Volvo Trucks a vândut în primele 11 luni din 2020 în România peste 600 de camioane noi, fiind lider pe segmentul autotractoarelor și propunându-și ca pe viitor să promoveze mai mult oferta din segmentul de rigide. Reprezentanții companiei sunt mulțumiți de rezultatele obținute pe toate planurile – vânzări de camioane noi și rulate, finanțare, after sales – într-un an atât de neobișnuit și de dificil, remarcă deja creșterea optimismului clienților și se așteaptă ca 2021 să fie un an la fel de bun ca 2020, cu atât mai mult cu cât producătorul suedez are o gamă nouă de camioane diesel și propune și o gamă completă de vehicule electrice.
Nimeni nu s-a așteptat ca 2020 să fie un an atât de dramatic, însă și fără pandemie Volvo Group anticipase deja la nivel global o scădere de volume, deoarece se estima că sectorul economic în ansamblu va înregistra o scădere, dar și pentru că nu se știa exact cum va afecta piața Pachetul Mobilitate.
De aceea, după un început promițător de an, compania a luat, așa cum declară Per Forsberg, noul director general pentru România, „măsuri impuse de situația dificilă din timpul primei faze a crizei sanitare, închizând complet fabricile șase săptămâni, dar făcând tot posibilul pentru a oferi piese de schimb și servicii de întreținere/reparații, astfel încât camioanele să fie mereu disponibile și să permită funcționarea lanțului de aprovizionare, în special pentru alimente, medicamente și carburant. Și sunt foarte mândru să spun că nu am închis deloc service-urile în timpul pandemiei – nici în România și nici în cele mai multe țări din lume – și că ne-am putut îndeplini acest obiectiv și ne-am sprijinit astfel clienții să-și continue activitatea și să câștige bani. Echipa noastră face o treabă fantastică, respectând toate măsurile de protecție, astfel încât și personalul nostru și șoferii și clienții să fie în siguranță.“
Din cauza carantinei personalul de vânzări a trebuit să aibă mai multe discuții telefonice decât întâlniri față în față, „ceea ce este păcat, pentru că una dintre cele mai frumoase experiențe în această meserie este să te întâlnești cu clienții, să înțelegi nevoile lor și să le oferi o soluție completă de transport. Or, multe dintre aceste lucruri sunt dificil de discutat la telefon sau online. Deci vânzările au fost o provocare, dar în același timp am putut găsi multe modalități noi de a lucra cu ajutorul tehnologiei, ceea ce adesea a fost mai eficient și mai ecologic decât să mergem cu mașina.“
După oprirea completă a producției în prima jumătate a anului și după scăderea dramatică a vânzărilor și chiar anularea unor comenzi deja lansate, Volvo Trucks a încheiat numeroase contracte în a doua parte a lui 2020. Și, în condițiile în care piața totală de camioane din România a scăzut mult în 2020, producătorul suedez și-a sporit cota pe toate segmentele. Iar spre final de an clienții erau mai încrezători în viitor, deși în același timp încearcă să nu investească foarte mult, din cauza instabilității din perioada următoare. În aceste condiții, Volvo Trucks, care avea la final de septembrie o cotă de piață de 16,5% în UE30, iar în România la final de noiembrie de peste 17%, își va realiza obiectivul de vânzări pe 2020, „dar cel mai important lucru este ca membrii echipei noastre și familiile lor și clienții să rămână sănătoși și să meargă înainte în siguranță“.
Rigidele vor fi promovate mai mult
Modelul cel mai bine vândut este în continuare FH, comandat adesea cu I-Save, care permite o amortizare foarte bună a costurilor și atingerea unor viteze mari, datorită cuplului oferit, dar și reducerea consumului de carburant. Compania își propune să promoveze mai mult și noul model FM – care acum are o cabină complet nouă, foarte apreciată de șoferi și care se pretează la transport intern, unde aceștia petrec 1-2 nopți în camion – și șasiurile, pentru că producătorul suedez a avut mereu vânzări foarte bune de autotractoare, dar a fost „mai puțin prezent în acest segment“. Șasiurile chiar oferă avantaje reale, cum ar fi sarcina utilă mai mare în cazul celor care transportă materiale de construcții în interiorul șantierelor, datorită noii axe spate.
