiuni diferite, mult mai înaltă și mult mai mare, cu o variantă hibridă de automatizare, alături de soluții noi. Marfa va ajunge automat la picker, nu se va mai deplasa el să o culeagă. Este un sistem care va genera o productivitate de patru ori mai mare.“ Totodată, a mai completat Marian Tudor, pe lângă creșterea vitezei de livrare și reducerea timpilor de pregătire a comenzilor, investiția va face munca mai plăcută pentru forța operațională.
În momentul de față, eMAG lucrează intens pentru pregătirea campaniei generate de Black Friday, motiv pentru care stocurile sunt în creștere. Doar că nu stocurile sau creșterea de volume au reprezentat cea mai mare provocare în acest an, retailerul având deja experiența și logistica necesare pentru a face față unor astfel de schimbări intense, ci mai degrabă asigurarea măsurilor de protecție a personalului. „Începând cu distanțarea socială din mijloacele de transport care aduc oamenii până la depozite, măsurile luate în interior, schimbările de pauză de masă sau de ture, toate acestea reprezintă provocările din 2020. Avem peste 30 de criterii pe care noi toți trebuie să le respectăm.“
Dezvoltatorii merg până la a finanța inclusiv utilarea unui depozit
Plecând de la ideea că dezvoltatorii real-estate sunt de fapt niște investitori, am vrut să aflăm dacă există situații în care aceștia ajung să finanțeze depozite extrem de specializate, eventual cu linii automatizate de picking, și care e termenul minim de închiriere pentru un astfel de proiect. Sînziana Pardhan a afirmat că la nivel european P3 Logistic Parks este deschis și chiar face astfel de dezvoltări. În Italia, a exemplificat aceasta, este în curs de livrare un astfel de centru de fulfillment, construit chiar pentru Amazon, cu elemente constructive specifice necesare pentru a acomoda un sistem upgradat de robotică pe care retailerul îl va folosi în operațiunile sale. „Deci sunt depozite cu un anumit specific, dar care sunt necesare la o anumită scară de volum a clientului“, a precizat oficialul, completând totuși că, deși investiția în automatizare nu reprezintă activitatea de bază a companiei, au fost astfel de discuții chiar și în România.
Si VGP Parks are un depozit dedicat fulfillment-ului în VGP Park Frankenthal, Germania, pe o suprafață de circa 150.000 m2, după cum a explicat Adrian Crizbășianu, însă pentru ca o investiție de o asemenea amploare să se justifice parteneriatul cu respectivul client trebuie să fie încheiat pe o perioadă de timp suficient de mare, mai ales că și tehnologia de automatizări și operare a depozitului se perimează într-un timp foarte scurt. „E nevoie de minimum 10 ani de contract sau mai mult pentru ca un astfel de contract să se materializeze și dezvoltatorul să investească în parteneriat cu beneficiarul final.“
Adrian Crizbășianu a afirmat că VGP nu ar face astfel de investiții speculative, mai ales că toate aceste automatizări sunt personalizate foarte atent de către beneficiari, ceea ce le face greu transferabile către alți operatori. Însă pentru proiecte mai mici dezvoltatorul poate personaliza depozitul cu elemente peste construcția standard, astfel încât liniile de automatizare să-și poată găsi amplasamentul corect și funcționalitatea cerută.
În opinia clientului, operatorul logistic DB Schenker, alegerea locației se face în funcție de tipul de produse din portofoliu, partea de retail, fie el tradițional sau online, nefiind criteriul de bază. „Pentru noi, eCommerce este destul de greu de anticipat, astfel încât nu investim atât de mult în automatizare, cel mult o semi-automatizare“, a mărturisit Ringo Schreiber, care crede că pentru dezvoltarea business-ului rămâne foarte importantă resursa umană, iar locația depozitului joacă un rol foarte important în a o atrage. Pe lângă toate acestea, îmbunătățirea proceselor prin creșterea eficienței este o politică permanentă a operatorului, iar la momentul de față acest lucru se face prin creșterea gradului de digitalizare a TMS, care este un sistem propriu. Procesul ar urma să fie finalizat în 2021 și va aduce mai puțină birocrație în privința actelor pentru livrare, după cum a mai explicat directorul DB Schenker România.
Provocări aduse de volumele mari din online
Gestionarea volumelor de online într-un depozit, în special atunci când sunt campaniile de reduceri, este o provocare, indiferent de gradul de automatizare existent. Așa cum a precizat anterior Georgeta Niculae, pentru elefant.ro un rol important îl are WMS, care oferă rapoarte prin care volumele sunt monitorizate și cu ajutorul cărora poate fi implementată regula ABC, metoda de clasificare și împărțire a stocurilor bazată pe diferite criterii, prin intermediul căreia produsele cu cel mai mare grad de rotație sunt identificate și așezate cât mai aproape de zona de livrare, optimizându-se timpii operaționali. „Reușim astfel să ducem un procent important în zona aceea și să onorăm comenzile într-un timp cât mai scurt.“ Nu în ultimul rând, integrarea de noi categorii de produse și campaniile foarte dese reprezintă alte strategii prin care retailerul își optimizează partea operațională din depozit.
