Cu o conducere orientată către managementul riscului și preocupată de o creștere organică, flexibilitatea de care a dat dovadă Gebrüder Weiss România i-a adus o creștere la nivelul cifrelor, inclusiv pentru primele șapte luni din 2020, scăderea unor servicii fiind compensată de evoluția altora, în contextul evoluției segmentului de comerț online. Am discutat cu Viorel Leca, managerul general Gebrüder Weiss pe plan local, despre actuala situație pe care o traversăm și despre soluțiile găsite pentru a o depăși.
Dacă în 2019 creșterea a fost de 8%, peste media pieței, până la 67,4 milioane de euro, datorată unor proiecte implementate și creșterii volumelor la clienții actuali, dar și atragerii unor noi clienți în portofoliu, pentru primele șapte luni din 2020 operatorul logistic pare că a trecut cu bine de contextul actual, fiecare serviciu înregistrând plusuri și minusuri, după cum explică directorul general Viorel Leca. „Unele sectoare, așa cum este cel al transportului rutier internațional de mărfuri, au înregistrat scăderi semnificative ca urmare a impactului negativ pe care pandemia l-a avut asupra unor industrii precum cea auto.“ Deși scăderea a fost semnificativă, între 30 și 40%, ponderea industriei auto în volumele firmei nu este foarte mare, până în 16%, astfel că impactul negativ nu a fost unul major.
La rândul său, traficul maritim, care se realizează preponderent cu China, a fluctuat diferit în toată această perioadă. După o cădere în martie-mai, importurile au crescut foarte mult, profilul mărfurilor fiind diferit – măști, mănuși și alte echipamente de protecție.
Si în privința traficului aerian au fost fluctuații. Urmând trendul celui maritim, în prima parte a pandemiei, atunci când Europa a intrat în stare de urgență, transportul echipamentelor medicale și de protecție a înregistrat cele mai importante volume. Acestea erau, practic, singurul tip de marfă care mai circula pe calea aerului. Abia la final de mai și început de iunie sectorul auto a început și el să își revină treptat, atunci când „mulți au preferat transportul aerian în detrimentul celui maritim“. Perioada a fost și mai dificilă pe segmentul de grupaje aeriene, deoarece toate cursele de acest tip au înregistrat scăderi importante în martie și aprilie, marfa fiind transportată numai pe curse de pasageri. „Am avut solicitări pe care nu le-am putut onora“, completează oficialul Gebrüder Weiss.
„Locomotiva“ transporturilor rutiere terestre, cel puțin ca număr de expediții, nu neapărat din punct de vedere al tonajului, a reprezentat-o segmentul de grupaje rutiere, atât internaționale, cât și interne, unde o contribuție majoră a avut-o serviciul de Home Delivery, lansat în România la finalul lui 2018, un serviciu de distribuție de tip B2C pentru produse cargo cu o greutate cuprinsă între 25 și 45 kg. Dacă în Austria și Europa de Est au fost efectuate 1,1 milioane de astfel de livrări, pe plan local filiala românească a onorat 58.000 de comenzi în 2019, iar pentru anul acesta serviciul este în creștere. Deși au trecut doi ani de la lansare, serviciul este îmbunătățit încontinuu, întrucât întotdeauna este loc de mai bine, în special pentru că în livrarea de tip last mile dilatările zilnice sunt extrem de mari, cu procente de până la 300%.“ Per total, deși martie, aprilie și prima jumătate a lui mai au fost luni mai slabe, iunie și iulie au mers foarte bine și s-a acoperit toată această scădere, așa cum explică Viorel Leca.
Directorul Gebrüder Weiss analizează introducerea unor servicii de fulfillment, mai ales că unii dintre clienți se gândesc să își dezvolte servicii de comerț online și să livreze direct la clientul final prin intermediul logisticianului.
Comerțul online a crescut numărul de angajați
Trendul crescător al acestui serviciu de distribuție este legat direct de dezvoltarea comerțului online, motiv pentru care operatorul dorește să își consolideze operațiunile, mai ales că, pe lângă distribuție, depozitarea a fost un alt pariu câștigător pentru Gebrüder Weiss în perioada stării de urgență. Furnizorul are o rețea națională ce include 9 hub-uri de depozitare și cross-docking, proprii și închiriate, în suprafață totală de 60.000 m2.