În ceea ce privește șasiurile însă trebuie ținut cont și de faptul că, din cauza măsurilor „rapide și necesare“ luate în primăvară din cauza pandemiei – una dintre ele fiind anularea anumitor comenzi de camioane de construcții pe care să le aibă compania pe stoc – vânzările au fost aproape imposibile, în condițiile în care cererea din domeniu a crescut foarte repede. „Sper să putem recupera în primăvara lui 2021, când vom avea câteva unități disponibile, și suntem foarte motivați să ne sporim prezența pe acest segment, mai ales acum, când avem noul FMX, care le aduce clienților un număr important de beneficii clare, începând cu sarcina utilă mai mare.“
Confort și siguranță similare fie că vorbim de diesel, gaz sau electric
În ciuda situației economice dificile și a presiunii de a se reduce costurile, Volvo Group a continuat să lucreze la îmbunătățirea produselor și serviciilor sale, astfel încât să fie pregătit pentru provocările pe care le va aduce viitorul. „Adică trebuie să fim performanți azi pentru a putea investi în tehnologia de mâine: electromobilitate, celule de combustibil ș.a.“ În 2020 compania a lansat o gamă complet nouă de camioane, „cu performanțe excelente din multe puncte de vedere, cum ar fi consumul de combustibil“, dar și camioane integral electrice pentru care vânzările vor începe în 2021. Astfel încât clienții Volvo Trucks pot cumpăra deja camioane din același model, cu singura diferență că unele sunt electrice și altele pe gaz sau diesel. În rest, spațiul de lucru pentru șofer, fiabilitatea și siguranța sunt la același nivel indiferent de tipul propulsiei. Volvo Trucks oferă soluții care includ planificarea rutelor, alegerea corectă a configurației în funcție de aplicație, echipamentele de încărcare, serviciile financiare și after sales.
Față în față cu 250 de clienți în ciuda pandemiei
Volvo Trucks România a organizat la finalul lui octombrie 2020 și o caravană pentru prezentarea noii generații de camioane, eveniment care a fost, în opinia lui Alexandru Sântămărian, directorul de vânzări al companiei, un real succes „date fiind împrejurările actuale“. Având în vedere faptul că se preconiza un al doilea val al pandemiei, au fost discutate mai multe scenarii, dar până la urmă s-a decis să se organizeze evenimentul într-un format mai mic decât s-a dorit inițial, și totuși să existe întâlniri cu cât mai mulți clienți posibil, respectându-se măsurile de protecție impuse – de exemplu, prin programarea de sloturi orare pentru a se asigura distanțarea. Astfel, timp de două săptămâni, caravana a parcurs circa 2.000 km, a poposit în 6 locații și s-a bucurat de vizita a 250 de clienți, „deci ne-am atins sau chiar ne-am depășit obiectivele legate de prezentarea noilor produse, iar clienții chiar au fost dornici să ne întâlnească, să stăm de vorbă și să vadă camioanele“.
Reacția transportatorilor a fost foarte bună, fiind apreciat efortul de a deplasa noile camioane în cât mai multe locații din țară pentru a fi cât mai aproape de clienți, având în vedere contextul actual, și faptul că au avut timp să vadă și să se informeze despre fiecare soluție și fiecare camion. În București a existat, de asemenea, posibilitatea de test drive. Compania a primit numeroase comenzi din noile modele, pentru care producția începe în martie 2021, iar livrarea, în aprilie.
„Deci cred că evenimentul a fost un succes și că numărul comenzilor primite datorită lui a fost mare. De aceea mi-ar plăcea să le mulțumesc tuturor celor care au participat la caravană, dar și echipei care a pregătit evenimentul.“
Volvo Romania va dispune la început de an de unități demo, deci promovarea și testarea noilor modele vor continua.
Ținta de vânzări de vehicule rulate a fost atinsă
Camioanele rulate s-au bucurat de o cerere mare – mai ales câtă vreme fabricile au fost închise și era greu de găsit vehicule noi – dar nici ele nu au fost mereu disponibile, astfel că Volvo Trucks a vândut doar ce a avut în stocul propriu – vehicule provenite din trade in, buy back sau leasing operațional – și ce a putut importa din rețeaua globală a producătorului. Dar per ansamblu a fost un an bun și pe acest segment, în special în al doilea semestru, cu vânzări la nivelul din 2019, deci obiectivele au fost atinse.