La fel ca elefant, unul dintre atuurile retailerului de mobilă și decorațiuni este varietatea de produse, anul acesta fiind furnizate cu circa 40% mai multe referințe decât anul trecut, în condițiile în care gradul de rotație este foarte mare, nefiind disponibile toate produsele din 2019. Iar integrarea unui număr mare de furnizori în combinație cu o varietate de produse din punct de vedere al dimensiunilor pune o presiune foarte mare pe partea de logistică. „Ce am făcut deja? Plecând de la ariile pe care le avem, dacă în ceea ce privește produsele de mici dimensiuni poți dezvolta și poți veni cu soluții de automatizare a proceselor, pentru produse mari, cum sunt canapele, spre exemplu, am apelat la noi spații de depozitare și forță de muncă operațională“, a mai arătat Andrei Stănescu.
Armonizarea legislației, principala problemă în cazul livrărilor cross-border
Deși România este o țară încă la început în privința comerțului online cross-border, volumele sunt tot mai mari pe aceste segmente, generate și de pandemia Covid-19, dar și de faptul că tot mai mulți retaileri medii și mari încep să vândă în afara României prin intermediul Marketplace-urilor. Pentru că foarte multe dintre produse vin din Asia, care a ridicat restricțiile privind marfa către Europa, stocul va crește în următoarea perioadă, motiv pentru care rețeaua de hub-uri trebuie mărită, iar în acest sens DB Schenker România urmărește mai multe locații, în arii diferite, după cum a afirmat Ringo Schreiber. În acest fel va fi diminuat numărul de tranzacții cross-border. „Livrarea poate fi întreruptă chiar și în spațiul Schengen, de aceea cred că trendul este de a crește stocul și de a livra mai puțin cross-border. Trebuie să poți furniza și atunci când granițele sunt închise.“
Tot din această privință sunt monitorizate foarte atent și de către specialiștii elefant.ro, care afirmă că, deși nu reprezintă un impediment, merită o atenție continuă, mai ales că anual pot surveni destul de multe modificări și apar astfel costuri suplimentare cu personalul și pe linie de consultanță de specialitate. „Ca o particularitate, vedem lipsa flexibilității legislației din domeniu, deoarece ni se solicită anumite documente justificative destul de greu de obținut de la partenerii străini, obișnuiți cu o legislație mai permisivă decât a noastră“, a punctat managerul elefant.ro.
Se conturează un nou tip de business dedicat last mile
În contextul tendinței de scurtare a lanțurilor de aprovizionare și, implicit, de îmbunătățire a timpilor pentru livrările finale, conceptul de „microstorage“ sau „in city logistics“, așa cum este el denumit de către jucătorii din real-estate, este adus în discuție din ce în ce mai des, astfel că poate deveni noul model de business generat de cererile mari din online. „De circa doi ani ne uităm și noi la această nouă nișă, care, în opinia mea, este destul de pretabilă pentru curierat. Adică, dacă un curier dorește să realizeze acest regim de microdepozitare, beneficiile sunt la el, pentru că el organizează atât volumul, livrarea în spațiu, cât și livrarea finală“, a afirmat directorul eMAG.
În opinia managerului VGP, congestia urbană deschide calea către astfel de soluții, însă momentan nu sunt făcuți pași concreți în această direcție, cel puțin nu din partea unor dezvoltatori de talie internațională, pentru că vorbim de spații mici, cu un termen de închiriere destul de scurt, pretabile pentru business-uri mai mici, care vor avea nevoie de un grad mare de flexibilizare referitor la posibile extinderi. „Mai degrabă ne uităm la o zonă de unități cuprinse între 1.500 și 3.000 m2, undeva la periferia orașului, dar cu acces mai facil. Însă va fi un trend, pe care noi îl vedem legat de partea de curierat, locații de cross dock, pentru a deservi ultra rapid anumite zone din oraș, ceea ce se și întâmplă la ora actuală.“ În cadrul P3 Logistic Parks, conceptul a fost denumit „urban logistics“ și este deja pus în practică, însă cu o abordare diferită, așa cum a precizat directorul P3. „Conceptul nostru se adresează unui jucător mai mare care să închirieze spațiul, nu ne-am concentrat asupra dezvoltării de spații foarte mici și foarte fragmentate.“ Totodată, la un asemenea proiect costurile sunt destul de mari, iar cel mai important este cel al terenului, dat fiind faptul că în oraș concurează și jucători din segmentul rezidențial și de retail, „care au o profitabilitate mai mare pe metrul pătrat de teren dezvoltat comparativ cu ce poate avea un jucător logistic. Deocamdată raportul chirii versus costuri nu este la nivelul la care ar putea să genereze astfel de parteneriate, dar vom ajunge acolo. Trecem printr-o perioadă de tatonare și de studiere a acestor oportunități.“