Plusul de volume a determinat angajații operatorului 3PL să lucreze intensiv în toată această perioadă. Este vorba de circa 370 de oameni în zona de depozitare care și-au desfășurat activitatea la sediile companiei, în contextul pandemic. În opinia lui Viorel Leca, acest lucru se datorează gradului de responsabilitate al fiecăruia dintre ei, grad determinat și de felul în care conducerea a ales să comunice pe tema prevenției. „Ne-am confruntat cu câteva cazuri de îmbolnăvire cu Covid-19, care însă nu au dus la o contaminare datorită colegilor care au comunicat imediat, acest lucru permițându-ne să luăm măsuri eficiente de izolare.“ Astfel, Gebrüder Weiss nu a trebuit să renunțe la personal în perioada pandemiei, ci din contră, a apelat la leasingul de personal pentru a putea acoperi volumul de muncă. Acest lucru nu înseamnă că depozitarea nu rămâne un segment în care personalul este deficitar și greu de găsit, mai ales acum, când industria de comerț online se dezvoltă exponențial și pentru ea trebuie efectuată o oarecare selecție.
Selecția este foarte importantă și în privința subcontractorilor, mai ales a acelora care sunt implicați în serviciul Home Delivery, care, aparent, are sinergii cu activitatea de grupaj tradițional, însă doar până la un punct, pentru că livrarea de marfă cargo la clientul final se face cu doi oameni. În plus, logistica plății în numerar nu este un aspect care se regăsește în mod normal în zona tradițională, iar produsele fiind eterogene, nu se poate stabili un tipar pentru comenzi, încât procesul să aibă un oarecare grad de automatizare.
Creștere prin preluarea unor clienți noi pentru industrie
Pe lângă eCommerce, retailul alimentar este un alt segment care a mers foarte bine în pandemie, cel puțin în perioada de început, martie și aprilie. Ca strategie, furnizorul de servicii logistice își concentrează eforturile pe oferirea unor soluții logistice integrate, iar asta presupune atragerea unor noi clienți în fiecare an, companii care preferă să renunțe la flota proprie sau la depozitul propriu, deoarece își dau seama că este mai eficient să externalizeze. În plus, completează Viorel Leca, atunci când un retailer, indiferent de domeniu, își îndreaptă atenția către online, este indicat să externalizeze partea de logistică, deoarece nu are capacitatea necesară să o gestioneze singur.
Proiect nou la nivel de distribuție finală
Digitalizarea reprezintă o etapă importantă pentru Gebrüder Weiss, mai ales în contextul actual, motiv pentru care a investit foarte mult în comunicare pentru a putea face training de la distanță. Din punct de vedere al proiectelor digitale, operatorul a lansat platforma ETA (Timp estimat pentru livrare) ce permite clienților să afle timpul de livrare cu o fereastră de două ore. Gebrüder Weiss oferă acest serviciu digital pentru transport de marfă în regim de grupaj în toate locurile unde efectuează livrarea finală.
Vanurile electrice nu sunt încă o soluție pentru București
Pentru a răspunde nevoilor urbane actuale de reducere a poluării, la nivel de grup este foarte importantă amprenta de carbon. Astfel, filiala din Austria a cumpărat un etruck MAN TGM pentru a-l testa în condiții reale de distribuție urbană. În România, potrivit lui Viorel Leca, deși logisticienii și clienții sunt pregătiți pentru acest tip de investiții, proiectul nu este încă sustenabil. „Dacă un van de 3,5 t permite 7-8 descărcări într-o singură zi în București, transportul cu un van electric ar fi limitat la doar două descărcări. Traficul este o mare problemă, din păcate. Totodată, un astfel de vehicul impune și o oarecare constrângere pentru dispecer, care, pe lângă distanță și tip de marfă, trebuie să ia în calcul și autonomia.“
Cheltuielile cu personalul, aproape jumătate din costul logistic
Eficiența în structura de cost se măsoară în capacitatea fiecărui logistician de a-și calcula cât mai bine costurile operațiunilor, mărturisește directorul companiei. „Percepția modului în care se calculează prețul/m2 de depozitare sau prețul/palet este foarte diferită pe piață. În general, noi încercăm să estimăm resursele, începând de la spațiul necesar, până la numărul de echipamente și de oameni. Pentru a putea înțelege structura costului final, este important să existe deschidere către comunicare și analiză din partea interlocutorilor.”
Fără doar și poate cel mai mare cost, atât la transport, cât și pentru serviciile logistice, este cel cu personalul, care reprezintă aproape jumătate din structura totală și care nu va scădea prea curând. „Deși la motorină a scăzut prețul în anumite luni ale anului, faptul că nu se găsesc șoferi și operatori în depozit contrabalansează această ieftinire. Costurile de personal vor crește în continuare în România“, crede Viorel Leca. Acesta privește cu încredere viitorul apropiat, chiar dacă lucrurile nu sunt nici pe departe așezate la momentul actual.