Peste 50% din vânzări beneficiază de finanțare proprie
Cererea de finanțare prin Volvo Financial Services a crescut în 2020, peste 50% din vânzările producătorului suedez din România realizându-se astfel – un procent mai mare decât în 2019, așa cum subliniază Alexandru Sântămărian.
Din cauza efectelor pandemiei asupra volumelor de transport, o parte însemnată dintre clienții VFS au apelat la reeșalonarea ratelor de leasing. În plus, în prima parte a crizei sanitare au existat numeroase cereri de modificare a contractelor din partea transportatorilor, „cereri pe care colegii de la VFS le-au gestionat foarte bine, reușind să prelungească termenele pentru majoritatea celor care au cerut asta, pentru a fi și din acest punct de vedere alături de clienți“.
În aceste condiții, numărul de vehicule reposedate a fost în 2020 mai mic decât în alți ani: numai câteva unități.
Reprezentanții Volvo Romania nu au remarcat ca în 2020 să existe multinațioanle care să-și mute flotele din România, ba dimpotrivă, unele au continuat să cumpere camioane pentru filiala de la noi, însă în 2021 sigur își vor reanaliza poziția, în funcție de Pachetul Mobilitate.
În ceea ce privește intenția clienților Volvo Trucks de a-și deschide filiale în vestul Europei sau de a-și muta firmele acolo, este încă devreme de spus cum se va desfășura exact achiziția de camioane și cine le va finanța, dar au existat deja câteva discuții. Producătorul suedez are avantajul de a avea finanțator captiv, care are activitate în mai multe țări, și sigur își va sprijini clienții, cu respectarea legislației referitoare la finanțarea cross border.
Numeroase contracte de service și deschiderea unor centre noi în 2021
Numărul de ore de manoperă facturate de rețeaua de service Volvo Trucks a fost puțin mai mic decât în 2019 din cauza pandemiei, dar compania a făcut tot posibilul să mențină deschise atelierele și a reușit asta, iar tehnicienii au muncit din greu, astfel că activitatea after sales a fost mai puțin afectată de criza sanitară. Cu atât mai mult cu cât s-au încheiat numeroase contracte de service și pentru camioane noi, și rulate, ceea ce a ajutat la menținerea volumului lucrărilor. Iar vânzarea de piese de schimb a fost la un nivel similar celui din 2019.
În 2021 Volvo Trucks va deschide un nou service în România, pentru care construcția a început deja.
În România s-ar putea vinde mai bine camioane electrice decât pe gaz
Per Forsberg speră ca interesul pentru camioanele electrice și pe LNG să crească atât din partea clienților, cât și a clienților clienților și a autorităților. Compania oferă ambele variante de propulsie alternativă, dar pentru ambele lipsește în România infrastructura de alimentare, și totuși producătorul are discuții cu unii operatori despre cum va arăta un camion electric și cum îi va ajuta în activitate. Au existat și 2-3 cereri de camioane pe LNG, dintre care una foarte concretă, dar din cauza lipsei infrastructurii – cea mai apropiată stație de alimentare este la Budapesta – achizițiile sunt amânate.
Volvo Trucks este lider pe segmentul camioanelor electrice și poate oferi din 2021 toate modelele din gama sa cu tren de rulare electric. Cerere există mai ales de la clienți din vestul Europei, iar produsele sunt foarte apreciate.
Urmează un an foarte interesant
2021 se așteaptă să fie un an în care piața totală să își revină ușor în ultimele două trimestre spre un nivel normal, iar vânzările să crească puțin față de 2020, în funcție însă și de ce se va mai decide în legătură cu Pachetul Mobilitate. „În ceea ce ne privește, avem în față un an foarte interesant, cu o gamă fantastică în portofoliu, inclusiv camioane electrice, cu oameni fantastici în echipă. Un an în care vom avea un nou service, o ofertă nouă de servicii conectate, având la bază Dynafleet – sistemul de monitorizare a flotei de la Volvo Trucks, care este folosit în prezent de 3.400 de camioane din România – și o mulțime de vizite la clienți.“